Ajoneuvot | Käytetyt erikoisuudet | 9.7.2018

Käytetyt erikoisuudet – Suzuki Alto

Kun varsin tavanomainen Suzuki Alto löytyy myynnistä lähes 30 vuotta valmistuksen jälkeen alle 15 000 kilometriä ajettuna, on kyseessä käytetty erikoisuus.

Jaa artikkeli

Pieni sympaattinen Suzuki Alto on tunnettu keveydestään ja osin sen takia alhaisesta polttoaineenkulutuksesta. Osasyynä polttoainepihistelyyn on Alton tunnusmerkkeihin niinikään kuuluva kolmisylinterinen iloisesti papattava moottori. Näillä eväin pieni pystyperä on ollut hyvin edullinen hankkia.

Tori.fi - Suzuki Alto ohjaamo

Suzuki Alto on pieni kei-auto, mutta yhtenäinen jalkatila varmistaa riittävän sivuttaissuuntaisen tilan koiville.

Suzuki Alto on alunperin kei-auto. Oudolta kuulostava termi viittaa autoluokkaan auton kotimaassa Japanissa. Kei-autolle on useita rajoituksia lähinnä auton koon sekä moottorin koon ja tehon suhteen. Riittävän pieni laite saa merkittävät verohelpotukset.

Kei-luokan autojen moottorit on rajoitettu tilavuuteen 0,66 litraa ja tehon suhteen ylärajana on 47 kilowattia. Kansainvälisille markkinoille Altoa on kuitenkin tarjottu suuremmilla moottorivaihtoehdoilla. Näin ollen Euroopassa tapaa lähinnä 0,8-liraisella ja 1-litraisella moottorilla varustettuja versioita.

Suzuki Alto 1st gen 5-door

Kuvan ensimmäisen sukupolven Suzuki Alto julkaistiin 1979, mutta tämänkertainen käytetty erikoisuus edustaa toista sukupolvea.

Alton historia on alkanut jo 70-luvulla, mutta samalla nimellä varustettu Suzuki on yhä edelleen tuotannossa. Suzuki Alto juhlii ensi vuonna 40-vuotissyntymäpäiviään. Kahdeksanteen sukupolveen ehtinyttä mallia ei tosin tuoda tällä hetkellä Suomeen, sillä se on suunnattu puhtaasti Japanin markkinoille.

Suzuki Alto

Tori.fi - Suzuki Alto sivuprofiili

Poikkeuksellisen vähän ajettu toisen sukupolven Suzuki Alto on ulkoasultaan kuvien perusteella vähintäänkin edustava.

Nyt kaupattava Suzuki Alto on harvinaislaatuinen alhaisen mittarilukemansa ansiosta. Autolla on ilmoituksen mukaan ajettu yhteensä vaivaiset 14 400 kilometriä. Trafilta saatavien katsastuksessa tehtyjen merkintöjen perusteella tällä Altolla on ajettu alle 1000 kilometriä viimeisen viiden vuoden aikana.

Jutun Suzuki Alto edustaa malliston toista sukupolvea, joka esiteltiin vuonna 1984. Samaa autoa on myyty myös nimilllä Jiangnan TT, Maruti 800, Suzuki Fronte sekä Suzuki Mehran. Itse asiassa sama perusauto säilyi myynnissä tietyillä Euroopan markkinoilla Maruti 800 -nimellä aina vuoteen 2004.

Tori.fi - Suzuki Alto moottori

Moottorin tilavuus mitataan litrojen sijaan desilitroissa, joita ei niitäkään ole täyttä kahdeksaa.

Juuri toisen sukupolven Alto onkin ollut Suomessa aikanaan lyhyin, kevein ja kapein myynnissä ollut auto. Samoin 0,796-litraisen moottorin tilavuus oli markkinoiden pienin. Alhaiselle hinnalle on siis ollut myös tässä suhteessa perusteita. Myynnissä olevan yksilön omamassaksi on merkitty vaivaiset 620 kilogrammaa.

Tori.fi - Suzuki Alto keula

Tämä Alto on säilyttänyt arvonsa erinomaisesti eikä arvon romahtamista tarvinne pelätä jatkossakaan.

Arvonalenema on ollut löydetyllä yksilöllä todella alhainen sekä prosentuaalisesti että eritoten euromääräisenä. Tässä on nimittäin hyvä huomioida myös inflaation vaikutus. Pienet ja edulliset autot säilyttävät hyvin arvonsa, mutta toisaalta eipä tästä juuri ole ajamalla nautittu.

Tori.fi - Suzuki Alto sisusta

Sisätilat ovat hyvin yksinkertaiset, mutta äärettömän siistit. Kilometrien puute näkyy vain hyvässä.

Kuvissa sekä punainen ulkoväri, mustat puskurit että hopeiset peltivanteet näyttävät lähes virheettömiltä. Samoin on kieltämättä myös vaalean ja tumman pinnan kontrastilla leikittelevien sisätilojen laita. Toki vasta paikanpäällä näkee oikean kunnon ja auton ajamattomuus herättää kysymyksiä, mutta muuten tämä Suzuki Alto suorastaan kerjää mahdollisuutta museoautostatukseen kunhan se täyttää 30 vuotta.

Jaa artikkeli

Keskustelu