29.12.2017 Ajoneuvot Kiitos kaikesta, Kenichi Yamamoto – Mazdan moottorinero on poissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ilman kiertomäntämoottoria ei olisi Mazdaa. Vaikka viimeisen kiertomäntämoottorin vauhdittaman Mazdan tuotanto päättyi viitisen vuotta sitten, muistetaan japanilaisvalmistaja ennen kaikkea pienistä, keveistä ja värinättömästi käyneistä wankel-moottoreistaan. Kuten monet automaailman hienoimmat saavutukset, kiteytyy Mazdan ja kiertomäntämoottorin tarina yhteen henkilöön. Kenichi Yamamoto palasi toisesta maailmansodasta ydinpommin raunioittamaan kotikaupunkiinsa Hiroshimaan vuonna 1945. Hän aloitti työt tykkejä ja kuorma-autoja valmistaneella Toyo Kogyon tehtaalla. Nopeasti yhtiön riveissä edenneestä Yamamotosta tehtiin moottorisuunnittelija Toyo Kogyon uudelle kolmipyöräiselle kuorma-autolle, jota myytiin nimellä Mazda. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiertomännän kimppuun Mazda R360 Vuonna 1960 vuorossa oli Mazdan ensimmäinen lähes oikea henkilöauto, pikkuinen R360. Heti seuraavana vuonna japanilaiset aloittivat yhteistyön NSU:n kanssa wankel-moottorin kehittämisessä. Myöhemmin NSU liitettiin Volkswagen-imperiumiin yhdeksi Audin peruspaaluista. Kenichi Yamamoto nimettiin Mazdan wankel-tiimin johtoon. Lempinimen 47 samuraita saanut kehitystiimi esitteli kauniin Cosmo Sport -urheiluauton prototyypin vuonna 1964. Samana vuonna saksalaiset ehtivät kiertomäntämoottorilla sarjatuotantomarkkinoille, kun NSU Spiderin tuotanto alkoi. Cosmo Sportin tuotantoversio, vientimarkkinoilla auto tunnettiin nimellä 110S. Lupa tehdä autoja Cosmo Sportista ei tullut ensimmäistä wankel-moottorista sarjatuotantoautoa, mutta malli koitui Mazdan pelastajaksi. 1960-luvulla Japanin kauppa- ja teollisuusministeriö päätti keskittää saarivaltion autovalmistuksen Isuzulle, Toyotalle ja Datsun-merkkiä edustaneelle Nissanille. Cosmo Sportin edistyksellisyydellä Kenichi Yamamoto vakuutti ministeriön, ja Mazda sai jatkaa hyväksyttynä autonvalmistajana. Cosmo Sportin pohjalta kehitetty sarjatuotantoauto Cosmo, vientimallina 110S, saapui tuotantoon 1967. Samana vuonna NSU aloitti huippuedistyksellisen, mutta kiertomäntämoottorin lastentautien takia kaupallisesti epäonnistuneen RO80-mallin myynnin. Moottoria lukuun ottamatta RO80:n perimää voi nähdä myöhemmissä Audi 100 -malleissa. Wankelia vaikka mihin Yamamoton rotary-tiimi pääsi 1970-luvulla hurjaan vauhtiin. Mazda asennutti kompakteja kiertomäntämoottoreita lähes mihin tahansa: perhautoihin, lava-autoon, jopa etuvetoiseen poikittaismoottoriseen Luce 130R -coupeen. Mazda RX-7 vuodelta 1978. Varsinaisen kodin kaksiroottorinen kiertomäntämoottori löysi RX-7 -urheiluauton keulalta. Vuonna 1978 esitelty takavetoinen urheiluauto oli menestys, joka sinetöi Mazdan maineen Yhdysvalloissa. Vuoteen 1985 mennessä ensimmäisen sukupolven SA22C-mallia oli valmistettu lähes puoli miljoonaa kappaletta. RX-7:n tarina huipentui vuosina 1992–2002 valmistettuun kolmenteen (FD) sukupolveen, jonka allekirjoittanut nimeää täysin mielivaltaisesti 1990-luvun kauneimmaksi japanilaisautoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarina huipentui Le Mansiin Kiertomäntämoottorin menestyessä Kenichi Yamamoto nousi Mazdan portailla. 1970-luvulla hänestä tuli yhtiön tuotekehitysjohtaja, vuonna 1985 pääjohtaja ja 1987 yhtiön puheenjohtaja. Pääjohtajana toimiessaan hän aloitti kaksipaikkaisen urheiluauton tuotekehityksen, ja vuonna 1989 Mazda Miata/MX-5 saapui muistuttamaan takavuosien brittiroadsterien valloittavuudesta – tosin ilman sähkövikoja. Vuonna 1991 Kenichi Yamamoto ja koko Mazdan panos kiertomäntämoottorin kehitykseen palkittiin: kelta-oranssi 787B saavutti yleisvoiton Le Mansin 24-tunnin ajossa. Toistaiseksi yksikään toinen japanilaismerkki ei ole vastaavaan yltänyt, eikä kilpailua ole muulloin voitettu ilman mäntämoottoria. Seuraavana vuonna Yamamoto siirtyi eläkkeelle. Kenichi Yamamoton kunniaksi etsi lähialueen paras äänentoistojärjestelmä, käännä voimakkuus täysille ja kuuntele kilpakäyttöön rakennetun neliroottorisen 787B:n laulua: Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mazda ja Audi, lähde: Road & Track Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?