30.7.2018

Käytetyt erikoisuudet – Peugeot 205 CTI

Tori.fi - Peugeot 205 CTI

Kesä on ollut tavallista paahteisempi. Peugeot 205 CTI on legendaarisen GTI-mallin avoveli, josta voi siten nauttia katto auki.

Kauniista keleistä tulee ehdottomasti nauttia täysin siemauksin, vaikka tämä kesä onkin tarjonnut niitä poikkeuksellisen paljon. Esimerkiksi britit ovat asian ymmärtäneet ja omistavat väkilukuun suhteutettuna todella paljon avoautoja. Peugeot 205 CTI tarjoaa oivan mahdollisuuden klassikkoharrastamiseen katto auki.

Sen lähisukulainen Peugeot 205 GTI on eräs kaikkien aikojen parhaista kuumista pystyperistä. Chris Harris vertasi youtube-videolla 205 rallyeta Porschen uuteen 911 R –malliin ja maailma sekosi. Viimeistään tämän seurauksena 205 rallye ja GTI -mallien hinnat ovat pompanneet merkittävästi ylöspäin.

Peugeot 205
Vuonna 1983 julkaistu Peugeot 205 on tasapainoinen näky myös kuvanmukaisessa perusmuodossaan. Erikoisversiot ovat tänä päivänä hyvin haluttuja

Tuon ikonisen pystyperän avoversion voisi olettaa seuraavan hitaasti perässä. Kuitenkin Peugeot 205 CTI on vielä ostettavissa varsin kohtuulliseen hintaan - kunhan vain löytää sellaisen myynnistä. Avomallit ovat varsin harvinaisia ja haku vaikeutuu entisestään 1,9-litraisen moottorin haluavalle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Peugeot 205 CTI

Peugeot 205 julkaistiin vuonna 1983 ja se jäi Vuoden Auto Euroopassa valinnassa toiselle sijalle Fiat Unon taakse. Tämä ei kuitenkaan kompaktin Peugeotin menestystä haitannut. Auto oli sekä myynnin että vertailutulosten osalta iso onnistuminen ranskalaisvalmistajalle.

Jo julkaisua seuraavana vuonna 1984 markkinoille tuotiin pippurinen sporttimalli Peugeot 205 GTI. Tätä on siitä lähtien ylistetty erääksi kaikkien aikojen parhaista luokkansa edustajista. Pian tämän jälkeen nähtiin tällä kertaa pääroolia vetävä CTI.

Peugeot 205 & motorsport
Peugeot 205 oli myös moottoriurheilumenestys, joten kuvaan on koottu sporttimallit. Taaimmaisena on tällä kertaa kiinnostuksen kohteena oleva CTI.

Nimi CTI on avomallille suorastaan looginen. Kyseessä on GTI, jonka ensimmäinen kirjain on vaihdettu mallitarkennuksen cabriolet mukaiseksi. Samoin kuin 205 GTI, myös CTI on saatavilla kahdella moottorivaihtoehdolla. Moottorivaihtoehtojen (1,6 ja 1,9) välillä ei ole merkittävää tehoeroa, mutta suurempi tarjoaa lisää vääntöä.

Cabrioletin muotoilu oli Pininfarinan kädenjälkeä, mutta tavallisen 205 osalta muotoilijan suhteen on epäselvyyttä. Avokoria jäykistettiin uupunutta kattoa paikkaamaan. Tämä toi lähes 100 kilogrammaa lisämassaa kovakattoiseen versioon verrattuna.

Tori.fi - 205 CTI ohjaamo
Myynnissä olevan yksilön valkoisin sivuin varustellut istuimet näyttävät varsin ryhdikkäiltä ja punainen matto piristää sisätiloja.

205 CTi myynnissä

Tämänkertainen käytetty erikoisuus on Peugeot 205 CTI valkoisena vuodelta 1988. Ulkoväri toistuu sisällä istuimien nahkaisissa sivuosissa. Istuinverhoiluiden keskiosa on harmaa punaisin ja vihrein yksityiskohdin. Lattiamatto on punainen.

Tori.fi - 205 CTI moottori
Konepellin alla on 1,9-litrainen moottori, joka on myös 205 GTI:n keulalta tuttu. Tässä se tuottaa noin 100 hevosvoimaa.

Löytämässämme yksilössä on suurempi, vääntävämpi ja halutumpi 1,9-litrainen moottorivaihtoehto. Se tarjoaa noin 100 hevosvoimaa, joka liikuttaa alle 1000 kilogrammaista autoa varsin pirteästi. Manuaalivaihteisto on viisivaihteinen, kuten GTI-malleissakin.

Avomallissa on aina näkyvissä kattokaari, joka toimii myös ympäriajosuojana. On makuasia häiritseekö, tai kuinka paljon se häiritsee, auton linjojen ihailua. Sillä lienee positiivisia vaikutuksia korin jäykkyyden kautta ajettavuuteen.

Tori.fi - 205 CTI katto
Kattokin vaikuttaa olevan varsin hyvässä kunnossa kuvan perusteella, mutta toki vesitiiviys on hyvä tarkistaa erikseen

Trafin palvelusta ilmaiseksi saatavien tietojen perusteella autoa ei ole kirjoitushetkellä katsastettu, mutta päivitetty tieto kannattaa tarkistaa uudelleen lukuhetkellä. Kilometrejä tälle yksilölle on kertynyt jo noin 250 000 kappaletta, mutta kunto näyttää varsin hyvältä siihen nähden. Vasta tarkempi tuttavuus kertoo osien ja auton todellisen kunnon.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Peugeot

Luetuimmat