2.3.2019 Ajoneuvot Kestopinnoitteen kestotesti – Nanolex Si3D HD Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kestopinnoite lupaa paljon, mutta mitä mikin lunastaa. Nanolex Si3D HD suoritti kestotestiä lähes kaksi vuotta ja 75 000 kilometriä. Kestopinnoite on eräs kuumimpia autonhoidon trendejä jo muutaman vuoden ajalta. Erityisesti silikapohjaiset tuotteet, joita usein kvartsipinnoitteina markkinoidaan, ovat tuoneet uuden ulottuvuuden autonhoitoon. Nanolex Si3D HD on yksi tunnetuista ammattipuolen pinnoitteista. Kotimainen Korrek haastaa Nanolexin toistaiseksi vain ammattilaisille myytävällä Korrek Pro Ceramic TFC Cure -kestopinnoitteella. Muita pinnoitevalmistajia ovat muun muassa Britemax, Carpro, Gtechnic, Gyeon, Optimum ja Sonax. Näiden lisäksi kansainvälisistä verkkokaupoista saa tilattua erittäinkin halvalla tuntemattomampien valmistajien kestopinnoitteita. Kestotesti aloitettiin huhtikuussa 2017, kun Nanolex Si3D HD -pinnoite asennettiin uuteen autoon. Lupaukset kestosta ovat toisinaan aivan mitä sattuvat. Kestopinnoitteen asennuttaminen maksaa todella paljon rahaa, joten näistä syistä on järkevää selvittää etukäteen kestopinnoitteen toimivuus. Pelkästään tuotetta myyvään tahoon kun ei ole aina luottaminen. Kirjoitimme itse Nanolexin pinnoitteesta jo kestopinnoitteen asennusta käsittelevässä jutussa ja keston kannalta onkin kriittistä kuinka hyvin pohjatyöt ja asennus on tehty. Se on tärkeää ottaa huomioon tämänkin kestotestin yhteydessä, sillä suoritimme itse pinnoitteen asennuksen. Pienikin virhe ennen asennusta tai sen aikana saattaa pilata pinnoitteen tarttumisen ja vaikuttaa kestoon. Jos kestopinnoite on aihealueena hieman vieras, suosittelemme lukemaan Moottorin autonhoitojuttusarjan aiemmasta osasta yleisemmin kestopinnoitteista maalipinnan suojatuotteina. Tällä kertaa keskitymme kokemuksiin ja jaamme lupaamamme kestotestin tulokset. Kestotestin lopussakin Nanolex Si3D HD –pinnoitetun maalipinnan kunto on hyvä, vaikka jonkin verran mikronaarmua ja käytön jälkeä on jo näkyvissä. Tämä kertoo todellisuudessa enemmän auton pidosta kuin pinnoitteen ominaisuuksista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nanolex Si3D HD Nanolex Si3D HD on Saksassa kehitetty, testattu ja valmistettu kestopinnoite. Se on keraamien ja polymeerien sekoitus, joka muodostaa lopulta vettähylkivän ja pinnan kovuutta kasvattavan matriisin. Kuluttajan ei tarvitse tästä jargoniasta niin välittää, sillä riittää että pinnoite hoitaa tehtävänsä luvatusti. Nanolex lupaa Si3D HD pinnoitteelle 50 000 kilometriä tai 3 vuotta riippuen siitä kumpi ensin täyttyy. Tässä vaiheessa on tärkeää kertoa huonot uutiset. Si3D HD ei ole myynnissä suoraan kaikille kuluttajille. Nanolex tosin kouluttaa myös yksityishenkilöitä, maksullisilla kursseilla, tämän käyttöön. Tuotteesta on olemassa myös muutama erilainen kuluttajille suunnattu versio. Näistä Nanolex Si3D on alkuperäinen resepti, jolle luvataan 30 000 kilometriä tai 2 vuotta. Lisäksi nykyään on saatavilla levitykseltään vielä helpommaksi tarkoitettu Nanolex SiShield, jonka mainitsimme jo vuoden 2018 uutuustuotteiden yhteydessä. Käyttötestin aikana autoa pestiin useimmin huuhtaisemalla se tehokkaalla vahaturvallisella esipesuaineella, maalipintaan muuten koskematta. Näitä