27.10.2017 Ajoneuvot Keisarin uudet kansanvaunut – ikoninen Toyota Century uudistuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Century uudistuu nyt toistamiseen – 50-vuotisen historiansa aikana. Japanin keisarihuoneenkin suosima edustusvaunu Toyota Century uudistuu. Vuonna 1967 ensiesitelty Century sai nimensä teollisuusimperiumin perustaneen Sakichi Toyotan 100-vuotissyntymäpäivästä. 50 vuoden mallihistorian aikana Century kokee nyt toisen merkittävän uudistumisensa. Harkittujen muutosten takana arvokkaiden piirien vaatima varovaisuus – ja eikä toimivaa kaavaa kannata rikkoa. Pitkät perinteet ja varovainen arvokkuus ovat myös syitä, miksi japanilaisyhtiön ylellisin auto löytyy Toyotan eikä Lexuksen valikoimasta. Audi A8:n ja Mercedeksen S-sarjan sijaan lähinnä Rolls-Royce Phantomiin rinnastuva Toyota Century maksaa Japanissa noin 85 800 euroa, mutta sen voi ostaa vain valituista Toyota-liikkeistä ja auton ostaminen vaatii kutsun. Japanilainen luksusauto tekee myös monia asioita hiukan eri tavalla kolleegoihinsa verrattuna. Trendejä seuraavassa Japanissa Century on saavuttanut arvokkaan aseman, sillä auton perinteisyys kohoaa siellä vaihtuvien muotivirtausten yläpuolelle. Tämän takia lehdistötiedotteessa ei mainita hiilikuitua ja alumiinia, vaan niiden sijaan huomion keskipisteenä ovat puu ja tekstiilit. Toyota Century on aiemmissa sukupolvissa luottanu arvostettuun V12-moottoriin. Samalla Century on kuitenkin ollut Toyotan ainoa käyttökohde 12-sylinteriselle voimanlähteelle. Uuden mallisukupolven edustusvaunu luottaakin nyt V8-moottoriin ja Toyotan hybridijärjestelmään. 5,0-litrainen 2UR-FSE V8 ja hybridijärjestelmä on tuttu Lexuksen LS 600h:sta ja se tuottaa 394 hevosvoimaa. Riittävän suorituskyvyn lisäksi hybridin sähkömoottorit soveltuvat mainiosti arvokkaan hiljaiseen etenimiseen. Polttomoottorin tuentaan on kiinnitetty erityistä huomiota, jotta värinät ja äänet pysyisivät kurissa myös käynnistyksissä ja kiihdytyksissä. 5,34 metriä pitkä Century on venynyt pituutta ja samalla akseliväli on kasvanut 3,04 metriin. Samalla malli on kokenut hienovaraisia ulkoisia muutoksia. Jylhemmät korimuodot muistuttavat Centuryn edustuksellisuudesta. Huomiota on kiinnitetty myös oviaukkoon, jonka kokoa on kasvatettu helpompaa kulkua ajatellen. C-pilaria on korostettu, sillä esimerkiksi Mercedeksen Pullman-mallien tavoin sen on tarkoitus suojata matkustajien identiteettiä. Matkustamon kattoa on lisäksi muotoiltu korkeammaksi. Toyota Centuryn paras paikka on tietysti takana, jossa käytössä on täysin säädettävät ja hierontatoiminnolla varustetut istuimet. Saksalaispremiumista poiketen Toyotan mukaan paras materiaali on nahan sijaan 100% villa, joka ei reagoi lämpötilaeroihin ja on hiljaisempi. Takaistuinten jalkarahi on luonnollisesti sähkösäädettävä. Takaistuimille on tuotu uutena toimintona monitoiminäyttö, jolla myös matkustaja voi vaikuttaa esimerkiksi ilmastoinnin toimintaan ja 20-kaiuttimisen äänijärjestelmän kautta soivaan musiikkiin. Toyotan mukaan varustelista käsittää myös kirjoituspöydän, lukuvalon ja viihdejärjestelmän, joita voi käyttää bisnekseen tai hupiin. Vaikka Centurylle tärkeintä ei ole uusin teknologia, on autossa koko joukko Toyotan uusimpia turvavarusteita. Yhtiön mukaan VIP-henkilöiden kuljettamisessa turvallisuus on tärkeässä asemassa. Käsityöpainotteisesta valmistusmenetelmästä johtuen auton tuotantomäärä on vain 4 kappaletta päivässä. Esimerkiksi auton keulamerkki on käsinkaiverrettu ja Century maalataan seitsämällä maalikerroksella. Toyota olettaa myyvänsä autoa 600 kappaletta vuodessa, mikä on viidenneksen edeltäjää enemmän, mutta ei silti kovin paljoa. Brittilehti Top Gearille Toyotalta kuitenkin kerrottiin, että yhtiö saattaa harkita Centuryn toimittamista myös Japanin ulkopuolelle. Kiehtova ajatus... https://youtube.com/watch?v=wVCSaBEj96I Lähteet: Toyota, Bloomberg, Top Gear Kuvat: Toyota Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?