20.10.2016 Ajoneuvot Kiitos Alfa Romeo, olet palannut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Giulia ei ole täydellinen perheauto, mutta se on erinomainen Alfa Romeo. Helpotuksesta on hyvä huokaista. Odotukseni Giuliaa kohtaan olivat sekoitus toivoa ja pelkoa. Takavetoinen Alfa Romeo -perheauto! Se kuulosti liian hyvältä ollakseen totta. Rehellisesti sanoen pelkäsin pahinta, en ollut varma riittääkö muutosten myllertämässä Fiat Chrysler Automobilesissa taitoa ja resursseja kehittää auto äärimmäisen vaativaan luokkaan. Oli pelko, että Alfa Giuliasta tulee uusi Jaguar XE. Lupaavan näköinen, mutta lopulta lähes jokaisella osa-alueella pettymys. Giulian ensikoeajojen lähestyessä aisti kaikkien toivovan Alfan onnistumista. Italialaisvalmistajalla on merkillinen tapa kerätä sympatiaa. Ensikoeajot olivat rohkaisevia. Päähuomion vei villi Quadrifoglio, mutta kehuja riitti myös arkimalleille. Ja juuri tavalliset nelosmoottorit ratkaisevat kaupallisen menestyksen. Kun Giulia 2.2 Diesel ilmestyi toimituksen pihalle, oli auto pakko viedä koeajolle. Ohjauspyörään siirretty käynnistyspainike luo tunnelmaa. Nahkaverhoiltu kehä on juuri sopivan paksuinen, ja kämmenet asettuvat luonnollisesti puolien ympärille. Sormet viistävät kylmiä alumiinista valmistettuja valtavia vaihtolapoja. Ensimetreillä huomio kiinnittyy ohjaukseen. Se on nopea, todella nopea. Valtaosan mutkista ja kadunkulmista selvittää vaihtamatta otetta. Nopeus ei kostaudu epätarkkuutena. Keskialueella on rauhallinen kohta. Auto kääntyy ahnaasti mutkiin. Keula ei kallistele, eikä perä seilaa omilla linjoillaan. Ensimmäinen mutkapätkä sinetöi Alfa Romeo Giulian alkuvaikutelman oikeaksi. Alustaviritys on urheilullisen jämäkkä, mutta ei epämukava. Iskunvaimennus selvittää pahimmatkin töyssyt, kuljettajan ei tarvitse odotella auton asettumista kuopista tai nyppylöistä. Mitä enemmän Alfalta vaatii, sitä enemmän Alfa suorittaa. Giuliasta aistii suunnittelutiimin kyvyt ja halut tehdä autosta oikeasti hyvä ajaa. Sen huomaa ohjauksen ja alustan lisäksi monista yksityiskohdista, joissa hyvin moni kilpailija yhä epäonnistuu. Esimerkiksi vaihteisto kunnoittaa manuaaliasennolla kuljettajaa: jos ajaja ei vaihda ylöspäin, karjuu nelosdiesel vasten kierrosluvunrajoitinta. Se ei kuulosta kauniilta, mutta se on kuljettajan tahto. Mutkateiden nautinto ei kostaudu moottoritiellä. Alfa osaa asettua aloilleen ja häipyä taustalle. Outoa kyllä, ajonvakautusjärjestelmästä puuttuu sallivampi urheilutila ja mahdollisuus kytkeä sähköinen turvaverkko täysin pois päältä – ensimmäinen takavetoinen perhe-Alfa lähes neljännesvuosisataan, eikä elektroniikka salli viatonta sladia? Myös etuistuinten heikko reisituki ja kokolailla vaatimaton muotoilu herättää närää. Koeajoauton 2.2-litraiseksi nimetty 2 143 kuutiosenttinen diesel on miellyttävä yllätys. Äänimaailma on ehtaa dieseliä, mutta voimanlähde tuntuu luvattua 180 hevosvoimaa vahvemmalta. Menoa terästää 8-vaihteisen automaatin terävät vaihdot, joita suuret vaihtolavat ohjaavat. Tunnelma rakentuu yksityiskohdista. Toki Giuliasta huomaa, miten pienillä resursseilla se on tehty. Sisustan materiaalien laatu vaihtelee, ja osa ratkaisuista on suorastaan viimeistelemättömiä: takaluukun avausnapin sijoitus syvälle etuviistoon oviaukon juureen tuntuu hätiköidyltä päätökseltä ja ovien lukituksesta viestivät punaiset valot ovat pimeällä turhan kirkkaat. Ulkonäkö on peruskaunis, mutta varovainen. Giulia keskittyy lainaamaan, eikä luomaan uutta. Varovaisen kompromissin ymmärtää, sillä Alfalla ei ole varaa suututtaa ketään. Jos niin kävisi, jäisi Giulia historian viimeiseksi Alfa Romeoksi. Siitä ei toivottavasti ole pelkoa. Hiomattomat yksityiskohdat pilaisivat tasapaksun auton, mutta eivät Giuliaa. Puutteet unohtuvat, kun sormenpäillä ohjautuva keula kääntyy kohti mutkatietä. Alfa Romeo Giulia on perheauto, mutta parhaina hetkinä se tuntuu kuljettajan yksinoikeudelta. Sitä kannatti odottaa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?