Ajoneuvot | Käytetyt erikoisuudet | 21.5.2018

Käytetyt erikoisuudet – Citroën BX

Citroën BX on ensi viikonloppuna juhlinnan keskipiste Suomessa. Sillä on myös löyhä yhteys Lamborghini Miuraan ja hieman vahvempi Volvo Tundraan.

Jaa artikkeli

Tulevana lauantaina 26.5. Mustialan Kartanolla Tammelassa järjestetään Ranskalainen Visiitti, joka on ranskalaisten ajoneuvojen kokoontuminen. Citroën BX tuli Suomeen 35 vuotta sitten, joka tekee tilaisuudesta erityisen – etenkin kun mallille omistettu tapahtuma BX-Parque järjestetään tänä vuonna samassa yhteydessä.

Citroën BX esiteltiin Pariisissa vuonna 1982, mutta Suomeen uutuusmalli saapui siis vasta seuraavan vuoden puolella. Ostajista BX kilpaili esimerkiksi Ford Sierran, Mitsubishi Galantin, Opel Asconan sekä Toyota Camryn kanssa. Citroënille BX oli pitkään kaivattu onnistuminen sekä vertailumenestyksen että myyntilukemien osalta.

Citroën BX Break

Citroën BX tuli Suomeen jo 35 vuotta sitten, mutta kuvissa on myöhempi farmarikorinen yksilö. Näin hienolta BX näytti uutena.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen

Bexin muodot tilattiin Bertonelta Italiasta, jossa muun muassa Lamborghini Miuran piirtänyt Marcello Gandini kaivoi laatikostaan Reliant FW11 –prototyypin ja Volvo Tundra -muotoilututkielman piirrokset. Näiden pohjalta syntynyt ehdotelma päätyi Citroënin muotoiluosaston kautta erittäin pienin muutoksin tuotantoon. Valmistuksen aikana muotoilua kuitenkin pehmennettiin hieman ja esimerkiksi vilkkujen korkeus tuplaantui tavanomaisemmaksi.

Citroën BX

Citroën tahtoi valmistaa kevyen auton. Puskureiden lisäksi esimerkiksi moottoritilan kansi oli tehty lujitemuovista. Myös ilmanvastus oli aikanaan erinomainen, jota kiilamainen perusmuoto osaltaan selittää. Samoja piirteitä havaitsee ilmanvastukseltaan pienissä autoissa vielä tänäkin päivänä.

Tori.fi Citroën BX Break

Citroën BX tarjoaa loistavat käyttöominaisuudet, joista saattaa saada eniten irti juuri dieselmoottorilla ja farmarikorilla.

Pitkä akseliväli ja ulkomittoihin verrattuna suuret sisätilat olivat Citroënin ylpeydenaihe tuohon aikaan. Näiden lisäksi kehuja keräsi aikanaan myös hyvä ohjaus ja erinomainen ajettavuus. Matkustusmukavuudesta vastasi merkille tyypilliseen tapaan kaasunestejousitus.

Kaasunestejousituksen vahvuuksiin kuuluu mukavuuden lisäksi kuormansietokyky. Auto pitää maavaran vakiona kuormasta riippumatta, säilyttäen ajo-ominaisuudet huomattavasti rautajousilla varustettua autoa paremmin. Kuljettaja saa itse valita tämän mainitun maavaran.

Tori.fi BX konehuone

Konehuoneesta löytyy turbodieselmoottorin lisäksi muun muassa vihreät jousipallot ja hydraulinestesäiliö, joista tunnistaa kaasunestejousitetun auton.

BX tarjoaa neljä asentoa jousituksen korkeudelle, joista kaksi keskimmäisintä on tarkoitettu tavalliseen ajamiseen. Näistä alempi asento on normaali asetus ja hieman korkeampi on tarkoitettu suurempaa maavaraa vaativiin kohteisiin. Alin asento on tarkoitettu oikeastaan vain paineiden poistamiseen ja ylimmässä asennossa autoa voi ajaa hitaasti, mutta ulosjouston puuttuminen tekee kokemuksesta epämukavan.

Pienenä sivuhuomautuksena voidaan todeta, että bexin jarrupolkimen tuntuma poikkeaa tavallisesta autosta. Kaasunestejousituksen toiminnalle välttämätön hydraulipumppu luo hydraulipaineen, jota hyödynnetään samalla myös auton pysäyttämiseen. Siksi jarrupolkimella ei tarvitse luoda painetta, vaan ainoastaan päästää sitä jarrupiiriin.

Tori.fi BX sisätilat

Sisätiloista löytyy runsaasti mustaa muovia ja verhoilu on harmaanpuhuva.

Citroën BX Break TRD Turbodiesel

Myynnistä löysimme Citroën BX Break TRD Turbodieselin. Pitkällä nimellä saa myös paljon tilaa, sillä muutenkin hyvillä tiloilla varustettu punainen yksilö on rekisteröity pakettiautoksi. Sisätilat lähentelevät harmaan ja mustan sävyjä.

Tori.fi BX ruoste

Tämän kuvan perusteella myynnissä olevan yksilön ovien alareunat eivät ole ruosteessa. Näiden lisäksi BX:n osalta on hyvä tarkistaa ainakin takaoven kynnyksen sekä taka-akselin ympäristöt.

Kyseessä on vuonna 1987 tehdyn sisustapäivityksen jälkeinen BX, jossa on jo suuresti uudistuksia alkupään malleihin verrattuna. Vuonna 1988 käyttöönotettu yksilö on varustettu, silloin juuri esitellyllä, 1,76-litraisella turbodieselmoottorilla. Turboahdin ei suinkaan ollut itsestäänselvyys tuohon aikaan dieselmoottorin yhteydessä.

Ahtimen avulla moottorista saatiin irti 66 kilowattia ja 180 newtonmetriä. Nämä olivat 80-luvulla perheautolle mukavia lukemia ja liikuttivat vain hieman yli tonnin painoista bexiä mukavalla tavalla. Uudella turbodieselillä varustettu Citroën BX keräsi autotoimittajilta lisäkehuja vanhojen päälle.

Tori.fi BX maalipinta

Maalipinta kaipaisi pientä ehostusta, jotta tämä BX kohoaisi potentiaalinsa huipulle.

Kilometrejä myynnissä olevalle yksilölle on jo kertynyt runsaasti, eli noin 380 000 kappaletta. Paljon lienee siis jo huollettu ja korjattu asioita. Ruosteiden suhteen kori näyttää kuvien perusteella terveeltä, mutta maalipinta kaipaisi ehdottomasti pientä ehostusta.

Nopeasti kaupoille säntäävä ehtii vielä ajamaan omalla bexillä tämän kesän merkittävimpään Suomessa järjestettävään ranskalaisten ajoneuvojen kokoontumisajoon. Myynnissä oleva yksilö tulee tosin muistaa ottaa liikennekäyttöön ennen sitä, sillä kirjoitushetkellä se on Trafin mukaan poistettuna liikennekäytöstä.

 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Citroën

Jaa artikkeli

Keskustelu