10.9.2018

Käytetyt erikoisuudet – Isuzu Bellett

Tori.fi - Isuzu Bellett

Rallipoluillakin menestynyt Isuzu Bellett on tunnettu urheilullisuudesta ja laadukkuudesta. Suomi ja Bellett nivoutuvat tiiviisti yhteen.

Vuonna 1963 Isuzu Bellett pääsi Japanissa tuotantoon. Se oli pienempi kahdesta merkin ensimmäisestä täysin itse suunnitellusta automallista ja merkitsi siten valtavasti tulevaisuuden kannalta. Suomalaisille Bellett on tuttu ennen kaikkea rallipoluilta.

Kymmenen vuotta aiemmin Isuzu oli aloittanut Hillman Minxin tuotannon lisenssillä Rootes Groupilta. Sen myyntinimi oli omaperäisesti Isuzu Hillman Minx. Se säilyi tuotannossa vuoteen 1962 ja mahdollisti Tokyossa päämajaansa pitävälle valmistajalle oman auton suunnittelun tuotantovalmiiksi.

Tori.fi - Isuzu Bellett takavasemmalta
Isuzu Bellett tuli markkinoille vuonna 1963, lähes samalla tavalla nimetyn, Bellelin alapuolelle.

Isuzu on japania ja tarkoittaa viittäkymmentä kelloa. Merkin ensimmäinen omaa suunnittelua oleva automalli olikin nimeltään Bellel, joka viittasi ilmeisesti englanninkielen kelloa tarkoittavaan sanaan ”bell” sekä roomalaiseen viittäkymmentä vastaavaan numeroon ”L”. Isuzu Bellel esiteltiin vuonna 1961.

Vain hieman myöhemmin nähtiin pienempi Bellell eli Isuzu Bellett. Bellettiä valmistettiin noin 170 000 kappaletta kymmenen vuoden aikana ja Suomi oli merkittävä markkina-alue Isuzulle. Suomeen tuotiin noin 6400 yksilöä, mutta näistä ani harva on enää rekisterissä.

Tori.fi - Isuzu Bellett ohjaamo
Myynnistä löytämämme yksilön sisusta on varsin tummanpuhuva, joka luo hienon kontrastin punaisen ulkovärin kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isuzu Bellett

Tori.fi -palvelussa on myynnissä vuosimallin 1966 neliovinen Isuzu Bellett. Värinä on autoon, ja tummanpuhuvan sisustuksen kanssa yhteen, erinomaisesti sopiva punainen. Samaa värisävyä nähtiin usein myös rallikäytössä.

Tori.fi - Isuzu Bellett etuvasen
Yhdellä etulokasuojan päälle asetetulla peilillä varustettu ja etupuskurista riisuttu Bellett on ryyditetty 1,5-litraisella nelisylinterisellä rivimoottorilla.

Isuzu Bellet sai aikanaan runsaasti kehuja sporttisesta luonteesta ja keräsi ajan myötä myös varsin luotettavan ja kestävän auton maineen. Bellet ei ollut missään nimessä halpa auto. Sen molemmille akseleille sijoitetut rumpujarrut lukeutuivat hieman tehottomina auton heikompiin puoliin.

Löytämämme Bellett on mallia 1500 eli sen moottorin tilavuus on lähes 1,5-litraa ja tehdas lupaili nelisylinterisen rivimoottorin tehoksi noin 70 hevosvoimaa. Vääntöä on tarjolla yli 100 newtonmetriä jo 2000 minuuttikierroksen kohdalla. Nelipykäläinen manuaalivaihteisto on, ensimmäistä vaihdetta lukuun ottamatta, synkronoitu.

Tori.fi - Isuzu Bellett takaoikea
60-luvun pieni auto on myös kevyt. Kolme numeroa riittävät osoittamaan massaa kilogrammoina ja tästä on etua ajettavuuden suhteen.

Pienen auton omamassa on alle 1000 kilogrammaa, joten noin 70 hevosvoimainen moottori liikuttanee sitä pirteästi. Aikanaan hyväksi kehutun ohjauksen takaa tätä takavetoista lienee ilo ohjastaa. Myös auton painojakauma on monen mieleen.

Löytämämme yksilön matkamittarilukema on todella alhainen. Myynti-ilmoitukseen on merkitty 36 600 kilometriä matkamittarilukemaksi, mutta tämä ei toki tarkoita että autolla olisi ajettu näin vähän. Kaupan oleva Isuzu Bellet luvataan toimivaksi ja on kirjoitushetkellä liikennekäytössä.

Tori.fi - Isuzu Bellett etuoikea
Paljon tätä halvemmalla ei voi päästä käsiksi rallipoluille mieltä vievään katsastettuun harvinaiseen klassikkoon.

Etupuskuri näyttäisi olevan riisuttu jossakin vaiheessa ja lisäksi ajoneuvovero on erääntymässä. Katsastusta on vielä jäljellä. Tätä paljon halvemmalla on hankalaa päästä käsiksi katsastettuun ja harvinaiseen klassikkoon, jolla voi hakeutua hetkessä rallitunnelmiin.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi

Luetuimmat