Ajoneuvot | Kesä kaasulla | 12.6.2019

Kesä kaasulla: tankkausverkoston kasvua odotellessa

Tiheämpi tankkausverkosto edistäisi kaasuautoilun suosiota – vahvempi suosio edesauttaa tankkausverkoston tihentämistä.

Jaa artikkeli

Koeajossa olevan Seat Arona TGI:n kaasusäiliö alkaa olemaan tyhjä, joten on aika suunnata Gasumin tankkausasemalle Vantaan Tuupakassa.

Kaasuauton tankkaaminen on uusi kokemus. En ole koskaan aiemmin edes vierestä seurannut kaasuauton tankkaamista. Kokemusta tulee kertymään, sillä kaasukäyttöinen Seat Arona on Moottorin pitkässä ja perusteellisessa, syksyyn asti kestävään koeajossa.

Ilman nesteroiskeita

Maksukortti kortinlukijaan ja toimeksi. Sitten on valittava, tankatako Seat Aronaan tuontimaakaasua vai hieman kalliimpaa ja ympäristöystävällisempää biokaasua. Valinnan jälkeen näytössä vilahtaa kiitosteksti kotimaisen biokaasun valitsemisesta.

Tankkauspistooli kiinni auton liittimeen ja lukituskahva vasemmalle. Tankkausvaihe tuntuu epäilyttävän vaivattomalta, joten on pakko tarkistaa, onko tankkauspistooli varmasti tukevasti kiinnittynyt.

Tankkausnapin painallusta seuraa vaimeita suhahduksia, kun kaasua siirtyy auton säiliöön.

Kaasun tankkaaminen tuntuu vaivattomalta ja siistimmältä kuin bensiinin tai dieselin tankkaus, ei nesteroiskeita tai voimakasta polttoaineen hajua.

Seat Arona kesä kaasulla tankkaus

Tankkaamiseen kuluva aika ei ole paljoa pidempi kuin nestemäisillä polttoaineilla. Sattumalta paikalle saapuva monivuotinen kaasuautoilija kertoo, ettei hänen ole tarvinnut vielä kertaakaan jonottaa tankatakseen kaasua.

Ajoreitit suunniteltava ennakolta

Suomen teillä liikkuu noin 6 700 kaasuautoa. Se on vielä aika vähän Suomen liikennekäytössä olevasta henkilöautokannasta, joka on noin 2,7 miljoonaa autoa. Kansallisena tavoitteena on, että jo vuonna 2030 Suomessa olisi 50 000 kaasuautoa. Tavoitteen taustalla ovat liikenteen ylikansalliset päästötavoitteet, joihin Suomi on sitoutunut.

Kaasuautojen määrän kasvu luo tarpeen tankkausasemien lisäämiselle.

Bensa- tai dieselkäyttöisellä autolla ajavan ei juuri tarvitse ennakolta suunnitella reittejään. Jos haluaa ajaa kaasun voimin, tulee etenkin pidemmillä ajomatkoilla suunnitella ajoreitti ennakolta ja tankkausasemien sijaintien ehdoilla. Se tietää ylimääräisiä ketunlenkkejä.

40 tankkausasemaa

Kaasutankkausasemia on liki kolmellakymmenellä paikkakunnalla, paikoittain tiheästikin. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla kaasun tankkaajalla on yksitoista eri vaihtoehtoa ja Tampereeltakin löytyy neljä kaasuasemaa. Suomessa on hieman yli 40 henkilöautojen tankkausasemaa, kun vielä vuonna 2016 asemia oli alle 25. Eteläisin tankkausasema löytyy Espoon Friisilästä ja pohjoisin Oulusta.

Energiayhtiö Gasumin lisäksi Suomessa on useampia pienempiä kaasutankkaustoimijoita kuten Metener Laukaassa ja Joutsassa sekä Nivos Mäntsälässä ja Hyvinkäällä.

Oikealla reittivalinnalla kaasuautollakin voi matkustaa kotimaassa kohtuullisen kattavasti. Toisaalta maan itä- ja pohjoisosissa tankkauspaikkoja on niukasti. Esimerkiksi Lapista, Pohjois-Savosta ja Pohjois-Karjalasta ei löydy vielä yhtään tankkausasemaa.

Parempaa on luvassa. Gasum suunnittelee lisäävänsä lähivuosina 35 asemaa. Vastikään avattujen Oulun ja Lahden tankkausasemien lisäksi Gasum avaa kesäkuussa pisteen Raisioon. Tankkauspaikkoja kaavaillaan myös Turkuun, Seinäjoelle ja Kuopioon.

Kaasutankkausasemien sijainnit selviävät Gasumin nettisivuilta.

Jaa artikkeli

Keskustelu