22.10.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Saab 96 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saab 96 ja V4-moottori on ikoninen pari. Tämä Uudessakaupungissa valmistettu juhlamalli on kuulunut aikanaan puolustusministerille. Lentokoneiden linjakkaat muodot tulivat autoihin Saabin mukana vuonna 1947. Sotilaslentokoneita valmistanut yritys pystyi hyödyntämään aerodynaamista osaamistaan myös autonvalmistukseen. Saab 96 on tämän tarinan peruja. Ensimmäinen jossain määrin sarjavalmisteinen Saab oli mallinumeroltaan 92. Vuonna 1955 esitelty seuraaja kulki loogisesti mallinimellä 93. Rallimenestyksenkin avulla yhtiön maine kasvoi, joten vuonna 1960 tarjolle tuli edeltäjiensä muotokieltä jatkanut seuraaja. Loppupään Saab 96 -yksilön, tämänkertaisen käytetyn erikoisuuden, ohjaamo on mielenkiintoinen yhdistelmä 50- ja 80-lukujen väliin mahtuneita piirteitä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Saab 96 Saabin ensimmäinen todellinen menestystuote oli tämä peräti kaksi vuosikymmentä tuotannossa säilynyt 96. Mallia myytiin yli puoli miljoonaa kappaletta. Kansankielessä hieman naljaillen muun muassa susikuutoseksi kutsuttu Saab kuului julkaisunsa aikaan markkinoiden turvallisimpien autojen luokkaan. Saab 96 oli edeltäjiensä tapaan etuvetoinen. Alkuun moottorina toimi kolmisylinterinen 38-hevosvoimainen kaksitahtimoottori ja auto oli varustettu rattivaihteilla sekä vapaakytkimellä. Julkaisun yhteydessä vaihteita oli vain kolme, mutta neljäskin tarjottiin myöhemmin. Fordin V4-moottori tuli tarjolle vuonna 1967 ja se lähestulkoon tuplasi teholukemat aiemmasta. Nelisylinterinen moottori tuotti heti alkuun noin 65 hevosvoimaa. Vuonna 1967 tarjolle tullut Fordin V4-moottori lähes tuplasi tehot ja samalla saatiin etuakselille levyjarrut. Uudenkaupungin tehtaalla valmistus alkoi 60- ja 70-luvun vaihteen tienoilla ja lopulta se keskitettiin kokonaan Suomeen. Autoa kehitettiin vuosi vuodelta eteenpäin. Pohjoisiin olosuhteisiin kehitetty ysikuutonen osoittautui lämpimäksi ja kestäväksi talviautoksi. Myös runsas maavara edesauttoi etenemistä talvella. Saab ei ollut koskaan halpa merkki, mutta rahalla sai laatua – Suomessa malli sai tosin verohelpotuksia. Mallihistoriansa loppupuolella Saab 96 sai moneen muun asian lisäksi ilmanohjaimen tavaratilan kanteen. Ratkaisu jakaa mielipiteet. Osin samoilla eväillä tämä rynnäkkösämpylä onnistui myös rallipoluilla. Stig Blomqvist ja Simo Lampinen lukeutuvat huippukuljettajiin, jotka saavuttivat menestystä ysikutosella. Esimerkiksi Jyväskylän suurajot, Monte Carlo, RAC ja Ruotsin ralli on voitettu useampaan kertaan tällä etuvetoisella ja etumoottorisella Saabilla. Saab 96 oli kehittynyt merkittävästi koko valmistuksensa ajan, mutta vähintään muotoilu alkoi jäädä vanhanaikaiseksi 80-luvun lähestyessä. Lopulta vuonna 1980 tuotanto loppui ja jo vuonna 1968 esitelty Saab 99 jäi kantamaan vastuuta myynnistä. Merkin historia on monella tapaa suomalaisten sydäntä lähellä ja ysikuutonen lienee monelle se kaikkein pyhin malli. Tämänkertainen käytetty erikoisuus on erityinen muun muassa sinisen värinsä osalta. Erikoinen väri oli tarjolla vain vuosina 1979 ja 1980. Käytetty erikoisuus Historialtaan ja mallivuodeltaan erityinen Saab 96 V4-moottorilla on tällä kertaa käytettynä erikoisuutena. Käyttöönottovuosi on malliston viimeiseksi jääneen vuoden puolella. Jo tämä riittää herättämään mielenkiintomme. Myyjä kertoo auton olevan juhlavuoden rajoitetun 300 kappaleen erää sarjanumerolla 205. Myös moottorin ja vaihteiston kerrotaan olevan alkuperäisiä autoon kuuluvia. Luonnollisesti tämän ikäluokan Saab 96 on valmistettu Uudessakaupungissa. Vuosimallin 1979 Saab 96:n sisäverhous on harmahtava. Se kuuluu tuotannon loppupuolen yksilöön. Aiemmat seikat määrittävät myös auton ulkovärin ja sisätilojen verhoilun. Ulkopuolta somistaa erityinen sininen metalliväri nimeltään aquamarinblå. Tästä vuosimallin 1979 autosta löytyy sisältä vaaleanharmaa kangas, kun viimeisen vuosimallin autoissa verhoilun sävy oli sininen. Ensimmäiseksi omistajaksi kerrotaan puolustusministeri Veikko Pihlajamäki. Alkuperäinen huoltokirja, käyttöohjekirja sekä muita dokumentteja löytyy ja nämä paikantavat auton alun perin Kauhavalle. Matkamittarin lukema on noin 76 000 kilometriä. Auton alkuperäistä dokumentaatiota on runsaasti tallella ja asia on mainittu myös myynti-ilmoituksessa. Pelkistä papereista voi selvitä yllättävän paljon. Auto on ilmoituksen mukaan seissyt pukeilla yli 20 vuotta. Sillä on kuitenkin nyttemmin ajettu, joka on hyvä merkki tarpeellisten entisöintitöiden arvioimiseksi. Sininen ysikuutonen on katsastettu huomautuksitta tänä kesänä. Ilmoituksen Saabissa on muutama muutos alkuperäisyydestä ja ne on listattu rehdisti esille. Näiden palauttamisen ei pitäisi olla suuritöinen tai hankala tehtävä – erityisesti sillä suurin osa tarvittavista osista on tallessa. Epäilemme kyseessä olevan yksilön omaavan jopa historiallista arvoa, joten palautus alkuperäiseksi voisi olla paikallaan. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Viinaan menevä, ärhentevä replica-Cosworth 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?