Ajoneuvot | Käytetyt erikoisuudet | 20.5.2019

Käytetyt erikoisuudet – Datsun Bluebird

Datsun Bluebird on kansankielellä luunappi. Rakastettu automalli on käynyt harvinaiseksi, joten hyvien yksilöiden vaaliminen on entistä tärkeämpää.

Jaa artikkeli

Lokakuussa vuonna 1962 Datsun Bluebird rantautui Suomeen. Näitä Bluebird 1200-malleja matkasi samassa laivassa tarkalleen 713 kappaletta ja ne aloittivat koko merkin taipaleen tässä maassa. Suomi oli Euroopan ensimmäinen maa, jossa aloitettiin Datsunin maahantuonti.

Datsun Bluebird 410 1600

Vuonna 1963 esitelty Datsun Bluebird 410 tuli markkinoille pian merkin Suomeen rantautumisen jälkeen.

Autolle kehitettiin melkoinen mainostempaus sopimalla Teekkareiden Autokerhon kanssa 50 000 kilometrin koeajosta. Opiskelijat ajoivat testirupeaman aikana kuitenkin yli 100 000 kilometriä ja myös alas hyppyrimäestä. Näiden pohjalta rakentui kuuluisaksi muodostunut mainoslause ”Datsun kestää”.

Nämä kyseiset autot edustivat Nissanin mukaan Bluebirdin ensimmäistä sukupolvea (310), vaikka joidenkin lähteiden mukaan kyseessä olisi jo toinen mallisukupolvi. Riippumatta siitä milloin nimi Bluebird ensimmäistä kertaa esiintyi, olemme tällä kertaa kiinnostuneet vasta seuraavasta Datsun Bluebird 410 -sukupolvesta.

Datsun Bluebird 410

Luunappi keräsi mainetta myös rallipoluilla ja osoittautuikin lopulta varsinaiseksi myyntimenestykseksi maamme markkinoilla.

Lempinimen luunappi saanut automalli kiirehti myös moottoriurheilun puolella. Suomalaisille rakkaassa rallissa Bluebirdejä käskyttivät muun muassa Rauno Aaltonen ja Timo Salonen 1960- ja 1970-luvuilla. Tällä oli takuulla positiivinen vaikutus suosioon.

Ensimmäinen Suomeen tullut japanilaisautonvalmistaja nautti pian paljosta. Markkinointi, muotoilu ja maine istuivat kansamme mieltymyksiin hienosti ja tilauskirjat täyttyivät tehokkaasti. Autoja myytiin jo ennen kuin ne olivat ehtineet maihin.

Datsun Bluebird etu - Tori.fi

Viikon käytetty erikoisuus on vuosimallin 1967 Datsun Bluebird.

Käytetty erikoisuus – Datsun Bluebird

Vuosimallin 1967 Nissan Bluebird on tällä kertaa juttusarjamme käytetty erikoisuus. Auto on katsastettu hyväksytysti maaliskuun lopulla. Museorekisteröintiä ei ole suoritettu, mutta myyjä lupailee museostatuksen olevan mahdollinen pienin paranteluin.

Datsun Bluebird mittaristo - Tori.fi

Myynti-ilmoituksen kuva vahvistaa ilmoitetun mittarilukeman. Autolla ajetut kilometrit eivät tästä toki välttämättä selviä.

Mittarilukemaksi on ilmoitettu 28 767 kilometriä ja kuvatodiste mittaristosta vahvistaa tämän pitävän paikkansa. Ilmoituksessa ei ole mainittu onko mittari pyörähtänyt kertaakaan ympäri vai ollaanko jo monennella kierroksella. Ei toki ole sanottu, että mittari on ylipäätään toiminut koko ajan.

Pininfarinan muotoilema kaunis kori vaikuttaa kuitenkin kuvien perusteella olevan varsin hyvässä kunnossa kuten myyjäkin lupailee. Punainen väri on pippurinen nykymittapuulla pieneen porrasperään. Keulan kaksoisajovalot ja autoa ympäröivät komeat kromit kruunaavat yksinkertaisen pelkistetyt muodot.

Datsun Bluebird ohjaamo - Tori.fi

Virta-avain sijoitetaan ohjauspyörän vasemmalle puolelle. Punainen väri hallitsee sisätiloja.

Samoin sisusta on siisti todellisista kilometreistä riippumatta. Punainen hallitsee myös sisätilojen verhoilua istuimista mattoihin. Pitkälle ratin vasemmalle puolelle sijoitettu virtalukko kiinnittää huomion piirteenä, joka nykyään usein Porscheen yhdistetään.

Siitä käynnistetään noin 1,3-litrainen nelisylinterinen rivimoottori, joka tuli tarjolle vuodesta 1965 lähtien. Samalla teho kasvoi lähes 70 hevosvoiman tuntumaan. Näitä tukee edeltäjään verrattuna kasvanut korin jäykkyys.

Datsun Bluebird sisusta - Tori.fi

Tinkaajalla taitaa olla mahdollisuus tämän Datsunin kohdalla. Hinta on tippunut jo tuntuvasti alkuperäisestä.

Hintapyynti on kirjoitushetkellä 6 500 euroa, joka on laskenut jo huomattavasti alkuperäisestä 7 950 euron summasta. Edelleen ilmoituksessa lukee, että tarjoukset huomioidaan. Näin ollen käteisellä saattaa olla mahdollisuuksia kirittää kauppoja pyyntihinnan alapuolellakin.

 

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi, Nissan; Lähde: Nissan

Jaa artikkeli

Keskustelu