26.3.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Saab 99 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 50 vuotta täyttävä Saab 99 on tärkeä osa maamme autohistoriaa sekä valmistuksen että autokannan osalta. Aikanaan yleinen näky on käynyt jo harvinaiseksi. Suomessa on useita perheitä joiden autovalinta oli vannottu vuosiksi Saabin nimeen. Tällä hetkellä sellaista ei voi enää kaupasta uutena ostaa. Käytetyissä on kuitenkin vielä tarjontaa ja Saab 99 juhlii tänä vuonna 50:ttä vuotta tuotannon aloittamisesta. Luokassaan varsin arvokas Saab 99 keräsi kunnioitusta laadullaan. Se oli selkeästi suunniteltu vaativiin pohjoisiin olosuhteisiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Saabin historia Saabin henkilöautojen sarjatuotanto alkoi 40-luvun viimeisinä hetkinä Trollhättanin tehtaalla ja ensimmäinen tuote oli siihen aikaan poikkeuksellisen aerodynaaminen Saab 92. Aerodynamiikka ei tullut yllätyksenä, sillä yhtiön juuret olivat ilmailussa. Rallipoluille lähdettiin heti ja menestystäkin saavutettiin. Tätä seurasivat Saab 93 sekä erittäin harvinaiseksi jäänyt Saab 94, joka tunnetaan myös nimellä Sonett. Seuraava sukupolvi oli Saabin läpilyönti. Farmarikorinen Saab 95 ja kaksiovinen Saab 96 nostivat valmistusluvut uudelle tasolle. Näiden aikana Uudenkaupungin autotehdas aloitti Saabin tuotannon tehden merkistä erityisen tärkeän suomalaisille. Ysikutonen säilyi tuotannossa peräti kaksikymmentä vuotta. Ysiysin mittaristo on tehty selkeäksi ja halutessaan siinä voi havaita viitteitä yhtiön ilmailutaustasta. Ohjauspyörä on kaksipuolainen. Vuonna 1968 aloitettiin ylemmän luokan Saab 99:n tuotanto, jota myös valmistettiin Suomessa. Ysiysiin palataan kuitenkin myöhemmin tarkemmin, sillä se on otsikon mukaisesti pääosassa. Saabin historia jatkui menestyksekkäästi, osin ysiysin korvanneen, 900-mallin voimin vuodesta 1978 eteenpäin. Suosio mahdollisti loikan edustusluokkaan, jonne Saab tarjosi lisänollan. Saab 9000 luotiin yhteistyössä Fiat Croman, Lancia Theman ja Alfa Romeo 164:n kanssa. Tämän seuraaja Saab 9-5 olikin jo vahvasti General Motorsin osaomistajuuden tulosta pohjautuen samaan pohjalevyyn Opel Vectra B:n kanssa. Pienemmässä autoluokassa myös Saab 900 oli siirtynyt toisessa sukupolvessa käyttämään General Motorsin pohjalevyä. Tämä korvattiin mallilla 9-3, joka pohjautui vahvasti edeltäneeseen 900-sarjaan. Myöhemmin esiteltiin täysin uudistunut 9-3. Valitettavasti Saabin tarina läheni hitaasti loppuaan. Solakka sivulinja sai auton näyttämään pienemmältä kuin se todellisuudessa onkaan. Näistä Saabeista meillä suomalaisilla on monia muistoja pienenä poikana takapenkillä, nuorena kloppina etupenkillä ja myöhemmin elämässä myös ratin takana. Monella tapaa 99 saattoi jopa edustaa, suhteessa aikakauteen, Saabin kehityksen huippua. Unohtamatta toki myöskään sen hienoja edeltäjiä tai seuraajia. Saab 99 Saab 99 ei ollut vuonna 1968 tuotannon alkaessa ehkä kuitenkaan yhtä radikaali ilmestys kuin ruotsalaisyrityksen ensimmäinen sarjatuotantoauto oli ollut vuonna 1949. Ysiysi oli silti täysin uutena mallina monella tapaa edistyksellinen. Levyjarrut löytyivät jokaisen pyörän yhteydestä ja jarrut olivat kaksipiiriset. Muutenkin turvallisuus oli etusijalla muun muassa kolarissa energiaa sitovien vyöhykkeiden sekä kolaritilanteessa myötääväksi suunnitellun ohjausakselin myötä. Myynti-ilmoituksen auton sisätilat ovat hyvässä kunnossa, mutta penkinpäällisten alla olevien materiaalien alkuperäisyydestä emme osaa sanoa. Vaihdekeppi oli nyt ratin välittömän läheisyyden sijaan lattialla ja myös virtalukko siirtyi sinne. Etuistuinten väliin sijoitettu virtalukko muodostui myöhemmin jonkinlaiseksi tunnuksenomaiseksi piirteeksi Saabille. Pellin alla hyrräsi alkuun nelitahtinen, nelisylinterinen ja 1,7-litrainen Triumphin suunnittelema 87 hevosvoimainen moottori. Saab 99 oli myös se malli, joka toi perheautoon turbomoottorin. Vuonna 1977, Triumphin suunnittelemaan moottoriin pohjautunut, Saab B –tyypin moottori varustettiin Garrettin T3 -ahtimella ja Boschin sähköisellä moottorinohjauksella. Tämä tuotti 145 hevosvoiman huipputehon ja 236 newtonmetrin huippuväännön. Saab toi ahtimen perheautoihin 99 Turbo combi coupén myötä. Nykyään vakiintunut turbomoottori oli 70-luvulla harvojen herkkua. Myynnissä oleva yksilö edustaa tuotannon alkupäätä ollen ensimmäistä vuosimallia -69 ja siten keulilta löytyy aiemmin mainittu 1,7-litrainen vapaasti hengittävä moottori. Auto on Trafin tietojen mukaan katsastettu viimeksi vuonna 2009 ja on tälläkin hetkellä poistettuna liikenteestä. Jotain herkisteltävää siis saattaa olla tiedossa. Teksti: Henri Posa Kuvat: Saab ja Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Viinaan menevä, ärhentevä replica-Cosworth 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?