24.6.2014 Ajoneuvot Koeajo: Kia Sportage Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Sportage ei ole suuria tunteita herättävä auto. Se ei kuitenkaan ole Kialle mikään ongelma, auton käyttöominaisuudet ovat mainiot. Hyvää: varustelu, ärsyttävien yksityiskohtien puute, pitkä takuu. Huonoa: matala tavaratila, etuistuimen reisituki. Auton muotoilua voi pitää onnistuneena. Sportage hukkuu helposti massaan, mutta jos katseen antaa viipyä auton linjoissa pidempään, voi etenkin perän muotoilusta löytää hienoja yksityiskohtia. Ruskea ulkoväri on konservatiivisen toimiva, mutta räväkämmällä värityksellä auto voisi näyttää oikeasti hienolta. Matkustamosta kiinnostavia linjoja ei löydy, mutta kokonaisuus on toimiva. Normaalisti näkökentässä olevat materiaalit ovat kelpoja ja kytkinten käyttölogiikka on toimivaa. Kojelaudan matalammat osat sekä vaihdekepin ympäristö ovat jo aavistuksen muovisia. Halvalla tehdyltä Kia ei kuitenkaan vaikuta. Takatilat ovat auton ulkomittojen odottamalla tasolla. Tavaratila sen sijaan on yllättävän matala. 465 litrallaan se on täsmälleen saman kokoinen kuin nelivetoisessa sisarmallissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kelpo ajettava Istuimen etuosan reisituen vajavaisuuden lisäksi ajoasennossa ei ole valittamista. Auton hallintalaitteet ovat arkiajon kannalta toimivia ja helppokäyttöisiä. Ohjauksesta löytyy kolme erilaista vastetta Comfortista Sportiin. Keskimmäisenä oleva Normal-asetus tuntuu kaikista luonnollisimmalta. Sportillakaan ei varsinaista ohjaustuntoa juuri ole, mutta katumaasturissa puutteen sietää. Kuusivaihteinen käsivaihteisto ja 1.7-litrainen turbodiesel liikuttaa autoa vaivatta, mutta lyhyiden välitysten takia kuljettaja joutuu aktiivisesti vaihtamaan vaihteita. Kialla pääsee kuitenkin melko vaivatta noin kuuden litran keskikulutukseen. Mukavaa matkaa Kia ylittää ennakko-odotukset mukavuudesta ja melutasosta reippaasti. Jousitus nielee suuret ja pienet heitot hienosti, eikä auton korkeus tunnu arkiajossa. Edes moottoritiellä autoa ei voi sanoa äänekkääksi. Vain kiihdytyksissä matkustamoon kantautuva dieselin äänimaailma antaa aihetta moitteelle. Joidenkin mielestä ääni voi kuitenkin sopia maasturimaisen Sportagen olemukseen. Olemusta enempää maasturia etuvetoisessa Sportagessa ei ole. Kaksilitraisista diesel- ja bensiinimoottoreista on tarjolla myös nelivetoversioita. Viimeistelty kokonaisuus Ehkä Kian paras ominaisuus on kuitenkin arkielämässä ärsyttävien yksityiskohtien puute. Avaimeton käyttö toimii loistavasti, navigaattorin sisältävä multimediajärjestelmä on käyttökelpoinen ja pysäköinti on vaivatonta toimivan tutkan ja kameran ansiosta. Kia Sportage ei aiheuta autokuumetta, mutta osoittautuu tavallisessa arjessa erittäin toimivaksi autoksi. Jos ajatus etuvetoisesta katumaasturista ei ole ylitsepääsemätön, tarjoaa Sportage taloudellisen ja todella vaivattoman vaihtoehdon. Eikä hintakaan ole paha. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kia Sportage 1.7 CRDi ISG Urban Business EcoDynamics Hinta alkaen 32 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 105 € Ajoneuvovero 117 €/ v Käyttövoimavero 402 €/ v Moottori 1 685 cm³, turbodiesel edessä poikittain, etuveto. Kuusivaihteinen käsivahteisto. Teho 85 kW (115 hv), 4000 r/min Vääntö 260 Nm (1250–1750 r/min) Vääntö 260 Nm (1250–1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,3 s Huippunopeus 173 km/h Kulutus l/ 100 km 6,0 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4440 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1645 mm, akseliväli 2640 mm Tavaratila: 465 l Omamassa: 1415–1537 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 1 vuosi Takuu 7 vuotta / 150 000 km. Ensimmäiset kolme vuotta ilman kilometrirajaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?