Ajoneuvot | Uutinen | 5.3.2019

Kiinaksi Škoda on Jetta – Volkswagenin nimipolitiikasta on vaikea ottaa selvää

Kiinan valtavat automarkkinat kehittyvät yhä nopeasti. Uusi Jetta-merkki tähtää nuorison ensiautoksi.

Jaa artikkeli

Pahoittelut kryptisestä otsikosta. Mutta näin se menee, Volkswagen on juuri perustanut Kiinan markkinoille uuden Jetta-automerkin. Konttiperäiseseen Golfiin viittaavan nimen alle rakennetaan huokeampi automallisto, joka keskittyy juuri hyvään rahalle saatavaan vastineeseen.

Jetta

Jettalla siis aiotaan toistaa strategia, jolla tšekkiläisestä Škodasta rakennettiin varsinainen menestystarina.

Eikä Jetta-nimi edes ole uusi Kiinassa: Volkswagen on myynyt paikallisen FAW:n kanssa valmistettavaa Jettaa Kiinan markkinoilla 1990-luvun alusta lähtien. Jetta siis siirtyy Volkswagenin automallista omaksi merkikseen. Aivan kuin olisimme kuulleet tällaisesta aiemminkin saman konsernin sisällä…

Jetta

Seatista puheen ollen, Jettan katumaasturi näyttää erehdyttävästi muokatulta Atecalta?

Markkinat kehittyvät yhä

Volkswagenin mukaan Kiinan suurimpien megakaupunkien ulkopuolella vain harvat omistavat vieläkään autoa. Jetta-merkillä Volkswagen yrittää mobilisoida etenkin näiden alueiden nuoret, jotka etsivät nyt ensimmäistä omaa autoaan. Volkswagen Groupin mukaan tämä markkina kattaa noin kolmanneksen Kiinan automyynnistä, ja siellä ovat toistaiseksi olleet edustettuina lähinnä paikalliset tekijät.

Jetta

Jettaa tullaan myymään Kiinassa omasta verkostostaan, joka käsittää digitaalisten myymälöiden kaltaisia moderneja ratkaisuja. Vuoden loppuun mennessä Kiinaan odotetaan noin 200 Jetta-myymälää.

Jotain markkinoiden suuruudesta kertoo sekin, että Volkswageneita myytiin Kiinassa viime vuonna 3,11 miljoonaa kappaletta. Näillä markkinoilla siis riittää asiakkaita, saa nähdä toistuuko Euroopassa nähty Škodan menestystarina Kiinassa Jettan kohdalla.

Jaa artikkeli

Keskustelu