9.7.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Suzuki Alto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun varsin tavanomainen Suzuki Alto löytyy myynnistä lähes 30 vuotta valmistuksen jälkeen alle 15 000 kilometriä ajettuna, on kyseessä käytetty erikoisuus. Pieni sympaattinen Suzuki Alto on tunnettu keveydestään ja osin sen takia alhaisesta polttoaineenkulutuksesta. Osasyynä polttoainepihistelyyn on Alton tunnusmerkkeihin niinikään kuuluva kolmisylinterinen iloisesti papattava moottori. Näillä eväin pieni pystyperä on ollut hyvin edullinen hankkia. Suzuki Alto on pieni kei-auto, mutta yhtenäinen jalkatila varmistaa riittävän sivuttaissuuntaisen tilan koiville. Suzuki Alto on alunperin kei-auto. Oudolta kuulostava termi viittaa autoluokkaan auton kotimaassa Japanissa. Kei-autolle on useita rajoituksia lähinnä auton koon sekä moottorin koon ja tehon suhteen. Riittävän pieni laite saa merkittävät verohelpotukset. Kei-luokan autojen moottorit on rajoitettu tilavuuteen 0,66 litraa ja tehon suhteen ylärajana on 47 kilowattia. Kansainvälisille markkinoille Altoa on kuitenkin tarjottu suuremmilla moottorivaihtoehdoilla. Näin ollen Euroopassa tapaa lähinnä 0,8-liraisella ja 1-litraisella moottorilla varustettuja versioita. Kuvan ensimmäisen sukupolven Suzuki Alto julkaistiin 1979, mutta tämänkertainen käytetty erikoisuus edustaa toista sukupolvea. Alton historia on alkanut jo 70-luvulla, mutta samalla nimellä varustettu Suzuki on yhä edelleen tuotannossa. Suzuki Alto juhlii ensi vuonna 40-vuotissyntymäpäiviään. Kahdeksanteen sukupolveen ehtinyttä mallia ei tosin tuoda tällä hetkellä Suomeen, sillä se on suunnattu puhtaasti Japanin markkinoille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suzuki Alto Poikkeuksellisen vähän ajettu toisen sukupolven Suzuki Alto on ulkoasultaan kuvien perusteella vähintäänkin edustava. Nyt kaupattava Suzuki Alto on harvinaislaatuinen alhaisen mittarilukemansa ansiosta. Autolla on ilmoituksen mukaan ajettu yhteensä vaivaiset 14 400 kilometriä. Trafilta saatavien katsastuksessa tehtyjen merkintöjen perusteella tällä Altolla on ajettu alle 1000 kilometriä viimeisen viiden vuoden aikana. Jutun Suzuki Alto edustaa malliston toista sukupolvea, joka esiteltiin vuonna 1984. Samaa autoa on myyty myös nimilllä Jiangnan TT, Maruti 800, Suzuki Fronte sekä Suzuki Mehran. Itse asiassa sama perusauto säilyi myynnissä tietyillä Euroopan markkinoilla Maruti 800 -nimellä aina vuoteen 2004. Moottorin tilavuus mitataan litrojen sijaan desilitroissa, joita ei niitäkään ole täyttä kahdeksaa. Juuri toisen sukupolven Alto onkin ollut Suomessa aikanaan lyhyin, kevein ja kapein myynnissä ollut auto. Samoin 0,796-litraisen moottorin tilavuus oli markkinoiden pienin. Alhaiselle hinnalle on siis ollut myös tässä suhteessa perusteita. Myynnissä olevan yksilön omamassaksi on merkitty vaivaiset 620 kilogrammaa. Tämä Alto on säilyttänyt arvonsa erinomaisesti eikä arvon romahtamista tarvinne pelätä jatkossakaan. Arvonalenema on ollut löydetyllä yksilöllä todella alhainen sekä prosentuaalisesti että eritoten euromääräisenä. Tässä on nimittäin hyvä huomioida myös inflaation vaikutus. Pienet ja edulliset autot säilyttävät hyvin arvonsa, mutta toisaalta eipä tästä juuri ole ajamalla nautittu. Sisätilat ovat hyvin yksinkertaiset, mutta äärettömän siistit. Kilometrien puute näkyy vain hyvässä. Kuvissa sekä punainen ulkoväri, mustat puskurit että hopeiset peltivanteet näyttävät lähes virheettömiltä. Samoin on kieltämättä myös vaalean ja tumman pinnan kontrastilla leikittelevien sisätilojen laita. Toki vasta paikanpäällä näkee oikean kunnon ja auton ajamattomuus herättää kysymyksiä, mutta muuten tämä Suzuki Alto suorastaan kerjää mahdollisuutta museoautostatukseen kunhan se täyttää 30 vuotta. Teksti: Henri Posa Kuvat: Tori.fi, Suzuki Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku