18.6.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Škoda 120 LS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda 120 LS on osa merkin värikästä historiaa toisen maailmansodan jälkeisiltä takamoottoriajoilta. Škoda Typ 742 oli suosittu erityisesti 70-luvun Suomessa. Škoda 120 LS kertoo tarinaa itäblokin puolella valmistetuista ajoneuvoista kuuluen kuitenkin sen aikakauden mielenkiintoisimpiin arkiautoihin. Takamoottorin lisäksi moni muukin ratkaisu edusti edistyksellisyyttä Škodan takamoottoritaipaleen ensiaskelilla, jotka otettiin mallilla 1000 MB jo vuonna 1964. Jutun auto on kuitenkin ensirekisteröity 1984. Tämänkertainen käytetty erikoisuus on toisen sukupolven Škoda 120 (Typ 742). Selitys löytyy kurkistamalla merkin historiaan. Škoda 1000 MB, 100 sekä Typ 742 ovat osa kiehtovaa tarinaa siitä kuinka vähästä on rakennettu paljon. Syväluotaava suunnittelu ja nerokkaat ratkaisut kantoivat autonvalmistajan laatuongelmien yli aina nykyiseen menestykseen asti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Škoda sekä Laurin & Klement Emil von Škoda perusti vuonna 1859 Škoda-yhtymän, josta kasvoi nopeasti suuri teollisuusyritys. Autonvalmistuksen historia juontaa juurensa vuoteen 1895, jolloin perustettiin Laurin & Klement. Kyseessä oli ensin polkupyörävalmistaja, joka siirtyi moottoripyörien kautta ajoneuvovalmistajaksi. Laurin & Klement valmisti ensimmäisen henkilöauton vuonna 1905. Laurin & Klement ostettiin osaksi Škoda-yhtymää vuonna 1925 ja hetken ajan oli olemassa Laurin & Klement – Škoda. Hyvin piakkoin nimi kuitenkin lyhennettiin ja autonvalmistaja Škoda aloitti omalla nimellään. Yhdistymisen jälkeen asiat olivat hyvin. Škoda Superb (Typ 902) on yksi esimerkki 1930-luvun upeista malleista, jotka edustivat hienostunutta ylellisyyttä. 1930-luvulla Škoda oli suuri teollisuusyritys, jonka henkilöautotarjonta kattoi myös näyttävät edustusautot. Tätä aikaa voikin pitää merkin hohdokkaimpana ennen nykypäivää. Škoda valmisti siihen aikaan todella hienoja ja ylellisiä autoja. Toisen maailmansodan jälkeen Škoda jäi vaikeaan asemaan Neuvostoliiton johtaman itäblokkiin kuuluneessa Tšekkoslovakiassa. Lännen tason ja kehityksen perässä ei säilytty, mutta Škoda onnistui silti myymään autoja lännessäkin muun muassa nerokkaiden tilaratkaisujen ansiosta. Kekseliäisyys kantaa merkkiä yhä tänä päivänä. Škodan pitkän takamoottorimallien linjan aloitti vuonna 1964 esitelty 1000 MB. Vuonna 1964 Škoda esitteli takamoottoriauton mallinimellä 1000 MB. Itsekantava kori, nelisylinterinen ja nelitahtinen noin litrainen vesijäähdytteinen alumiinilohkoinen moottori sekä nelivaihteinen täyssynkronoitu vaihteisto kuuluvat mallin ominaisuuksiin. Kaikki neljä pyörää oli erillisjousitettu. Auto vakuutti ominaisuuksiltaan, ja esimerkiksi ajettavuutta ja jousitusta kehuttiin varsinkin takamoottorirakenne huomioiden. Valitettavasti laadunvalvonnassa oli ongelmia. Sen seuraaja Škoda 100 jatkoi samoilla raiteilla ja moni tekninen ratkaisu säilytettiin sellaisenaan. Toisen sukupolven Typ 742 Škodan tunnistaa muun muassa muovisista puskureista. Škoda 120 LS Pitkän aasinsillan kautta päästään tämänkertaiseen käytettyyn erikoisuuteen. Kaupan oleva Škoda 120 LS on jatkumoa aiemmin mainituille malleille kuuluen mallisukupolveen Typ 742. Kyseinen sukupolvi esiteltiin alun perin vuonna 1976, mutta yksilömme on vuoden 1983 malliuudistuksen jälkeistä tuotantoa. Usein tavaratilaksi miellettävällä paikalla sijaitsee mallimerkinnän mukaisella tilavuudella varustettu nelisylinterinen vesijäähdytetty nelitahtimoottori. Tuo päivitys paransi muun muassa auton ilmanvastuskerrointa ja toi runsaasti maalaamatonta muovia puskureihin. Mallimerkintä 120 LS tarkoittaa hieman vajaata 1,2 litran moottoritilavuutta ja tehoa on auton rekisteritietoihin merkitty 55 hevosvoimaa. Omamassa on noin 900 kilogrammaa. Tämä autoyksilö on museokatsastettu ja sitä on ilmoituksen mukaan säilytetty sisätiloissa. Matkamittarin lukemaksi on ilmoitettu 70 000 kilometriä. Sisätiloja hallitsee hillitty selkeys, mutta ulkopinnoilla on hienosti 70- ja 80-luvuille palauttava oranssinsävy. Korin oranssi väri ulottuu osin myös sisätiloihin, jotka ovat selvästi hillitymmät sekä muodoiltaan että väreiltään. Palataan vielä kerran ajettavuuteen. Tähän perusrakenteeseen pohjautuneen loppupään coupémalli Rapidin ajokäytöstä verrattiin jopa saman aikakauden Porsche 911 -malleihin. Olisi mielenkiintoista tietää miten on neliovisen 120 LS:n laita. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Škoda Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia – kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT – Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe