6.7.2018

Kiinalainen sähköauto Byton M-Byte: ulkoa kova, sisältä softaa

Byton
Kokemusta on: Pääjohtaja Carsten Breitfeld (vas.) ja markkinointijohtaja Fredrik Wenders ovat molemmat BMW:n pitkän linjan entisiä johtajia.

Kymmenet sähköautostartupit älykkäine loistoautoineen pyrkivät perinteisten autonvalmistajien rinnalle Kiinan nopeasti kasvavilla sähköautomarkkinoilla.  

Yksi varteenotettavimmista sähköautotulokkaista on vuonna 2016 perustettu Byton, joka ensimmäisenä kiinalaisena sähköautovalmistajana kävi esittelemässä itseään kesäkuun lopussa myös Pohjoismaissa, Oslossa.

Byton
Kokemusta on: Pääjohtaja Carsten Breitfeld (vas.) ja markkinointijohtaja Fredrik Wenders ovat molemmat BMW:n pitkän linjan entisiä johtajia.

– Konseptiauton rakentaminen ei ole kovin vaikeaa. Ratkaisevaa on se, kuka pystyy rakentamaan tuotettaan tarpeeksi hyvin ja riittäviä määriä, yrityksen saksalainen toimitusjohtaja Carsten Breitfeld sanoo.

Ennen Bytonille siirtymistään hän toimi BMW:llä eri johtotehtävissä parinkymmenen vuoden ajan. Viimeksi hän vastasi konsernin i8-luksushybridin kehitysprojektista. Hänen mukaansa tulivat myös BMW i-projektin muotoilujohtaja Benoit Jacob sekä markkinointijohtaja Fredrik Wenders.

– Tiedämme siis, mitä laatuautojen valmistus teollisessa mittakaavassa tarkoittaa. Tehtaamme on valmistumassa Nanjingiin, noin 250 kilometrin päähän Shanghaista länteen, ja tavoitteenamme on 300 000 auton vuosituotanto neljän vuoden sisään, Breitfeld sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Auto älypuhelimena

Markkinointijohtaja Fredrik Wenders valotti Moottorille sähköautojen tilanne Kiinassa. Tekniikka kiinnostaa kiinalaisia etenkin sen takia, että monimutkainen polttomoottoriteknologia on yhä länsimaisten yhteistyöyritysten käsissä.

– Perinteisiin moottoreihin verrattuna sähkömoottorit ovat yksinkertaisia ja luovat pohjan täysin omavaraiselle autonvalmistukselle Kiinassa, Wenders sanoo.

Kysymykseen miksi Bytonin auto muistuttaa enemmän liikkuvaa älypuhelinta kuin autoa, hänellä on yksinkertainen vastaus.

– Kiinassa älypuhelin on useiden ihmisten ensimmäinen tietokone. Siksi sosiaalisiin medioihin, digitaalisiin palveluihin ja mobiilimaksamiseen suhtaudutaan hyvin luontevasti. Etenkin nuoremmat ihmiset haluavat, että auto tarjoaa samat tai paremmat ominaisuudet kuin älypuhelin, Wenders sanoo.

Byton

Yhteistä kiinalaisten startupien autoille onkin se, että niistä ei puhuta niinkään autoina, vaan palvelualustoina ja liikkuvuuspalveluina. Käytännössä ne kaikki tähtäävät myös autonomiseen ajamiseen.

– Osa meidänkin bisneskonseptia on sähköisten palvelutuotteiden käyttö ja myynti auton välityksellä. Siksi M-Byten tietoliikennevalmiudet tähtäävät 5G-valmiutta myöten pitkälle tulevaisuuteen. Samaa alustaa käytetään myös tulevassa K-Byte-nimisessä sedanissa sekä seitsemänpaikkaisessa tila-autossa, Wenders sanoo.

Palvelualusta

Kiinassa ovat maailman suurimmat yksittäiset internetmarkkinat. Sosiaalisissa medioissa on päivittäin 750 miljoonaa kävijää ja määrä kasvaa koko ajan. Pelkästään Tencent-yrityksen WeChat-nimisellä pikaviesti- ja maksuapilla on yli miljardi rekisteröitynyttä käyttäjää.

– Palvelu on ilmainen, mutta käyttäjät ostavat sen kautta tuotteita ja palveluita. Vaikka kertaostokset ovat pieniä, kokonaissumma on huima. Siksi Tencentin markkina-arvo on noussut vuodesta 2011 noin 300 miljardiin dollariin, Wenders sanoo.

Eleohjattu: Isoa 125 senttiä leveää näyttöä ohjataan eleillä ja sormia liikuttamalla ilmassa.

Kiinassa käytetään myös yhä vähemmän käteistä. Suurin osa maksuista tehdään jo älypuhelimella.

