Ajoneuvot | Käytetyt erikoisuudet | 10.12.2018

Käytetyt erikoisuudet – Lada Niva

Lada Niva on jo yli 40 vuotta vanha ja silti sama perusta on edelleen myynnissä. Käytetty erikoisuus on poikkeuksellisen vähän ajettu kymmenenvuotias Niva.

Jaa artikkeli

Tämänkertainen käytetty erikoisuus Lada Niva on todellinen maastoauto. Sen henkinen moderni vastine lienee Suzuki Jimny, jos etsii vertailukohtaa. Näin ainakin jos alkuperäinen ei ole vaihtoehto, sillä Lada-Auto tuo Suomeen edelleen tuotannossa olevaa 4×4 -mallia.

Nimi on siis hieman muuttunut mallin yli 40 vuoden historian aikana, mutta paljon on myös säilynyt. Vaikka Niva on uudistunut useampaan otteeseen matkan varrella, niin Ladan nelivetoinen on edelleen eräs kaikkein kykenevämpiä automalleja metsässä. Maastokykyjen vaikuttavuutta auttaa nykyautoksi varsin pieni koko.

Lada Niva / 4x4 - Tori.fi

Lada Niva on suunniteltu maastoa varten. Lähes vastaavan auton voi ostaa yhä edelleen kaupasta uutena.

Kyseessä ei suinkaan ole ensimmäinen itänaapurimme maastoauto, joka esiintyy käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa. Lokakuussa löysimme nimittäin myynnistä UAZ-merkkisen maastoajoneuvon. Palataan kuitenkin Ladan pariin.

Lada Niva

Neuvostoliiton valtiojohto esitti AvtoVAZ- ja AZLK-tehtaille 1970-luvun alkupuolella, että näiden tulisi suunnitella henkilöauto Neuvostoliiton syrjäseutujen haastaviin tieolosuhteisiin. Ilmiselvästi kansan saatavilla olleet Jalta, Lada ja Moskvitsh eivät riittäneet kaikkiin tarpeisiin. Lopputulemana tuli olla siviilikäyttöön soveltuva jokseenkin sivistynyt maastoauto.

Lada 4x4 - Tori.fi

Neuvostoliitossa ei pärjätty saatavilla olleilla autoilla, joten valtionjohto teki aloitteen uuden siviilikäyttöön soveltuvan maastoauton suunnittelemiseksi.

AvtoVAZin tehtaalla suunnittelutyöhön ryhtyi Vladimir Solojevin johtama työryhmä. Hän valitettavasti menehtyi ennen projektin loppuunsaattamista ja työtä jatkettiin Pjotr Prusowin vetämänä. Useiden kokeilujen ja prototyyppien jälkeen Lada Niva (VAZ-2121) saatiin tuotantoon vuonna 1977.

AvtoVAZ esitteli vientimallin vuonna 1978 Pariisissa ja siitä tulikin suuri menestys. Alun perin Nivan moottori ja vaihteisto pohjautui VAZ-2106 -malliin, joka meillä myös nimellä Lada 1600 tunnetaan. Pian saatavilla oli myös pienempi moottori tiettyjen vientimaiden verokäytäntöä silmällä pitäen.

Lada Niva takaa - Tori.fi

Lada Nivan vientimalli esiteltiin Pariisissa vuonna 1978. Kuvassa esiintyy kuitenkin myöhempi VAZ-21213 eli Lada 4×4.

Lada Niva sai säilyä tuotannossa pienin ulkoisin ja sisäisin muutoksin. Vuonna 1993 esitelty uudistettu Niva (VAZ-21213) parani monella tavalla, joista ehkä huomattavin oli uusi 1,7-litrainen moottori. Muutamaa vuotta myöhemmin tarjolle tuli viisiovinen pidemmän akselivälin mallivaihtoehto (VAZ-21214).

Vuonna 2002 AvtoVAZ ja General Motors esittelivät yhteistyönsä tuloksena syntyneen maastoauton VAZ-2123 nimellä Chevrolet Niva. Sopimuksenmukaisesti tälle autolle luovutettiin Lada Nivan mallinimi ja alkuperäisen VAZ-2121:n seuraaja joutui luopumaan omastaan. Tästä eteenpäin tarjolla oli Lada 4×4.

Lada 4x4 sivu - Tori.fi

Vuonna 2002 AvtoVAZ ja General Motors esittelivät uuden automallin, jolle luovutettiin Nivan nimi. Alkuperäinen Lada Niva on kuitenkin yhä voimissaan nimellä Lada 4×4.

Käytetty erikoisuus

Myynnistä löytämämme Lada Niva on sekin oikeastaan nimeltään Lada 4×4. Tämä johtuu siitä, että myynnissä olevan yksilön vuosimalli on 2008 ja se on siten nimenvaihdoksen jäljiltä. Kansan keskuudessa tämä tullaan takuulla jatkossakin tuntemaan Nivana.

Auto näyttää myyntikuvissa lähes uudenveroiselta, vaikka ikää on kertynyt jo kymmenen vuotta. Mittarilukemaksi ilmoitettu 30 000 kilometriä on todella alhainen, sillä siitä ei paljoa jää vuotuiseksi suoritteeksi. Myynti-ilmoituksessa mainitaan auton tulleen myyntiin ensimmäiseltä omistajalta.

Tori.fi - Lada Niva etu

Tämän kerran käytetty erikoisuus näyttää hyvin siistiltä kuvien perusteella. Toisaalta alhaisen kilometrilukeman perusteella näin tulisikin olla.

Lada Niva pitää arvonsa varsin hyvin ja samaa voi sanoa tästäkin yksilöstä, vaikka alhainen kilometrilukema tekee tietenkin suhteuttamisesta vaikeaa. Pyyntihinta on kirjoitushetkellä 8 700 euroa, joten euromääräinen tiputus on ollut kymmenessä vuodessa varsin kohtuullinen. Joulukuussa 2018 uusi Lada 4×4 maksaa lähes 19 000 euroa.

Tähän Nivaan on valikoitu maalipinnaksi tumma vihertävä sävy. Se sointuu hienosti auton luonteeseen ja muotoihin. Muutoin varustelulta on turha odottaa liikoja, sillä myynti-ilmoitus listaa seuraavat sellaiset: ”moottorilämmitin, 2 x avain, roiskeläpät edessä ja takana, elektroninen ajonestolaite”.

Lada Niva takakulma - Tori.fi

Voimanlähteellä ei saavuteta hurjia kiihtyvyksiä, mutta voimansiirron olisi tarkoitus selvitä haastavistakin tehtävistä. Lada Niva on klassikko jo nyt.

Voimanlähteenä tämän aikakauden Nivassa on aina nelisylinterinen 1,7-litrainen bensiinimoottori. Voima välitetään viisipykäläisen manuaalivaihteiston ja luistonrajoittimella varustetun keskitasauspyörästön kautta kaikille neljälle pyörälle. Pyöränripustus on toteutettu etupäässä päällekkäisin tukivarsin ja takaa löytyy jäykkä akseli.

Moottorin tehoilla ja auton massalla ei tässä yhteydessä ole juurikaan merkitystä. Todettakoon kuitenkin, että Nivaa ei ole suunniteltu korkeisiin moottoritienopeuksiin. Katsastuskin on kunnossa, joten tämän maastoauton pitäisi olla varsin valmiina ajokokemukseen.

 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi

Jaa artikkeli

Keskustelu