Ajoneuvot | Käytetyt erikoisuudet | 16.4.2018

Käytetyt erikoisuudet – Honda CRX

Honda CRX on teiniunelma vuosien takaa. Luotettava tekniikka, keveyden suoma ajamisen riemu ja haluttava coupé on paketoitu yksiin kuoriin.

Jaa artikkeli

Vuonna 1983 Honda CRX esiteltiin Euroopalle Frankfurtin automessuilla. Sama auto oli julkistettu Japanissa nimellä Honda Ballade Sports CRX ja joillakin alueilla myyntinimenä oli Civic CRX – pohjautuihan tämä uusi coupé tekniikaltaan juuri saman merkin Civiciin.

CRX ohjaamo

Mustanpuhuvaa muovia on kaikkialla CRX:n sisustassa, mutta ohjaamo on ikääntynyt hyvin. Yksinkertainen on kaunista.

Lyhenteen alkuperästä ei ole täyttä selvyyttä. Vahvimmat ehdokkaat ovat Civic Renaissance Model X ja Civic racing experiment. Suunnitelman lähtökohdat olivat kuitenkin selvät – valmistetaan etuvetoinen ja etumoottorinen coupé, jonka pienitilavuuksinen moottori kiertäisi korkealle ja tuottaisi paljon tehoa kuluttaen samalla vain vähän polttoainetta.

Honda CRX

Selvästi tunnistettava ja omaleimainen muotokieli on onnistunut. Ripeä toisen sukupolven CRX tulee takuulla säilyttämään arvonsa pitkässä juoksussa.

Ensimmäistä sukupolvea valmistettiin aina vuoteen 1987 asti, jolloin se korvattiin täysin uudistuneella mallilla. Ennen kaikkea alustasuunnittelu harppasi teknisessä mielessä eteenpäin, vaikka ulkonäkömuutokset eivät olleetkaan yhtä mittavia. Toisen sukupolven aikana keulille asennettiin kulttimaineen saavuttaneella VTEC-teknologialla varustettu moottori.

Vuonna 1992 tämän korvasi viimeiseksi jäänyt CRX, johon liitettiin myös nimi del Sol. Siinä oli sähköisesti avattava ja suljettava kattopala ja samasta syystä sitä kutsuttiin myös targaksi. Del Solin tuotanto loppui vuonna 1997.

CRX etuistuimet

Etuistuimet tarjoavat hyvän sivuttaistuen ja verhoilusta löytyy tutut kolme kirjainta: CRX.

Honda CRX

Kaupan on hienokuntoiselta vaikuttava CRX -yksilö, joka on myyty uutena Suomeen. Kyseessä on toisen sukupolven tuotannon loppupään malli, sillä auto on otettu käyttöön heinäkuussa 1991. Värinä on näyttävä punainen, jonka myyntinimeksi arvaisimme joko milano tai rio.

Honda CRX jälkiasenteinen soitin

Lidlin tuotemerkkeihin kuuluvan SilverCrestin mp3-soitin edustaa eri aikakautta auton kanssa.

Sisätilat ovat kuvien perusteella hyvässä kunnossa ja reilun sivuttaistuen tarjoavat, mallinimellä koristellut, etuistuimet kunnioittavat alkuperäisyyttä. Samaa ei valitettavasti sanoa mp3-toistoon kykenevästä soittimesta tai kultaisella keskiöllä varustetuista kopiovanteista.

Kumpikaan ei onneksi ole pysyvä muutos. Rekisteriotteen mukaan autoon on muutoskatsastettu alustasarja, joka kannattaa tiedostaa ennen ostopäätöstä. Museokatsastukseen autoa ei siis voi suoraan muutaman vuoden odottelun jälkeen ajaa, mutta suuria muutoksia se tuskin tarvitsee.

Honda CRX moottori

Moottorina tässä on kuusitoistaventtiilinen nelisylinterinen Hondan D16-sarjan moottori, mutta VTEC siitä uupuu.

Tekniikkaa

Myynnissä olevan yksilön moottori on neliventtiilitekniikalla varustettu 1,6-litrainen nelisylinterinen rivimoottori. Valitettavasti VTEC on jäänyt tehtaalla asentamatta, joka tekee autosta hieman vähemmän haluttavan. Tämä yksilö on varustettu katalysaattorilla.

Ilman VTEC:n suomaa apua tehoa on tarjolla 91 kilowattia, joka vastaa 122 hevosvoimaa. On hyvä muistaa, että suhde on silti reilusti yli 100 hevosvoimaa jokaista tuhatta kiloa kohti. Tämä johtuu keveydestä, johon sen lähisukulainen Civic tarjosi hyvät lähtökohdat.

CRX mittaristo

CRX:n mittaristo on erittäin selkeä ja helppolukuinen.

Rekisteriotteeseen merkitty omamassa on tämänkin yksilön tapauksessa vaivaiset 950 kilogrammaa. CRX ei ole niinkään mukava matkakulkine kuin mutkateiden virtuoosi. Ajettavuutensa ansiosta se kahmi useita kunniamainintoja aikalaisissa autolehdissä.

 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi

Jaa artikkeli

Keskustelu