13.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Kilpailu sähköistyy – Hyundai Ioniq Electric Style Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq on uusi haastaja sähköautomarkkinoilla. Hyvää: päästöttömyys ajossa, alhaiset käyttökulut, helppokäyttöisyys, runsas varustelu. Huonoa: näkyvyys takaviistoon, matala tavaratila, lämmityslaite, lyhyt toimintamatka. Hyundai Ioniq jatkaa sähköistämisen vyörytystään. Aloitus tehtiin bensiinihybridillä, nyt esitellään sähköauto ja keväällä on kolmantena luvassa vielä ladattava hybridi. Koko kolmikko on ulospäin saman näköinen lukuun ottamatta sähköauton umpinaista maskia, joka mattaharmaana näyttää kesäksi paikalleen unohdetulta maskipeitolta. Pelkällä polttomoottorilla toimivaa Ioniqia ei ole luvassa ollenkaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liukkaat linjat Ioniqin sivuprofiili muistuttaa hybridiautojen äitiä Toyota Priusta. Syy madaltuvaan kattolinjaan ja pystyperään on ilmanvastuskertoimen viilaaminen (0.24). Tosin uusi viitosbemari pystyy parempaan (0.22) ihan porrasperälläkin. Matala takaosa nipistää pisimpien matkustajien pääntilaa, mutta muutoin tilat riittävät mainiosti perheautolle. Myös takaikkuna on Toyota Priuksen tavoin kaksiosainen ja ilman pyyhintä. Ikkunan pysty alaosa kuraantuu umpeen nopeasti, mutta viisto yläosa pysyy puhtaana ja riittää takanäkymien tiirailuun. Sähkösäädöillä luonteva ajoasento löytyy helposti ja ristiseläntuen ansiosta pidempikin taival sujuu tuskitta. Jenkkityyliin autoa sammuttaessa istuin liukuu taka-asentoonsa käyntiä helpottamaan, samalla kuitenkin rutistaen takamatkustajan paikoilleen ja vaikeuttaen takaselkänojan kaatamista. Takaistuimen ja tavaratilan alle sijoitettu litium-ioni-polymeeriakusto tekee tavaratilasta matalan ja autosta takapainoisen. Pitkät kalsarit Varustetasoja on kaksi: Comfort ja Style. Jo edullisempaan kuuluu muun muassa törmäysvaroitin, automaattijarrutus, kaistavahti, lämmitettävä ratti ja etäisyyden säilyttävä vakionopeudensäädin. Kalliimmassa mallissa myös takaistuin lämpenee. Sähköä kuluu vähemmän lämmittämällä matkaajien ahtereita kuin matkustamon ilmaa. Ilmalämpöpumppua ja sähkövastuksia käyttävä lämmityslaite huolehtii näkyvyydestä pakottamalla puhalluksen ikkunoille, eikä pakkasella suostu antamaan jalkatilaan lämmintä laisinkaan. Ioniqin ohjaamo on selkeä ja helppokäyttöinen. Järjestelmät ovat intuitiivisia käyttää niin kosketusnäytön kuin perinteisten nappuloidenkin kautta. Tärkein tieto, jäljellä oleva toimintamatka löytyy keskeltä mittaristoa. Sähköauton ajaminen on yhtä helppoa kuin millä tahansa automaattiautolla, tosin vaihteet valitaan P-R-N-D -napeilla. Ripeät lähdöt Sähkömoottorin rutka vääntö jo ensimmäisestä pyörähdyksestä alkaen tekee lähdöistä sähäköitä, talvikelillä etupyörät sutaisevat tahattomasti varsinkin sport-asetuksella. Voimanpuute ei yllätä maantielläkään, ohitukset sujuvat vaivattomasti. Ajon aikaisen päästöttömyyden lisäksi sähkömoottorin valtteihin kuuluu hiljaisuus, jolloin sinänsä normaalit rengasäänet nousevat esiin. Hybridimallista poiketen sähkö-Ioniqissa on takana simppeli yhdystukiakselisto. Jousitus on onnistunut kompromissi mukavuuden ja ajettavuuden välillä. Jarrutus tapahtuu ensin sähkömoottoreilla ja vasta poljinta kunnolla painettaessa pyöräjarruilla. Sähköisen jarrutuksen tehoa on mahdollisuus säätää ratin siivekkeistä. Kevyt ohjaus on tuntumaltaan ehkä jopa aiempia Hyundaita parempi. Sähköauton kiinnostavin suoritusarvo on toimintamatka. Ioniqille valmistaja lupaa sitä parhaimmillaan 280 kilometriä, mutta se onnistuu vain ilman lämmitystä tasaista 70 km/h ajaen. Moottoritienopeudella kaikki sähkölaitteet käytössä pääsee reilut sata kilometriä. Testiajossa sähköä kului 18 kWh/100km, jolla uskaltaa ajaa 150 kilometriä jättäen pienen reservin latauspaikan etsimiseen. Lataus vie pikalatauksella puolisen tuntia ja tavallisesta pistorasiasta koko yön. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: hyundai.fi/ioniq-electric Hyundai Ioniq Electric Style Hinta alkaen 36 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 235 € Moottori Sähkömoottori, litium-ioni-polymeeriakusto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 925 r/min Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 165 km/h Mitat pituus 4470 mm, leveys 1820 mm, korkeus 4150 mm, akseliväli 2700 mm Muu tieto EU-kulutus (yhd.) 11,5 kWh/100km Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta