25.6.2018

Käytetyt erikoisuudet – Hyundai Coupe

Tori.fi - Hyundai Coupe

Myynnistä löytyi mielipiteet jakava kaksiovinen automalli futiksen MM-kisojen pääsponsorilta. Hyundai Coupe omaa melkoiset muodot.

Kaikki joukkueet on nyt nähty jalkapallon MM-kilpailuiden näyttämöllä kahteen kertaan. Otteluiden aikana stadionin valotauluissa pyörii muun muassa loistavaksi kehumamme Hyundai i30N, mutta Hyundai Coupe edustaa käytettyjä erikoisuuksia.

Hyundai Coupe
Jalkapallon arvoturnauksen kunniaksi Hyundai Coupe saa edustaa tämän viikon käytettyä erikoisuutta.

Jalkapallon maailmanmestaruuskilpailut ovat maailman katsotuin urheilutapahtuma. Jo 2006 järjestettyjen kisojen kumulatiivinen kaikkien otteluiden katsojamäärä lähenteli 27 miljardia silmäparia. Lukeman voidaan olettaa yhä kasvavan neljän vuoden välein.

Autonvalmistajista kansainvälisen jalkapalloliiton (FIFA) ja sen järjestämien arvoturnausten yhteistyökumppanina on toiminut jo vuodesta 1999 Hyundai, ja nykyisellään siis virallisesti Hyundai / Kia Motors koko konserin komeudessa. Kirjoitushetkellä tämä yhteistyösopimus jatkuu ainakin vuoden 2022 MM-kisoihin asti.

Tori.fi - Hyundai Coupe
Myynnissä on ensimmäisen sukupolven loppupään yksilö. Väri on sama punainen, jolla auto esiteltiin yleisölle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyundai Coupe

Hyundai esitteli asiakkailleen jo 80-luvulla etuvetoisen Hyundai S-Coupen, jota alettiin tuomaan myös Eurooppaan. Se pohjautui viimeisen sukupolven Hyundai Ponyyn. Myynti-ilmoituksista löytämämme Hyundai Coupe on sen seuraaja.

Coupe, joka on nimensä mukaisesti korimalliltaan coupé, esiteltiin vuonna 1996. Näihin aikoihin Hyundai alkoi jahtaamaan menestystä myös Euroopassa. Silti vielä kymmenen vuotta myöhemminkin korealaisvalmistaja opetteli uuden markkinan metkuja.

Hyundai Coupe ohjaamo
Sisätilat ovat Hyundai Coupessa merkittävästi ulkokuorta hillitymmät. Mustaa muovia on käytetty runsaasti.

Hyundai Coupen ensimmäinen sukupolvi oli muotoilultaan hyvin aasialaishenkinen ja rohkea. Muotokielessä oli klassisen, ruotsalaisen lasimestarin jo vuonna 1915 suunnitteleman, Coca-Cola –pullon vaikutteita. Esimerkiksi keula kapenee kohti tuulilasia.

Voisiko Hyundai Coupe olla vielä jonakin päivänä klassikko? Myynnissä oleva yksilö on tulevaisuuden kannalta mielenkiintoinen, joten klassikkostatuksen toteutuessa tässä on aineksia.

Hyundai Coupe
Muodoista voi löytää yhteneväisyyksiä Coca-Cola -pulloon, mutta samaan aikaan aasialaistausta on selvästi näkyvillä.

Kaupan oleva Coupe on nimittäin juuri ensimmäistä mallisarjaa tuotannon loppupäästä, mutta valmistettu kuitenkin ennen vuonna 1999 tapahtunutta nuorennusleikkausta. Kyseessä on sama vuosi, jolloin Hyundai aloitti yhteistyönsä FIFAn kanssa. Punainen maalipinta vastaa ensiesittelyväriä ja ulkoasu on muutenkin säilynyt alkuperäisenä uskolliselle.

Moottori on tehokkain tarjolla ollut vaihtoehto. Se tarkoittaa kahden litran tilavuutta, neljää sylinteriä ja yli 130 hevosvoiman huipputehoa. Tähän on paritettu viisilovinen manuaalivaihteisto.

Tori Hyundai Coupe
Kauneus on katsojan silmässä, mutta harva suhtautuu Hyundai Coupen muotoihin täysin välinpitämättömästi.

Ajettuja kilometrejä tällä autolla on tosin takanaan aivan liikaa arvonnousua odottavalle. Lisäksi myynti-ilmoituksessa kerrotaan ruosteen jo pilkottavan, joten jonkinlainen entisöinti lienee tarpeen. Toisaalta toimiva ilmastointi on mukava varuste kesän matkoille.

Lienee kovasti kurkkijasta kiinni näkeekö ilmoituksessa onnistuneesti muotoillun etuvetoisen coupén vaiko urheiluauton irvikuvan. Kauneus on katsojan silmässä. Muutaman kymmenen vuoden päästä selvinnee kuinka historia tulee tulkitsemaan tätä mallisarjaa.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Hyundai

Luetuimmat