5.6.2019

Kesä kaasulla: Seat Arona 1.0 TGI – Suomen ainoa kaasukäyttöinen katumaasturi

Seat Arona kesä kaasulla ajokuva

Moottorin pitkäkestoinen kesä kaasulla -koeajo kiinnostavalla Seat Arona kaasuautolla kestää syksyyn saakka.

Kesä kaasulla -juttusarja tarkoittaa pitkää koeajoa, joka kestää alkusyksyyn saakka. Juttusarjan aikana ehdimme koeajaa Seat Arona TGI:n perinpohjaisesti, monen eri koeajajan voimin ja lukuisissa eri käyttötilanteissa.

Tulokas on kiinnostava ja ainutlaatuinen, onhan Seat Arona TGI ainoa Suomessa tarjolla oleva kaasukäyttöinen katumaasturi. Seatin laajassa kaasuautojen katraassa ovat Aronan lisäksi Mii Ecofuel, Ibiza TGI ja Leon TGI/ST TGI. Seatilla on autonvalmistajana harteillaan kehitysvastuuta, sillä Seat kehittää kaasuautotekniikkaa koko Volkswagen Groupille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vakaa suosio

Kompaktin kokoluokan katumaasturit ovat olleet Euroopassa ja Suomessa varsin suosittuja, eikä autoluokan suosiolle ole ilmaantunut laantumisen merkkejä.

Suomalaiset haluavat ajaa hieman korkeamman maavaran perheautoilla, jotka ovat toisaalta ketteriä ja näppäriä kaupunkiajossa, ja myös vakaita etenijöitä matka-ajossa. Perhekuntien toiveissa on riittävän väljät tilat matkustajille ja myös tavaroille. Seat Arona on yksi vastaus näihin autotoiveisiin.

Ja kun yhtälöön lisätään kaasukäyttöisyys, on valinta perusteltu päästöjen ja ajamisen kulujenkin näkökulmista. Kaasulla eteneminen on selvästi edullisempaa kuin bensiinillä ajaminen. Ajokustannukset kotimaisella ja jäteperäisellä biokaasulla ovat noin 30 prosenttia ja tuontimaakaasulla noin 35 prosenttia bensiiniä alhaisemmat.

Seat Arona kesä kaasulla teippaus

Kaasun loputtua bensiinillä

Auto etenee aina kaasulla, kahta poikkeusta lukuun ottamatta. Kaasun tankkaamisen jälkeen auto käyttää muutaman minuutin ajan bensiiniä. Tämä johtuu siitä, että tällä välin auton moottorin järjestelmät varmistavat tankatun kaasun puhtauden.

Kaasutankkivalon syttyminen mittaristossa paljastaa sen hetken, kun moottori alkaa käyttää kaasua. Arona käyttää bensiiniä hetkellisesti myös talvikaudella kylmäkäynnistyksissä silloin, kun ulkolämpötila on alle -10 astetta.

Seat Arona on kaasuhybridi siinä mielessä, että kun kaasu ehtyy auton tankeista, jatkuu matka nikotteluitta bensiinin voimin.

Kaasulla järkevimmin

Kaasuautona Arona on vastaavaa bensiiniversiota hieman kalliimpi hankinta. Kaasu-Aronan hinnat alkavat 20 769 eurosta, FR-varustetason koeajoyksilömme hinta ilman lisävarusteita on 21 040 euroa.

Kaiken järjen mukaan kaasukäyttöisen auton valitseva ajaa todennäköisesti valtaosan kilometreistään kaasun voimin – onhan se autoilijalle taloudellisesti järkevintä. Tästä syystä on valtiovallalta outoa logiikkaa sälyttää kaasuautoilijan niskaan vuotuinen käyttövoimavero, jos ihmisten halutaan suosivan mahdollisimman vähäpäästöisiä autoja kuten kaasuautoja. Keskikokoisen kaasuauton käyttövoimavero on noin 200 euroa vuodessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moottorin Kesä kaasulla

Tästä alkaa Moottorin Kesä kaasulla -koeajo Arona TGI:llä. Raportoimme kaasuautoilusta viikoittain näillä nettisivuilla ja painettuun lehteen koostamme juttuja eri näkökulmista laajemminkin kuin vain yhtä automallia koskien.

Moottori-tekstein teipatun Seat Aronan voi nähdä kesän aikana ympäri Suomen eri paikkakunnilla. Tervetuloa juttusille!

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Luetuimmat