15.10.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Mitsubishi Lancer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vain noin 68 000 kilometriä ajettu toisen sukupolven Mitsubishi Lancer on tänä päivänä todellinen harvinaisuus. Kysyntääkin vaikuttaisi riittävän. Autot muuttuivat hitaasti 60-luvun pyöreydestä 80-luvun kulmikkuuteen. Vuonna 1979 esitelty toisen sukupolven Mitsubishi Lancer on jo selvästi 80-luvun muodin mukainen. Tämänkertainen käytetty erikoisuus on juuri sellainen, mutta poikkeuksellisen vähän ajettuna. Suorat linjat hallitsevat toisen sukupolven Lancerin ohjaamoa. Kello on koettu kierroslukumittaria tärkeämmäksi varusteeksi. Ensimmäinen Mitsubishi Lancer esiteltiin suurelle yleisölle vuonna 1973, vaikka se tulikin tarjolle Euroopassa vasta hieman myöhemmin. Automallin myynti loppui Euroopassa viime vuonna, hieman maasta riippuen, noin 40 vuoden jälkeen. Lancer tunnettiin lähes koko historiansa ajan myös menestyksekkäänä ralliautona. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mitsubishi Lancer Lancerin ensimmäisen sukupolven julkaisu onkin jo esitelty yläpuolella. Se oli tarjolla sekä kaksiovisena että neliovisena porrasperänä ja hieman myöhemmin esiteltiin farmarikori. Vuonna 1975 vaihtoehtoihin lisättiin coupe, joka sai nimen Lancer Celeste – tosin Euroopassa riitti pelkkä Celeste. Toisen sukupolven Mitsubishi Lancer esitteli selvästi edeltäjää kulmikkaammat muodot. Se oli saatavilla myös kaksivärimaalauksella. Ensimmäisen ja toisen sukupolven välistä harppausta ei voi liioitella. Muutos ulkonäössä oli nykymittapuulla valtava, sillä yhteneviä piirteitä ei juurikaan löydy. Toinen sukupolvi on tällä kertaa mielenkiintomme kohteena, joten siihen palataan myöhemmin. Kolmas sukupolvi tuli myyntiin vuonna 1983 ja neljäs 1987. Suomessa neljäs sukupolvi tosin esiteltiin vasta vuoden 1988 puolella. Neljäs sukupolvi pärjäsi aikanaan varsin hyvin vertailussa Eurooppalaisia autoja vastaan. Viidennen sukupolven Lancer lisäsi soppaan rallin maailmanmestaruussarjan. Mitsubishi totesi Galantin hieman suureksi kapeille rallipoluille ja siirsi tekniikan pienempään Lanceriin. Ensimmäinen Mitsubishi Lancer Evolution pohjautuu vuonna 1991 esiteltyyn viidenteen sukupolveen. Ensimmäinen Mitsubishi Lancer Evolution esiteltiin vuonna 1992. Siitä eteenpäin Evolution merkitsi rallikansalle valtavasti sekä ralli- että siviiliautona. Rallimaailma ei enää palannut entiselleen ja suomalaiskatsojat muistavat tietenkin Tommi Mäkisen neljä perättäistä maailmanmestaruutta vuosina 1996-1999. Tämän kokeneelle ikäpolvelle Lancer vie mielikuvat rallin maailmanmestaruussarjaan. Tilanne on hieman samankaltainen kuin edellisellä viikolla käytettynä erikoisuutena esiintyneen Audi Quattron tapaus, mutta hieman eri sukupolvelle. Tästä eteenpäin Evolution –mallisto leimasi vahvasti Lancerin kaikkia sukupolvia. Ehkä Lancer ei koskaan toipunut Evolutionin lopettamispäätöksestä ja samalla hävisi kiinnostus tavallisempaa Lanceria kohtaan. Kahdeksas sukupolvi jäi lopulta Lancerin viimeiseksi Euroopassa. Käytetty erikoisuus Tämänkertainen käytetty Mitsubishi Lancer on erikoisuus eritoten sen alhaisen mittarilukeman ansiosta. Myös kunto vaikuttaa kuvien perusteella lupaavalta. Näitä vähän ajettuja yli 30 vuotta vanhoja autoja ei tapaa turhan usein. Erittäin ruskea käytetty erikoisuus on vähän ajettu Mitsubishi Lancer. Moottorina on pienin saatavilla ollut vaihtoehto. Mittarilukema on vaivaiset 68 tuhatta kilometriä. Vuotuinen kertymä tällä vuonna 1982 käyttöönotetulla Lancerilla on siis vähintäänkin maltillinen. Auto on katsastettu viimeksi maaliskuussa 2018. Käytetty erikoisuus tulee toimeen ilman isolohkoa. Moottorina on pienin Euroopan markkinoille tarjoiltu moottori eli 1,2-litrainen nelisylinterinen. Tehoa se tuottaa hieman yli 50 hevosvoimaa ja kuljettaja käskyttää sitä nelipykäläisen manuaalivaihteiston avulla. Kuivalla kestopäällysteellä tämän takavetoisen Lancerin takarenkaiden pitoa ei voimalla rikota, mutta talven liukkailla tilanne voi olla toinen. Kulkupuolta helpottaa siedettävä omamassa, joka on 940 kilogrammaa. Se ei toki ole mitenkään poikkeuksellinen tämän kokoluokan ja aikakauden autolle. Myös sisätiloissa jatkuu tämän auton ruskea teema. Pieni siistiminen nostaisi varmasti viihtyvyyden uudelle tasolle. Ruskea ulkokuori paritettuna vaaleahkoon sisustaan henkii auton iästä. Kyseessä on ollut aikanaan muodikas yhdistelmä ja onpahan ruskeaa maalipintaa nähty jälleen viime aikoina uusissa autoissa. Sisätilat voisivat hyötyä pienestä putsaamisesta ja pölyjen pyyhkimisestä. Toisen sukupolven Lancer on yksi niistä autoista, joita tapaa nykyään todella harvoin. Valitettavasti kysyntä on kovaa, sillä jutun kirjoittamisen ja julkaisun välissä tämä yksilö ehti hävitä myynnistä. Pahoittelemme tilannetta kiinnostuneiden puolesta, mutta onnittelemme kaupat tehneitä osapuolia. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Mitsubishi Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Viinaan menevä, ärhentevä replica-Cosworth 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?