Ajoneuvot | Koeajo | 13.2.2017

Koeajo: Kilpailu sähköistyy – Hyundai Ioniq Electric Style

Hyundai Ioniq on uusi haastaja sähköautomarkkinoilla. Hyvää: päästöttömyys ajossa, alhaiset käyttökulut, helppokäyttöisyys, runsas varustelu. Huonoa: näkyvyys takaviistoon, matala tavaratila, lämmityslaite, lyhyt toimintamatka.

Jaa artikkeli

Hyundai Ioniq jatkaa sähköistämisen vyörytystään. Aloitus tehtiin bensiinihybridillä, nyt esitellään sähköauto ja keväällä on kolmantena luvassa vielä ladattava hybridi. Koko kolmikko on ulospäin saman näköinen lukuun ottamatta sähköauton umpinaista maskia, joka mattaharmaana näyttää kesäksi paikalleen unohdetulta maskipeitolta. Pelkällä polttomoottorilla toimivaa Ioniqia ei ole luvassa ollenkaan.

Hyundai Ioniq

Liukkaat linjat

Ioniqin sivuprofiili muistuttaa hybridiautojen äitiä Toyota Priusta. Syy madaltuvaan kattolinjaan ja pystyperään on ilmanvastuskertoimen viilaaminen (0.24). Tosin uusi viitosbemari pystyy parempaan (0.22) ihan porrasperälläkin.

Hyundai Ioniq

Matala takaosa nipistää pisimpien matkustajien pääntilaa, mutta muutoin tilat riittävät mainiosti perheautolle. Myös takaikkuna on Toyota Priuksen tavoin kaksiosainen ja ilman pyyhintä. Ikkunan pysty alaosa kuraantuu umpeen nopeasti, mutta viisto yläosa pysyy puhtaana ja riittää takanäkymien tiirailuun.

Hyundai Ioniq

Sähkösäädöillä luonteva ajoasento löytyy helposti ja ristiseläntuen ansiosta pidempikin taival sujuu tuskitta. Jenkkityyliin autoa sammuttaessa istuin liukuu taka-asentoonsa käyntiä helpottamaan, samalla kuitenkin rutistaen takamatkustajan paikoilleen ja vaikeuttaen takaselkänojan kaatamista.

Hyundai Ioniq

Takaistuimen ja tavaratilan alle sijoitettu litium-ioni-polymeeriakusto tekee tavaratilasta matalan ja autosta takapainoisen.

Hyundai Ioniq

Pitkät kalsarit

Varustetasoja on kaksi: Comfort ja Style. Jo edullisempaan kuuluu muun muassa törmäysvaroitin, automaattijarrutus, kaistavahti, lämmitettävä ratti ja etäisyyden säilyttävä vakionopeudensäädin.

Kalliimmassa mallissa myös takaistuin lämpenee. Sähköä kuluu vähemmän lämmittämällä matkaajien ahtereita kuin matkustamon ilmaa. Ilmalämpöpumppua ja sähkövastuksia käyttävä lämmityslaite huolehtii näkyvyydestä pakottamalla puhalluksen ikkunoille, eikä pakkasella suostu antamaan jalkatilaan lämmintä laisinkaan.

Hyundai Ioniq

Ioniqin ohjaamo on selkeä ja helppokäyttöinen. Järjestelmät ovat intuitiivisia käyttää niin kosketusnäytön kuin perinteisten nappuloidenkin kautta. Tärkein tieto, jäljellä oleva toimintamatka löytyy keskeltä mittaristoa. Sähköauton ajaminen on yhtä helppoa kuin millä tahansa automaattiautolla, tosin vaihteet valitaan P-R-N-D -napeilla.

Hyundai Ioniq

Ripeät lähdöt

Sähkömoottorin rutka vääntö jo ensimmäisestä pyörähdyksestä alkaen tekee lähdöistä sähäköitä, talvikelillä etupyörät sutaisevat tahattomasti varsinkin sport-asetuksella. Voimanpuute ei yllätä maantielläkään, ohitukset sujuvat vaivattomasti. Ajon aikaisen päästöttömyyden lisäksi sähkömoottorin valtteihin kuuluu hiljaisuus, jolloin sinänsä normaalit rengasäänet nousevat esiin.

Hyundai Ioniq

Hybridimallista poiketen sähkö-Ioniqissa on takana simppeli yhdystukiakselisto. Jousitus on onnistunut kompromissi mukavuuden ja ajettavuuden välillä. Jarrutus tapahtuu ensin sähkömoottoreilla ja vasta poljinta kunnolla painettaessa pyöräjarruilla. Sähköisen jarrutuksen tehoa on mahdollisuus säätää ratin siivekkeistä. Kevyt ohjaus on tuntumaltaan ehkä jopa aiempia Hyundaita parempi.

Hyundai Ioniq

Sähköauton kiinnostavin suoritusarvo on toimintamatka. Ioniqille valmistaja lupaa sitä parhaimmillaan 280 kilometriä, mutta se onnistuu vain ilman lämmitystä tasaista 70 km/h ajaen. Moottoritienopeudella kaikki sähkölaitteet käytössä pääsee reilut sata kilometriä. Testiajossa sähköä kului 18 kWh/100km, jolla uskaltaa ajaa 150 kilometriä jättäen pienen reservin latauspaikan etsimiseen. Lataus vie pikalatauksella puolisen tuntia ja tavallisesta pistorasiasta koko yön.

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Hyundai