19.11.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Simca 1000 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Simca 1000 – korjaamon onni. Näin tälle automallille irvailtiin aikanaan, mutta ehkä Simcan tonni onkin mainettaan parempi. Vuonna 1961 Pariisin autonäyttelyssä esiteltiin Simca 1000 edulliseksi neljän hengen autoksi. Siitä muodostui Simcalle jo pitkään kaivattu myyntimenestys, erityisesti merkin kotimaassa Ranskassa. Simca on alun perin Fiatin perustama ranskalainen automerkki. Ajatuksena oli valmistaa lisenssillä Fiatin automalleja Ranskan puolella. Tonnisen Simcan tarina sijoittuu Italian puolelle, jossa suunnittelun pohja valittiin varsin suoraan Fiatin laatikoista. Vuonna 1958 Chrysler osti osuuden Simcasta ja jatkoi omistussuhteensa kasvattamista aina enemmistöosakkaaksi asti. Simca päätyi kuitenkin lopulta PSA Peugeot Citroënin omistukseen ja hävisi kartalta, kun emokonserni päätyi käyttämään Talbotin tuotemerkkiä. Välissä oli myös lyhyt ajanjakso jolloin kaupasta oli mahdollista ostaa Simca-Talbot. Simca 1307 voitti Vuoden auto Euroopassa –palkinnon vuonna 1976 ja on siten osa merkin menestystä. Simca ei suinkaan ole turha merkki muisteltavaksi. Paitsi Simca 1000 ja sen menestys, merkillä on näyttää myös kaksi Vuoden auto Euroopassa –palkintoa osaamisestaan. Simca 1307 voitti palkinnon vuonna 1976 ja Simca Horizon vuonna 1979. Jälkimmäinen tosin tunnettiin Euroopassa käytännössä koko myyntinsä ajan nimellä Talbot Horizon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Simca 1000 Pariisissa ensiesitelty Simca 1000 ei ollut oikeastaan kovin mullistava, vaikka olikin moderni. Vastaavaa takamoottorirakennetta käytettiin 1960-luvulla useassakin autossa ja moni etumoottoriautokin oli vielä tuohon aikaan takavetoinen. Toisaalta konehuoneesta löytyi uusi nelisylinterinen nestejäähdytetty moottori. Simca 1000 muotoilu muistetaan pääosin positiivisessa mielessä. Kuvassa harvinaisempi Rallye 1 -malli. Muotoilua voi pitää erittäin onnistuneena, vaikka ilmanvastuskerroin olikin korkeahko. Suunnittelussa onnistuttiin yhdistämään hyvä näkyvyys ja ulkomittoihin nähden runsaat sisätilat vetävään ulkonäköön. Tavaratila ei tosin ollut aivan luokkansa suurimpien joukossa. Moottorin lisäksi myös polttoainetankki oli sijoitettu taakse tehden autosta vahvasti takapainoisen. Tämä vaikuttaa ajettavuuteen. Näitä malleja tavattiin myös moottoriurheilun puolella ja esimerkiksi Henri Toivosen alta on löytynyt Simca 1000 Rallye 2. Bertonen korilla kaunisteltu Simca 1000 Coupé omaa sekin yhteyden tämänkertaiseen käytettyyn erikoisuuteen. Rallye-mallit kuuluivat tonnisen vauhdikkaampiin vaihtoehtoihin, vaikka alkuaikoina oli saatavilla myös Abarthin näkemyksiä samasta aihiosta. Samaan perusrakenteeseen pohjautui lisäksi kuvankaunis Simca 1000 Coupé, jonka korit Bertone valmisti Torinossa. Coupén muodoista vastasi Giorgetto Giugiaro. Käytetty erikoisuus on tällä kertaa Simca 1000 ja mallitarkenteena toimii kirjainyhdistelmä GLS. Käytetty erikoisuus Löytämämme Simca 1000 on vuosimallia 1974 ja tarkemmin mallia GLS. Simca Poissy -moottorin tilavuus on 1118 kuutiosenttimetriä ja sen huipputeho on 39 kilowattia, joka vastaa hieman yli 50 hevosvoimaa. Käsivaihteiston kaikki neljä vaihdetta on synkronoitu. Omamassa on vaivaiset 780 kilogrammaa. Tästä johtuen mainitut tehot riittävät auton ripeään liikuttelemiseen. Aikanaan Simcan tonnia kehuttiinkin sen ajettavuuden ja ketteryyden osalta, joten moni yksilö päätyi kilparadoille. Löytämämme yksilön sisätiloja hallitsee ruskean eri sävyt. Ne sointuvat sopivasti yhteen ulkokuoren kanssa. Alun perin Simca 1000 oli tilattavissa vain kolmella värillä, mutta valikoima laajeni hyvin pian. Jutun yksilön maalipinnan väri on hieno syvän sinivihreä. Sisältä löytyy ruskeaa useassa eri sävyssä. Kyseinen yksilö on museorekisteröity ja myynti-ilmoituksen mukaan se on alkuperäiskuntoinen. Myös alhaisen 85 000 kilometrin mittarilukeman luvataan pitävän paikkansa. Auto on voittanut ”parhaiten säilynyt alkuperäiskuntoinen ajoneuvo" -palkinnon, joskaan ilmoituksesta ei selviä että missä tapahtumassa tämä palkinto on jaettu. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Simca Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku