11.6.2018

Käytetyt erikoisuudet – Porsche 944 S

Tori.fi Porsche 944 S

Porsche juhlii merkkipaalua, joten myös käytetty erikoisuus on tällä viikolla valittu sen mukaisesti. Porsche 944 S on valmistajan nykyhistorian puolivälin tienoilta.

Viime viikolla Porsche juhlisti merkkipaalua, sillä 8.6.1948 ensimmäinen Porschen henkilöauto sai yksittäishyväksynnän tieliikenteeseen. Porsche 356 ”Nr. 1” Roadster oli keskimoottorinen, joten takamoottorisuus ei suinkaan ole niin selkeä Porschen tunnusmerkki kuin usein luullaan. Etumoottorinen Porsche 944 S sen sijaan on mielenkiintoinen ja varsin harvinainen malli Porschen 70 vuoden matkan puolivälin tienoilta.

Porsche 944 S luukkulamput
Kuvan luukkulamppumalli, Porschen tähänastisen historian puolivälin tienoilta, kantaa merkintää 944 S.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Porsche 944

Vuonna 1976 autokauppoihin ja asiakkaille saatiin Porsche 924, joka oli merkin ensimmäinen etumoottorinen urheiluauto. Vaihteisto oli sijoitettu taka-akselin yhteyteen paremman painojakauman perässä ja ajettavuus keräsikin valtavasti kehuja. Moottoria kuitenkin parjattiin hieman tehottomaksi ja karkeaksi, vaikka Porsche oli tehnyt runsaasti muutoksia historialtaan aina Mercedes-Benziin asti kytkeytyvään voimanlähteeseen.

Porsche 944 S ohjaamo
Matkustusmukavuus on kohdallaan 944:n ohjaamossa, joskin kaikkein pidemmille kuljettajille ratti saattaa jäädä hieman kauas.

Vuonna 1981 ilmestynyt uusi malli Porsche 944 korjasi edellisen puutteet. Tällä kertaa moottori oli Porschen omaa perua alusta loppuun asti. Rajusti yksinkertaistaen 2,5-litrainen nelisylinterinen alumiinilohko oli Porsche 928 V8-moottorin puolikas. Tehoa saatiin perusmallissa 163 hevosvoimaa ja tehokkain oli 250 hevosvoimainen 944 turbo mallipäivityksensä jälkeen.

944 S mittaristo
Mittaristo 944 S -mallissa on tuoreempi, 944 -malleihin vuoden 85 uudistuksen myötä saapunut, versio.

Tehtaalta valmistui sivistynyt ja arkikäyttöinen urheiluauto, joka tarjosi runsaasti gt-auton ominaisuuksia. Viime viikon käytetyt erikoisuudet -juttusarjan Maserati lienee jonkinlainen hengenheimolainen tässä suhteessa. Nepa yhdisti edeltäjänsä tasapainoisen ajokäytöksen ennennäkemättömään sivistyneisyyteen sekä yllättävään polttoainetaloudellisuuteen.

Tori.fi 944 S moottori
Moottori on S-mallissa nelisylinterinen ja kuusitoistaventtiilinen. Teho jää 2,5 litran tilavuudesta huolimatta hieman alle 200 hevosvoiman.

Myöhemmin 944 sai mallivalikoimaansa tehokkaammat S, S2 ja turbo -mallit. Turboversioissakin nähtiin hetken ajan S-kirjain liitteenä. Tällä kertaa mielenkiinto kohdistuu kuitenkin 2,5-litraisen moottorin kuusitoistaventtiiliseen versioon, jonka sisältävä Porsche kantaa mallinimeä 944 S.

Porsche 944 S

Löysimme myynnistä vuonna 1989 ensirekisteröidyn Porsche 944 S -mallin. Auton tekee erityiseksi juuri tuo yksinäinen S-kirjain mallimerkinnän perässä. Se ei suinkaan ole nepamalliston tehokkain, mutta eräs vähiten valmistetuista.

Tori.fi Porsche 944 S pohjan kunto
Ilahduttavasti myynti-ilmoitukseen on liitetty kuva pohjan kunnosta. Vain pientä pintaruostetta on näkyvissä eikä mitään ole ainakaan yritetty peitellä massalla.

Moottori ei edelleenkään ole äärimmäisen kireä, sillä 2,5 litran tilavuudesta on irrotettu neliventtiilitekniikalla 188 hevosvoimaa. Lisäteho on tarjolla lähinnä yläkierroksilla, joten ero perusmalliin ei ole kovin tuntuva keskialueen vääntöä hyödynnettäessä. Manuaalivaihteiston kepillä löytyy peruutusvaihde sekä viisi vaihdetta eteenpäin.

944 S sisusta
Istuimien keskiosan kankaan toistuvana teemana on Porsche-teksti.

Punainen väri on varsin suosittu 944-mallistossa ja se kantoi englanniksi nimiä guards red sekä india red. Vanteet eivät ole alkuperäiset, vaan Compomotiven valmistamat 16-tuumaiset. Ratti sekä vaihdekepinnuppi ovat nahkaa ja istuinten verhoilu on kaksiosainen. Istuinten keskiosassa on kankaaseen kuvioitu Porsche-teksti ja reunat saattavat olla nahkaa tai keinonahkaa ostajan valinnasta riippuen.

Tori.fi 944 S
Edustava Porsche 944 S on ajaton klassikko, joka tulee varmasti ainakin säilyttämään arvonsa myös tulevaisuudessa.

Auto on katsastettu ja laitettu myyntiin Tori.fi –palveluun juurikin Porschen juhlapäivänä 8. kesäkuuta. Tämä nepa on jo taittanut oman osansa juhlavuosista, joten seuraavan omistajan vastuulla on tarjota sille runsaasti lisää juhlan aihetta. Hyväkuntoinen Porsche 944 S oikeuttaa täyteen ylpeyteen merkin hienosta historiasta.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi

Luetuimmat