14.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: kesästä kaikki irti: Mercedes-Benz C 400 Cabriolet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mukavuus ennen kaikkea – Mercedes-Benz C 400 Cabriolet. Hyvää: Mukavuus, ylellisyydentuntu, moottori Huonoa: Kuutoskoneen hinta karannee korkealle. Kun pehmeä V6:n murina heijastuu kiviseinästä avoimeen ohjaamoon, lähestytään avoautoilun ydintä. Tällä kertaa nautintoa ei haeta vauhdikkaita mutkia kanttailemalla, vaan pääroolissa ovat kesän tuoksut, kauniit maisemat ja hento tuulenvire. Kaikkien autojen ei tarvitse olla urheilullisia. Kolmilitrainen Mercedes-Benz C 400 Cabriolet voi hyvinkin olla uuden C-sarjan avomalliston helmi. Kuuden sylinterin ansiosta käynti on sivistynyttä ja voimaa riittää reserviin asti. Hevosvoimista huolimatta autosta puuttuu päälle liimattu urheilullisuus, joka usein vaivaa tehomalleja. Sivistynyt voimalinja on hieno pari mukavan ilmajousituksen ja ylellisen ohjaamon kanssa. Jos takaluukun mallimerkintä ei paljastaisi, voisi mukavuudesta kuvitella matkaavansa E-sarjan Cabrioletissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vedoton ohjaamo Kahden hengen kesken matka taittuu katto alhaalla aina moottoritielle asti, kiitos tuulilasin päälle rakennetun Aircap-tuulenohjaimen ja takaniskatukien viimasuojan. Taajamissa molemmat kannattaa laskea napinpainalluksella alas, sillä aerodynamiikka ja estetiikka eivät nyt kulje käsikädessä. Kylminä syyspäivinä lisälämpöä saa muista Mercedes-Benz -avoautoista tutulla Airscarfilla, joka puhaltaa kuumaa ilmaa niskaan. Lisävarusteena katon voi päivittää monikerroksiseksi ääntä- ja lämpöä eristäväksi versioksi, joka on saatavana mustan lisäksi tummina ruskean, sinisen tai punaisen sävyinä. Nelivetoisen C 400 Cabrioletin lisäksi tarjolla ovat nelisylinteriset bensiinimallit C180, C200, C250 ja C300 (156–245 hv). Dieselpuolelta löytyy C 220d (170 hv) ja C 250d (204 hv). Vetoa neljällä pyörällä Nelisylinteriset tarjonnevat autoveron kannalta mukavimman vaihtoehdon, mutta hinnat selviävät vasta keskikesällä. Dieseliä harkitsevan kannattanee pohtia, onko äänimaailman uhraaminen kulutusedun arvoista. Unelmaosastolla Mercedes-AMG tarjoaa kolmea painosta. Ensimmäinen askel on nelivetoinen C 43, joka tarjoaa 367 hevoseen viritetyn painoksen C 400:n veekutosesta. Todelliselta rähinäpuolelta löytyvät nelilitraisen kasikoneen vauhdittamat C 63 ja C 63S. Lyhyen kokeilun perusteella 510 hevosvoimaisen C 63 S:n valttikortti on lempeästi karjuvaa karhua muistuttava äänimaailma. Vaikka murinat ja paukahdukset nuorentavat ainakin kymmenen vuoden edestä, tuntuu AMG sopivammalta coupéna tai kenties farmarina. Vaikka avomallin vaatimat jäykistykset on huomioitu jo C-sarjan sedanin kohdalla, on katon poistaminen aina kompromissi. Vastaavaan coupé-versioon verrattuna Cabriolet painaa noin 160 kiloa enemmän. Nelipaikkaiseksi avoksi korirakenne on jäykkä, mutta urheiluasetuksilla aistii umpikorisista puuttuvia värinöitä ja tärinöitä. Siksi C-Cabriolet on parhaimmillaan mukavana kruiserina, sillä sen auto tekee ensiluokkaisesti. Valitettavasti avoautolla ei voi aina ajaa katto alhaalla. Koeajolla se selvisi poikkeuksellisen rajusti. Aina 50 kilometriin tunnissa toimiva kangaskatto sulkeutui 20 sekunnissa, kun reitti suuntautui ukkospilviä kohti. Oikullinen vuoristosää aloitti näkyvyyden peittävällä rankkasateella. Seuraavaksi auton kimppuun hyökkäsivät suuret rakeet, jotka rummuttivat alumiiniseen konepeltiin pysyvät muistot. Kokemus herätti sääliä autoparkaa kohtaan, mutta ainakin katon vesitiiveys tuli testattua perinpohjaisesti – eikä pisaraakaan vuotanut. Mukavuutta sekin. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz C 400 4Matic Cabriolet Hinta alkaen 93 393 € Moottori Bensiinimoottori 2 996 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 245 kW (333 hv), 5250–6000 r/min Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 480 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 189 g/km Mitat pituus 4686 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1416 mm, akseliväli 2840 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku