17.9.2018

Käytetyt erikoisuudet – Renault Caravelle

Renault Caravelle - Tori.fi

Renault Caravelle ei ole mikään matkailuauto. Tällainen harvinaiseksi käynyt takamoottoriurheiluauto on nyt kaupan Suomessa.

Pariisin autonäyttelyssä vuonna 1958 Renault julkaisee Floriden. Pieni ja pippurinen takamoottorinen urheiluauto on muotoiltu Italiassa. Pohjois-Amerikassa myyntinimenä on alusta alkaen Renault Caravelle ja sama nimi otetaan käyttöön myös Euroopassa vuonna 1962.

Renault Floride Convertible
Renault Floride esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä vuonna 1958. Nimi juontaa juurensa Floridan osavaltioon.

Nimi Floride tulee Yhdysvaltojen osavaltiosta Floridasta, jossa päätös tämän auton valmistamisesta on aikanaan tehty. Floride on kuitenkin siksi haastava nimi kaikissa muissa Yhdysvaltojen osavaltioissa ja tästä syystä tunnemme auton nimellä Caravelle. Renault Caravellea ja Floridea on valmistettu yhteensä noin 117 000 kappaletta.

Ostajan valittavana on kolme eri korimallia. Näistä itsensä selittävät ovat coupé ja cabriolet, joissa molemmissa on kaksi paikkaa aikuisille ja kaksi pientä takaistuinta lähinnä lapsille. Lisäksi on olemassa convertible, joka on lähinnä cabriolet irrotettavalla kovakatolla.

Renault Caravelle convertible
Renault Caravelle päätyi lopulta koko malliston myyntinimeksi. Kuvassa Caravelle convertible, jonka mukana toimitettiin irrotettava kovakatto.

Renault Caravellen muotoilija on eräs tuon ajan saapasmaan johtavista automuotoilijoista, nyt jo edesmennyt, Pietro Frua. Miehen Torinon koripaja on tunnettu muun muassa Alfa Romeon, Fiatin, Lancian ja Maseratin pohjille rakennetuista urheiluautoista. Esimerkiksi alkuperäinen 60-luvun Maserati Quattroporte on Fruan käsialaa.

Renault Caravelle on käynyt jo harvinaiseksi. Moottorin käytetyt erikoisuudet -juttusarjassa on nähty aiemminkin ranskalaisia autoja, kuten Peugeot 205 CTI. Tällä kertaa paneudutaan kuitenkin pienimoottoriseen ja takavetoiseen autoon.

Renault Caravelle sisusta - Tori.fi
Valkoiseen ulkokuoreen on paritettu punainen sisusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Renault Caravelle

Tällä kertaa löytämässämme myynti-ilmoituksessa on Renault Caravelle vuosimallia 1964. Auto on siinä määrin harvinainen, että valinnanvaraa ei juuri ole. Esimerkiksi tietyn väristä Caravellea voi joutua odottamaan pitkäänkin.

Tämä Caravelle on ulkoa valkoinen, mutta väri odottaa sisäpuolella. Istuimet on verhoiltu punaiseksi ja sama toistuu myös ovipahveissa. Kojelaudasta löytyy suuri siivu puuta, mutta asiantuntemuksemme ei riitä kommentoimaan sisustan alkuperäisyyttä.

Renault Caravelle ohjaamo - Tori.fi
Kojelaudasta löytyy runsaasti puupintaa. Kaksi tärkeintä mittaria on sijoitettu suoraan kuljettajan eteen.

Renault Caravelle on takamoottorinen urheiluauto, joka pohjautuu Renault Dauphinen tekniikkaan. Takamoottorin ja heiluriakselin yhdistelmä vaikuttaa auton herkästi yliohjaavaan luonteeseen. Heiluriakseli on varsin alkeellinen ja varhainen erillisjousitus.

Caravelle on mahdollista löytää kolmen eri tilavuuden moottorilla. Aluksi tarjolla oli n. 0,85 litrainen moottori, joka korvattiin tilavuudeltaan noin desilitraa suuremmalla vaihtoehdolla. Jutun yksilössä on kuitenkin suurin, noin 1,1-litrainen, moottorivaihtoehto ja nämä kaikki ovat nelisylinterisiä nestejäähdytteisiä nelitahtimoottoreita.

Renault Caravelle - Tori.fi
Fruan muotoilema Renault Caravelle on hieman unohdettu urheiluauto. Se on jo käynyt harvinaiseksi, joten on aika herätä.

Tehokkainkin versio saa tulla toimeen noin 50 hevosvoiman avulla, joka välitetään takapyörille nelivaihteisen manuaalivaihteiston välityksellä. Auton omamassa on vaivaiset 840 kilogrammaa, joten riemua saa näilläkin tehoilla aikaan. Huippunopeudeksi lupaillaan 145 kilometriä tunnissa.

Mittarilukema on ilmoituksen mukaan noin 35 000 kilometriä. Auto on katsastettu toukokuussa ja seuraava katsastuskerta on edessä viimeistään 1.1.2019. Rekisteritunnus on mielenkiintoinen, joten mieli pohtii jo tarinaa sen takana.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Renault

Luetuimmat