29.4.2019

Käytetyt erikoisuudet – Peugeot 504

Peugeot 504 - Tori.fi

Peugeot 504 on ajettavuudestaan ja matkustusmukavuudestaan tunnetun ranskalaismerkin takavetoinen suuri sedan. Se oli Vuoden Auto Euroopassa 50 vuotta sitten.

Viime vuoden puolella Peugeot 504 Coupé nousi parrasvaloihin sitä kunnioittaneen Peugeot e-Legend Conceptin muodossa. Tänä vuonna voisi olla toisinnon paikka, sillä on kulunut 50 vuotta 504:n valinnasta Vuoden Auto Euroopassa -tittelin haltijaksi. Oi jospa näkisimme konseptiauton tulevan tuotantoon.

Peugeot 504
Vuonna 1968 esitelty Peugeot 504 palkittiin seuraavana vuonna Vuoden Auto Euroopassa -tittelillä.

Sitä odotellessa on kuitenkin palattava alkuperäisen viisinollanelosen äärelle. Vuonna 1968 esitelty ylemmän keskiluokan Peugeot oli teoriassa suora seuraaja 404 -mallille, vaikka jälkimmäinen säilyikin rinnalla myynnissä vielä vuosia. Uusi 504 oli sekä edeltäjäänsä suurempi että sivistyneempi.

Erillisjousitus, hammastanko-ohjaus ja levyjarrut kuuluivat takavetoisen 504:n varustukseen. Joustovarat olivat erityisen suuret auttaen auton suurta suosiota heikkokuntoisen tiestön maissa. Jousitus, melutaso ja ajo-ominaisuudet keräsivätkin kehuja ja harvat moitteet liittyivät hitaaseen ja tunnottomaan ohjaukseen.

Peugeot 504 cabriolet by Pininfarina
Pininfarinan muotoilema 504 Cabriolet on yhä tänäkin päivänä tyylipuhdas avoautoilun esikuva.

50 vuotta sitten 504-mallistoon esiteltiin Pininfarinan muotoilema kaksikko: Coupé ja Cabriolet. Näiden muotoilu erosi selvästi sedanista ja molemmat ovat yhä tänä päivänä eräitä oman autoluokkansa puhtaimpia ja kauneimpia toteutuksia. Vuonna 1974 ne saivat keulalleen 2,7-litraisen V6-moottorin, joka PRV:nä tunnetaan.

504-mallisto sai 70-luvun puolella myös dieselmoottorit sekä farmariversiot. Farmarivaihtoehtoja oli kaksi: Break- ja Familiale. Jälkimmäinen tarjosi tilat seitsemälle, mutta molemmissa oli reilusti pidennetty akseliväli.

Peugeot 504 V6 Coupe Rally
Peugeot 504 oli menestyksekäs myös rallipoluilla. Kuvassa V6 Coupé ralliin sopeutettuna.

Peugeot 504 voitti myös useita ralleja. Esimerkiksi Hannu Mikkola ajoi vuoden 1975 Marokon rallissa korkeimmalle palkintopallille juuri 504:n ratissa. Kyseessä oli monella tapaa erityisen menestyksekäs automalli, joten sitä ei parane missään nimessä unohtaa.

Peugeot 504 keula - Tori.fi
Vuoden 1973 Peugeot 504 on malliltaan sedan ja se on museorekisteröity.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Peugeot 504

Myynnistä löytynyt yksilö on vuosimallin 1973 Peugeot 504 sedan. Se on museorekisteröity ja mittarilukemaksi on ilmoitettu 110 000 kilometriä. Auto on myynti-ilmoituksen mukaan tällä hetkellä vasta kolmannella omistajalla.

Peugeot 504 ohjaamo - Tori.fi
Konjakinruskea sisätilaa huokuu sitä tyyliä ja matkustusmukavuutta, josta Peugeot on parhaimmillaan tunnettu.

Ulkoväri näyttää kuvien perusteella hennosti sinertävältä harmaalta. Se istuu näyttävien kevytmetallivanteiden parina hienosti korin muotoihin ja saa oranssit vilkut pomppaamaan esille. Ulkopuolelta huomaa myös varusteluun kuuluvan kattoluukun.

Sisätilat kuitenkin tekevät tämän auton. Emme osaa kuvien perusteella varmasti sanoa onko verhoilumateriaalina nahka vaiko vinyyli, mutta lämmin konjakinruskea sävy on täydellinen pari harmaalle ulkokuorelle. Matoissa ja ovissa leikitellään ruskean sävyillä.

Peugeot 504 ratti - Tori.fi
Tämän ratin takana pysynee helposti myös nykyliikenteen mukana ja samalla voisi pyörähtää esimerkiksi Lahden Classic Motorshowssa.

Tekniikkavaihtoehdoista tässä autossa on kaksilitrainen nelisylinterinen bensiinimoottori, joka tuottaa lähes sadan hevosvoiman huipputehon. Sen parina on kolmivaihteinen automaattivaihteisto. Yhdistelmällä lienee varsin helppoa ja vaivatonta pysytellä nykyliikenteenkin mukana.

Ilmoituksen perusteella voisi arvella hintapyynnin olevan vain suuntaa-antava ja tarjoavan mahdollisuuksia omistautuneelle ostajalle. Lahden Classic Motor Show on pian, joten esimerkiksi tämän kaltaisella autolla olisi ilo saapua upeaan klassikkoautotapahtumaan.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Peugeot

Luetuimmat