pesukertoja täydennettiin toisinaan käsinpesuilla. Peseminen osa kestotestiä Auton pintaa tarkkailtiin useaan otteeseen kestotestin aikana. Nanolexin kestoksi lupaaman 50 000 kilometrin jälkeen pinnoite jaksoi vielä hyvin. Veden valuminen oli hidastunut sekä auton perässä että helmoissa, mutta suojaa oli selvästi vielä jäljellä sielläkin. Kestotestin aikana autoa huuhtaistiin puhtaammaksi todella usein Bilt Hamber Auto-foamia esipesuaineena käyttäen ja painepesurilla perään huuhdellen, mutta tämänkaltaisen huuhtelupesun jälkeen autoa ei tietenkään edes kuivattu. Käsinpesua suoritettiin harvakseltaan vahaturvallisella, vahaa sisältämättömällä, shampoolla. Testin aikana ei luonnollisestikaan käytetty kertaakaan mitään pinnoitetta elvyttävää tai sen toimintaa edesauttavaa tuotetta. Ennen pinnoitteen tilan arvioimista pesimme pinnan useassa vaiheessa, muun muassa raudanpoistoaineella, jotta kaikki pinttynyt lika saatiin irti pinnasta. Selvästi vahvempia pesuaineita olisi voinut käyttää ja käsinpesua suorittaa hieman useammin. Näiden avulla pinta olisi varmaankin pysynyt parempana pidempään. Tämä siitäkin huolimatta että mekaaninen kosketus kuluttaa, sillä pintaa pitää puhdistaa estääkseen likaa pinttymästä kiinni ja tukkimasta suojan lianhylkimiskykyä. Pesimme pinnan huolella puhtaaksi ennen lopullista kontrollia. Autolle suoritettiin Pien- ja suolakuran poisto, raudanpoisto, esipesu tavallista vahvemmalla tuotteella sekä käsinpesu tavallisella autoshampoolla. Tämän jälkeen oli hyvä tilaisuus arvioida pinnoitteen kuntoa. Vesi kerääntyy tietyillä pienillä alueilla laataksi eli valuu pois hyvin hitaasti. Tästä tietää että pinnoitteen ominaisuudet ovat niiltä osin hävinneet. Kahden vuoden jälkeen Tarkka kestotestin ajanjakso on 1 vuosi ja 10 kuukautta, sillä asennus suoritettiin huhtikuun loppupuolella 2017. Tässä ajassa autolla ajettiin 73 000 kilometriä. Matkaan mahtui kaksi talvea, runsaasti ajoa pääkaupunkiseudun kehäteillä, moottoritieajoa sekä myös ulkomaanmatkailua. Tietyt alueet auton takaosassa, pyöränkaarien alalaidoissa ja helmoissa ovat menettäneet suurimman osan kyvyistään. On aivan rajamailla onko pinnoitteesta näillä alueilla jäljellä enää mitään. Ne helmeilevät vesisadetta eri tavalla kuin käsittelemätön pinta, mutta painepesuri jättää tasaisen kalvon pitkäksi aikaa. Puhdistuksen jälkeen vesi helmeilee upeasti pystypintojen ylälaidassa. Tämä on hyvä suoritus yli 70 000 ajokilometrin jälkeen. Sen sijaan eritoten kyljissä yläosat hylkivät edelleen vettä upeasti ja muutenkin auton vaakapinnat kohtalaisesti. Näillä alueilla pinnoite on kiistatta yhä jäljellä. Aiemmin mainittujen hiekkasumusuihkusta kärsivien alueiden vedenkäytöksen pohjalta allekirjoittanut tuomitsisi kuitenkin tässä kohti pinnoitteen keston jo loppuneen. Nanolex Si3D HD piti lupauksensa, sillä 50 000 kilometrin jälkeen se pärjäsi vielä varsin hyvin. Noin kaksi vuotta ja hieman vajaa 75 000 kilometriä oli meidän arvosteluasteikollamme tämän pinnoitteen kesto, vaikka monen tavallisen kuluttajan mielestä pinnoite vaikuttaisi toimivan vielä hienosti. Kestotestin lopputulos on saksalaisvalmistajalle erinomainen ja tätä pinnoitetta voi siten suositella. Teksti ja kuvat: Henri Posa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?