29.4.2019 Ajoneuvot Kilpailu taloudellisuusajossa sähköistyy Teksti Petri Munukka Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton EcoRun-kilpailuissa mitellään sekä ekonomiassa että ekologiassa. Suomessa autoilla on aina kilpailtu innokkaasti. Yksi vähän tunnettu laji on taloudellisuusajo, josta puuttuvat vauhti ja vaaralliset tilanteet. EcoRun eli taloudellisuusajo on autourheilua, jossa ajetaan annettu reitti jaksotettuna eripituisiin osuuksiin, joille annetaan omat ajoajat. Reitti ajetaan vakioautoilla liikennesääntöjä noudattaen, mahdollisimman vähän polttoainetta käyttäen. Kisajärjestäjien suorittama tankkaus on tarkkaa puuhaa. EcoRun-kilpailu sopii hyvin nykyoloihin, sillä autoilun kulutuksen merkitys on ympäristösyistä tärkeämpää kuin koskaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköautot uutena luokkana Tähän asti Autoliiton järjestämät viralliset EcoRun-taloudellisuusajot on järjestetty vain bensiini- ja dieselautoille. Itselataavat hybridiautot ovat hallinneet kisoja viime aikoina. Sähköautot ja ladattavat hybridit ovat olleet mukana vain ulkopuolisena kokeiluluokkana. Tämän vuoden kisoista alkaen niillä on omat luokkansa. Yksittäisissä kisoissa ei ratkota yleiskilpailuvoittajaa vaan luokkavoittajat. Kilpailija voi siis kisata, vaikka joka kerta eri luokassa, ja kerätä pisteitä. Petri Munukka tarkastaa renkaiden ilmanpaineen ennen lähtöä. Seitsemän sähköautoa Kevään ensimmäiseen osakilpailuun Vantaalle sähköautoja ilmaantui viivalle yllättävän monta, seitsemän kaikkiaan. Sähköauto on hyötysuhteeltaan ylivoimainen polttomoottoreihin verrattuna ja koukuttanee nopeasti muutkin taloudellisuusajosta innostuneet. Kisa autokuntien kesken oli tiukkaa, joten esimerkiksi pienikin harhaan ajo yhteisellä noin 200 kilometrin reitillä tiputti armotta sijoitusta kilpailussa jonkun pykälän. Sähköautoluokan voittoon ajoivat Timo Eväsoja ja Ari Parkkinen BMW i3:lla tuloksella 9,4 kWh/100 km. Perinteisemmissä luokissakin tulokset olivat erinomaisia, diesel-luokassa Tomi Salo ja Juha Hakuli selvittivät reitin 2,49 l/100 km -kulutuksella Volvo V40:llä. Kaikki tulokset löytyvät täältä. Ennen lähtöä selfiekuvaa ottamassa Rauli Koivunen ja Anna Maisala. Aloittelijat tervetulleita Sähköautoluokka on tuonut myös uusia osallistujia EcoRun-kilpailuun jo vuosikausia harrastaneiden taloudellisuusajokonkarien sekaan. Uudet kilpailijat ovat lämpimästi tervetulleita lajin pariin. Kuka tahansa kiinnostunut voi osallistua, aiempaa kokemusta ei tarvitse. Alkuun pääsee ihan autokoulun perusopeilla: pienillä nopeuden muutoksilla, ennakoinnilla ja pintakaasulla. Taloudellisuusajojen konkari Markku Lehisto. Ilmapiiri on kannustava, vaikka vanhojen konkarien pihistysvinkit selviävätkin vasta useamman kisan ja tutustumisen kautta. Sähkö- ja hybridiautoilla joutuu ajotapaansa hieman muuttamaan, koska niissä alamäistä ja hidastuksista saa liike-energiaa ladatuksi takaisin akkuihin. Osallistumis- ja kilpailusäännöt löytyvät AL-sport -nettisivuilta, kuten myös kilpailujen ajankohdat. Kustannukset ovat kohtuulliset, polttoaineiden lisäksi maksettavaksi tulee 50 euron osallistumismaksu ja tutustumiskilpailulisenssit ajajalle ja kartturille 2 x 25 euroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 30–50 kilometrin pätkissä EcoRun-kilpailuissa ajetaan 200–300 kilometrin matka 30–50 kilometrin pätkissä. Yhteen kilpailuun on varattava koko päivä, yleensä ne ovat lauantaisin. Vaikka matka alkaa kilpailukatsastuksesta, mitään erityisvarusteita ei tarvitse. GPS-seurantalaite tulee järjestäjältä. Tero Pänttönen ja Jenni Rossi osallistuivat kisaan Hyundai Ioniq Electric -sähköautolla. Katsastuksessa lähinnä todetaan, ettei vilppiä ole käytetty. Alkutankkauksesta matka etenee tiekirjan mukaisesti aikatarkastusasemien kautta lopputankkaukseen. Puolessa välissä on lounastauko. Sähköautoilla kulutus todetaan auton oman kulutusmittarin kautta. Sekuntikello tärkeä varuste Vaikka kisaa käydään pienimmästä kulutuksesta, kilpailutunnelma syntyy tiukasta aikataulusta. Aikatarkastusasemilla pitää olla minuutin tarkkuudella, ihanneajat on määritelty nopeusrajoitusten mukaisesti. Leppoisa cruisailu johtaa virhepisteisiin joko reitiltä eksymisen tai aikatarkastuksesta myöhästymisen takia. Kilpailureitti on viety usein hiljaisille tieosuuksille, ei siksi, että kilpailijat olisivat tien tukkeena vaan päinvastoin. Teksti: Petri Munukka Kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?