16.1.2014 Ajoneuvot Koejo: Kia Carens Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Carens iskee keskikokoisten perheautojen ryhmään melko persoonallisella muotoilulla ja seitsemällä istumapaikalla. Hyvää: Muotoilu, tilat, helppokäyttöisyys. Huonoa: Ohjauksen keskialue, istuinten kehno reisituki, alakierroksilla vaatimaton vääntö. Kia Carens teki keväällä paluun. Nyt sen ulkoinen olemus on Kian pääsuunnittelijan Peter Schreyerin käsialaa. Myös pintapeltien sisäpuolella on yhtä ja toista uutta. Luokka on kilpailtu. Nissanin, Opelin ja Fordin ohella tilavia perheautoja on tarjolla muillakin. Kia hakee asemia aiempaa linjakkaampana. Laatikkomainen edeltäjä poistui Suomen markkinoilta pari vuotta sitten. Ulkoisen näyttävyyden ohella huomio kiinnittyy sisätiloihin. Etuistuimissa jää kaipaamaan ristiselän tukea. Säätöjä kuljettajan työtiloissa on aasialaissukuiseksi runsaasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Istuimia ei saa irrotettua Keskimmäinen istuinrivi muodostuu kolmesta erillisestä, kiskoilla liikuteltavasta istuimesta, joita ei saa irrotettua. Keskirivin keski-istuimen voi kaataa takapenkkiläisten pöydäksi. Etuistuinten selkäpuolella on taitettavat pöydät. Istumakorkeus on matala, eivätkä istuimet tarjoa aikuiselle juuri reisitukea. Takarivi on vieläkin matalampi. Toisaalta takarivin kapeahkot istuimet eivät ole aivan lattiatasolla, kuten usein tämän kokoluokan autossa. Jos keskimmäisiä istuimia siirretään kiskoilla edemmäs, mahtuu jopa aikuinen kohtalaisesti taakse. Takimmaisille istuimille kulkeminen on hiukan vaativaa, mutta plussaa tulee siitä, että takarivin selkänojat on helppo nostaa pystyyn ja tavaratilaa kasvatettaessa kumota. Tavaratila on takarivi kaadettuna suuri ja helppo lastata. Pyöräkotelot tosin haukkaavat tilaa leveyssuunnassa. Kuormansidontaan jää kaipaamaan lenkkejä, samoin ruokakasseille koukkuja. Takatilassa on irrotettava led-valaisin, jota voi käyttää taskulamppuna. Kun kaikki istuimet ovat käytössä, kapenee tavaratila tuntuvasti. Käytössä on alle neljännes viisipaikkaisen tavaratilasta. Keskimatkustajien jalkatilaan sijoitetut lokerot ovat nokkela idea irtotavaran kuljettamiseen. Hiljaista matkaa Carensin keulalle on valittavissa koeajetun 1,6-litraisen bensiinimoottorin vaihtoehtona 1,7-litrainen diesel kahtena eri tehoversiona. Tehokkaampaan (136 hv) dieseliin on tarjolla kuusiportainen automaattivaihteisto. Pieni bensiinimoottori lupaa paperilla hyviä kulutuslukemia. Polttoaineen kulutus sekalaisessa ajossa oli 7,7 litraa sadalla. Moottoritienopeus vaikutti koeajossa eniten kulutusta nostavasti. Käytännön ajossa pieni palveli melko moitteitta. Toki matkanteko on maltillista, mutta hyvällä liikennesilmällä ja käyttämällä reilusti korkeita kierroksia ohituksiakin voi tehdä. Alakierroksilla vääntö oli vaatimatonta. Kaasupolkimessa tuntui pieni porrasmainen vaste, joka vaivasi tarkempaa kaasun käyttöä. Ylenpalttista pehmeyttä Matkustaminen on miellyttävää. Kuljettajan paikalla ainoa isompi särö kuvaan tulee ohjauksesta. Vaikka sähköistä ohjaustehostinta on päivitetty, on ylenpalttisen pehmeyden tuntu yhä läsnä. Maantiellä suoraan ajaminen vaatii aktiivista ohjaamista. Bensiiniversiona varustevaihtoehtoja on kaksi, LX ja EX. Ensin mainittu on viisipaikkainen, korkeammin varusteltu EX on varustettu seitsemällä istuimella. Jo perusvarusteluun kuuluvat esimerkiksi mäkilähtöavustin, pysäköintitutka, tuulilasin alareunan lämmitys ja led-päivävalot. Koeajoautossa oli lisäksi noin 1 200 euron comfort pack -lisävarustepaketti, joka tuo muun muassa ajovalojen pesimet, kromireunukset ikkunoihin, valaisimet ulkopeilien alle ja lämmitettävät takaistuimet reunapaikoilla. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Kia Carens 1.6 ISG EX EcoDynamics 7P Hinta alkaen 27 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 770 € Ajoneuvovero 133 €/ v Moottori 1 591 cm³ Bensiinikäyttöinen rivimoottori edessä poikittain, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 101 kW (135 hv), 6300 r/min Vääntö 164 Nm (4850 r/min) Vääntö 164 Nm (4850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,3 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km 8,4 (kaup.) / 5,3 (maant.) / NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4525 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1610 mm, akseliväli 2750 mm Tavaratila: 103/492-1650 l Omamassa: 1300 kg kg Matkanjatkamispalvelu vuoden ajan Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku