15.4.2019

Käytetyt erikoisuudet – GAZ M21 Volga

GAZ M21 Volga - Tori.fi

GAZ M21 Volga oli Neuvostoliitossa harvojen herkkua ja Suomessa auto johon oli varaa. Volga tuo monelle suomalaiselle paljon muistoja mieleen.

GAZ on autonvalmistaja Nižni Novgorodista nykyisen Venäjän alueelta, noin 400 kilometriä Moskovasta itään. GAZ M21 Volga on eräs tapa määrittää valmistajan 50- ja 60-luvuilla valmistama automalli. Toisinaan nimittäin puhutaan vain Volgasta ja toisinaan GAZ M21 riittää nimeksi.

GAZ M21 Volgat
Gorkin autotehtaalla valmistettu Volga nousi Suomessa suureen suosioon erityisesti taksikäytössä.

Vuonna 1929 Neuvostoliitto solmi Fordin kanssa mittavan sopimuksen ajoneuvojen ja niiden osien ostamisesta, joka kuitenkin sisälsi konsultaatiota autotehtaan perustamiseksi. Syntyi autonvalmistaja NAZ kotipaikan Nižni Novgorodin mukaan. Pian kaupunki nimettiin uudelleen Maksim Gorkin mukaan muuttaen mukanaan tehtaankin nimen.

Gorkin autotehdas tuli tunnetuksi erityisesti toisen maailmansodan jälkeen tuotantoon tulleesta Pobedasta. Tämä henkilöauto oli tunnukseltaan GAZ M20 ja Pobeda toimi myyntinimenä. Kiireessä suunniteltu auto kehittyi valtavasti tuotantonsa aikana ja sitä hyödynnettiin Suomessa runsaasti taksikäytössä.

GAZ M21 Volga
Vuonna 1956 esitelty GAZ M21 Volga säilyi tuotannossa kolmen sukupolven ajan aina vuoteen 1970.

Sen seuraaja oli GAZ M21 Volga, josta syntyi lopulta kolme sukupolvea. Tämä esiteltiin vuonna 1956. Ensimmäinen sukupolvenvaihdos tapahtui vuonna 1959 ja kolmas sukupolvi oli tuotannossa välillä 1962-1970.

Volga omasi muita itä-autoja paremman maineen. Se oli Neuvostoliitossa kallis ja ylellinen, mutta esimerkiksi Suomessa edullinen. Erityisesti dieselmoottorilla varustettu Volga saavutti suuren suosion taksikäytössä.

GAZ M21 Volga takaa - Tori.fi
Tämänkertainen käytetty erikoisuus on kolmannen sukupolven GAZ M21 Volga vuosimallia 1965.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – GAZ M21 Volga

Viikon Käytetty erikoisuus on GAZ M21 Volga vuosimallia 1965. Mittarilukema ei ole tiedossa. Autoa ei ole tällä hetkellä katsastettu ja oletamme sen olevan myös vailla museokatsastusta.

Autosta on myynti-ilmoituksessa varsin vähäisesti tietoa, mutta paljon kerrotaan uusitun. Uusia osia ei kuitenkaan ole yksilöity sen tarkemmin. Kiinnostuneet voivat tiedustella lisätietoja myyjältä puhelimitse.

GAZ M21 Volga ohjaamo - Tori.fi
Sisustaa hallitsee edessä leveä ja yhtenäinen punaiseksi verhoiltu kolmen istuttava sohva.

Palataan siis siihen, joka käy kuvista selväksi. Mustan auton katolta löytyy keltainen taksimerkintä. Keulaa koristaa pitkän loikan ottava peura, joka on kuin Rolls-Roycen Spirit of Ecstasy konsanaan.

Punainen sisäverhous luo vahvan kontrastin mustan ulkokuoren kanssa ja siinä on jotain lähes syntisen ylellistä. Leveä etupenkki on kolmen istuttava. Kuljettajalle näkyvä mittaristo on kuin analoginen heijastusnäyttö.

GAZ M21 Volga moottori - Tori.fi
Moottorin iskutilavuus on hieman alle 2,5 litraa ja se on luonteeltaan ennen kaikkea sitkeä.

Moottori on tässä kolmannen sukupolven mallissa iskutilavuudeltaan 2,45-litrainen nelisylinterinen rivimoottori. Se tuottaa noin 70 hevosvoimaa ja 167 newtonmetriä. GAZ M21 Volga oli tarjolla vain kolmella vaihteella, joista ensimmäinen oli manuaalivaihteistossa synkronoimaton.

Noin 1500 kilogrammaa painava auto oli aikanaan raskas. Volga oli tunnettu runsaasta maavarasta ja monia aikalaisiaan paremmasta ruosteenestosta. Olihan se suunniteltu kestämään naapurimaamme olosuhteita.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, GAZ

Luetuimmat