– Meidän autossa on kojelaudan tilalla 125 senttiä leveä eleohjattu näyttö, joka sopii siihen ajatusmaailmaan täydellisesti. Sama trendi on käynnissä ympäri maailmaa, mikä ruokkii aivan uudenlaisten liikkumispalveluiden kehitystä, Wenders sanoo.

Byton
Eleohjauksen kamerat ovat katossa ja suuren näytön alapuolella.

Ei koko Kiinaan

Kiinassa myydään vuodessa noin 30 miljoonaa autoa, josta suurin osa on valmistettu kotimaassa. Autojen vuosituotannon arvo oli viime vuonna arviolta yli 620 miljardia dollaria. Maa on myös maailman isoin sähköautomarkkina. Tänä vuonna siellä myydään arviolta noin 1,2 – 1,5 miljoonaa sähköautoa eli noin noin viisi prosenttia autojen kokonaismyynnistä.

– Kun meidän automme tulee markkinoille Kiinassa runsaan vuoden päästä panostamme niille alueille, joissa infrastruktuuri on valmiiksi rakennettu. Emme olla rakentamassa uusia markkinoita eikä koko Kiina ole markkina-aluettamme, hän sanoo.

Byton

Wenders kertoo, että latausinfrastruktuuria ollaan maassa oleellisesti laajentamassa. Jotta virtaa riittäisi, maahan rakennetaan hänen mukaansa paraikaa 12 uutta ydinvoimalaa, ja myös aurinko- sekä tuulivoimaan panostetaan, että riittävästi sähköä voidaan tuottaa ympäristöystävällisemmin kuin tänään.

– Hiilivoimalat ovat huonossa maineessa myös Kiinassa, Wenders sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi kärpästä yhdellä iskulla

Kiinan valtio tukee avokätisesti sähköautojen, etenkin autonomisten autojen kehitystä, ilmansaasteiden ja liikenneturvallisuuden parantamisen takia.

Byton
Myös takaistuimella voi katsella suurehkoja näyttöjä.

– Kiinassa liikennekuolemien määrä on hälyttävällä tasolla ja ilma on paikoittain syötävän paksua. Sähkökäyttöiset ja autonomiset autot toisivat molempaan ongelmakohtaan parannusta, Breitfeld sanoo.

Kokonaismyyntimääriin suhteutettuna sähköautostartupit ovat vielä pieniä tekijöitä, vaikka yksittäisten yritysten tuotekehitysrahoitus liikkuu sadoissa miljoonissa tai jopa miljardeissa dollareissa.

Byton on tähän mennessä kerännyt sijoittajilta 800 miljoonaa dollaria tuotekehitykseen. Seuraava, 500 miljoonan dollarin rahoituskierros on käynnissä.

Byton
Näyttävä: Ei hassumpaa, voisi sanoa M-Byten muodoista.

– Tällä rahoituksella pääsemme tuotantovaiheeseen asti. Tehtaan rahoitus hoituu muuta kautta, mm. valtiontukien ja lainojen muodossa. Rahoituskierroksilla kerättävät rahat ovat pelkästään kehitystyötä varten, Breitfeld sanoo.

Tehtaan rakentaminen on puolestaan täydessä vauhdissa Nanjingissä. Sen rahoitus hoituu muuta kautta, mm. valtiontukien ja lainojen muodossa.

– Rahoituskierroksilla kerättävät rahat ovat pelkästään kehitystyötä varten, Breitfeld sanoo.

Faktaa Bytonista

Perustettu vuonna 2016 nimellä Future Mobility Corporation.

Yksi Kiinan varteenotettavimmista sähköautostartupeista, jolla on nimekäs länsimainen johtajisto ja vankka rahoitus.

Yrityksen investoijiin kuuluvat mm. valtio-omisteinen autovalmistaja FAW ja Kiinan johtava akkuvalmistaja CATL, joka vastikään solmi strategisen yhteistyösopimuksen myös BMW:n kanssa.

Yrityksessä työskentelee noin 1 000 ihmistä tällä hetkellä.

Pääkonttori sijaitsee Nanjingissa, muotoilukeskus on Münchenissä ja autonomisen ajon tekniikkaa kehitetään Piilaaksossa.

Pääjohtajana on Carsten Breitfeld, joka on vastannut mm. BMW i8-projektista.

Ensimmäinen auto, 485 senttiä pitkä kaupunkimaasturi M-Byte, tulee myyntiin Kiinassa ensi vuoden loppupuolella. USA:n ja Euroopan myynti alkaa vuonna 2020.

Perushinta halvimmalle, takavetoiselle versiolle on 45 000 dollaria, jolloin toimintasäde on 70 kilowattitunnin akulla 400 km. Auton saa myös nelivetoisena ja isommalla  95 kilowattitunnin akulla, jolloin toimintasäde kasvaa 520 kilometriin.

Seuraava esiteltävä malli on henkilöauto K-Byte, jonka myynti alkaa vuonna 2021.

Teksti ja kuvat: Bo Ingves

Luetuimmat