20.5.2017 Ajoneuvot Kirjaimet kohtaavat – Uusi BMW M5 saa M xDrive -nelivedon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW M5 ujostelee vielä naamioiden takana, mutta baijerilaiset ovat jo kertoneet vetotavan olevan sporttinen neliveto. Kuudennen sukupolven BMW M5 on ihan kulman takana, mutta ihan vielä eivät baijerilaiset uskalla paljastaa miltä G30-sukupolveen perustuva sporttivitonen näyttää. Piiloon jäävät myös teholukemat, mutta faneja pehmitetään jo ennakkotiedoilla. Kyseessä on ensimmäinen M5, joka luottaa voimalinjassaan nelivetoon. M xDriveksi nimetyn järjestelmän luvataan kuitenkin keskittyvän ajamisen iloon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy M xDrive – M xDriven ydinkomponenttina on keskusäly-yksikkö [sic], jonka M-yksilöity ohjelmisto helpottaa pitkittäis- ja poikittaisvoimien hallintaa. Uusi voimalinjatekniikka, joka nähdään M5:ssä ensimmäistä kertaa, yhdistää perinteisen takavedon ketteryyden ja tarkkuuden nelivedon vetopitoon ja tasapainoon. Lopputuloksena uutta BMW M5:ttä voi ajaa tutulla yhdistelmällä urheilullisuutta ja erehtymätöntä tarkkuutta niin radalla kuin liikenteessä – ja joka säässäkin, sanaili BMW M:stä vastaava johtokunnan jäsen Frank van Meel. M xDrive suosii nelivedon toteutuksessa taka-akselia, tuoden etuvedon mukaan käyttöön vain takarenkaiden vetopidon loppuessa kesken. Baijerilaiset lupailevat auton olevan johdonmukainen ja arvattava ajettava myös ripeämmässä ajossa. Kuljettaja voi valita ajotilan viidestä vaihtoehdosta, jotka yhdistelevät ajonvakautuksen tiloja (DSC päällä, M Dynamic Mode, DSC pois päältä) ja nelivedon asetuksia (4WD, 4WD Sport, 2WD). Nelivedon voi siis halutessaan kytkeä myös pois päältä. Käynnistettäessä auto kytkee aina nelivedon ja ajonvakautuksen päälle, mutta jo tässä ajotilassa takarenkaille sallitaan hiukan luistoa ennen korjaavia toimenpiteitä. Baijerilaisten mukaan uuden M5:n suoritusarvot saavat edeltävät mallit kalpenemaan, kiitos nelivedon paremman vetopidon. Toisena ajotilana on M Dynamic Mode yhdistettynä 4WD Sporttiin, eli auto painottaa takarenkaita entistä enemmän ja sallii niille jälleen enemmän luistoa. Tarkoituksena on tarjota ketterämpi ja hauskempi ajettavuus ajamisesta innostuneille. Mikäli ajonvakautuksen kytkee pois kokonaan, käytössä ovat kaikki kolme nelivetojärjestelmän tilaa. 4WD soveltuu valmistajan mukaan tällöin erityisen hyvin heikkokuntoisille teille. 2WD-tilassa M5 on tuttuun tapaan puhtaasti takavetoinen, tarjoten voimakkaalla sedanilla leikkimisen iloa sitä tahtoville. Neliveto saa kannatusta myös BMW:n DTM-kuljettaja Timo Glockilta. – Olen suuri M5-fani. Ajan usein pitkiä matkoja ja tarvitsen tilaa perheelle, mutta en haluaisi luopua mahdollisuudesta nauttia auton urheilullisesta luonteesta. M xDriven ansiosta autoa voi ajaa tutulla tarkkuudella ja ketteryydellä, mutta se tarjoaa myös jotain mitä arvostan Sveitsissä asuvana: enemmän vetopitoa ja hallittavuutta, jopa märällä ja lumella ajaessa, niin arkiajossa kuin auton rajoja etsiessä. Järjestelmän pohjana ovat BMW xDrive-nelivedon komponentit yhdistettynä M-osaston aktiiviseen tasauspyörästöön. Voimalinjaa on kuitenkin vahvistettu suurempaa tehoa ja vääntöä varten. Tuttuun tapaan 0–100% lukkiutumisen välillä säätyvä M-tasauspyörästö vastaa voiman jakamisesta takarenkaiden välillä, nelivedon huolehtiessa etuakselin mahdollisesta voimantarpeesta. V8 ja 8-v. Vaihteistona nähdään 8-vaihteinen M Steptronic, joka pohjautuu kaksoiskytkinten sijaan perinteiseen momentinmuuntimeen. Luonnollisesti BMW:n mukaan vaihtoajat ovat lyhyet ja vaihteiden välitykset on suunniteltu moottorin luonnetta ajatellen. Vaihteisto on suunniteltu myös nelivedon ja entistä vääntävämmän moottorin tarpeisiin. S-vaihteistotila mahdollistaa vaihteiden yli loikkaamisen pienempää pykälää haettaessa. Samalla automaatti on osa M5:n perusfilosofiaa, jossa yhdistyy urheilullisuus ja mukavuus. Moottorina nähdään viimeisin versio BMW:n tutusta 4,4-litraisesta M TwinPower V8:sta. Moottori on saanut uutta elämää parannetun polttoaineen suihkutuksen, uusien turboahdinten sekä parannetun voitelun ja jäähdytyksen myötä. Urheilupakoputkisto on sekin muokattu uuteen uskoon keveyttä ja sointia ajatellen. BMW:n mukaan huomiota on kiinnitetty myös mittaristoon ja hallintalaitteisiin, jotta M5:n teho ja lukuisat asetukset pysyvät kuljettajan hallinnassa niin arkiajossa kuin radalla. Tärkeimmät tiedot saa halutessaan heijastusnäyttöön, joka on valmistajan mukaan kasvanut 70 prosentilla edeltäjään verrattuna. Suoritusarvoja baijerilaiset eivät siis suostu vielä kertomaan, mutta uusi G30-sukupolven BMW M5 painaa valmistajan mukaan nelivedonkin kanssa vähemmän kuin edellinen sukupolvi. Osaltaan tähän auttaa hiilikuitukomposiitista valmistettu katto. Lähde ja kuvat: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta