8.4.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Alfa Romeo Giulia 1600 Spider Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevät kutsuu avoautoja. Alfa Romeo Giulia 1600 Spider tarjoaa italialaista kauneutta katottomaan liikkumiseen, joten myynti-ilmoitus on vähintäänkin houkuttava. Käytetyt erikoisuudet –juttusarja on pyörinyt viime viikot vahvasti urheiluautojen ympärillä, mutta annettakoon se anteeksi. Tällä viikolla Alfa Romeo Giulia 1600 Spider tarjosi vastustamattoman kiusauksen avoautointoiluun. Se ei ole juttusarjan ensimmäinen Alfa Romeo, mutta hyvin erilainen kuin aiemmin esittelemämme merkkisisarus 75. Kangaskatolla varustettu Alfa Romeo Giulia 1600 Spider on kaunislinjainen ja yksi merkin monesta upeasta luomuksesta. Ulkonäköasioista voi kiistellä, mutta Giulia 1600 Spider lienee eräs kauneimmista Alfa Romeon malleista ja se on italialaisvalmistajan historian tuntien paljon sanottu. Ranskalaisen toimesta Milanoon perustetun automerkin historia juontuu aina vuoteen 1910 asti, jolloin syntyi automerkki nimeltään A.L.F.A. Kymmenen vuotta myöhemmin nimeksi muuttui Alfa Romeo, mutta siirrytään ajassa suoraan 1950-luvulle. Vuonna 1954 Alfa Romeo esitteli Torinon autonäyttelyssä Giuliettan. Kyseessä oli 2+2 -paikkainen coupé nimeltään Giulietta Sprint, mutta myöhemmin mallisto laajeni lisää. Lopulta se kattoi neliovisen porrasperän nimellä Berlina, avomallin Spider sekä puhtaasti kaksipaikkaisen coupén kahdella versiolla Sprint Speciale ja Sprint Zagato. Avokattoinen Alfa Romeo on tunnistettavissa mallinimestä Spider. Olemme kiinnostuneita tässä yhteydessä avomallista. Giulietta Spider tuli mallistoon vuonna 1955 ja sen muodoista vastasi nimekäs Pininfarina. Giuliettan edistyksellinen nelisylinterinen moottori oli sijoitettu eteen, vetävät pyörät taakse ja kori oli itsekantavaa mallia. Kaikkia neljää pyörää hidastivat rumpujarrut. Vuonna 1962 esiteltiin seuraaja Giulia. Nimikin edusti samaa vanhaa muottia hieman modernisoituna. Porrasperän muodot muuttuivat pyöreistä laatikkomaisiksi, mutta päivitykseen liittyi yksi huomionarvoinen seikka. Alfa Romeo Giulia 1600 Spider on erotettavissa edeltäjästään eritoten konepellin kuhmusta, jolla tehtiin lisätilaa moottorille. Sprint, Sprint Speciale ja meitä erityisesti kiinnostava Spider saivat kyllä keulalleen uudet 1,6 -litraiset moottorit, mutta muuten ne säilyivät tuotannossa, pieniä päivityksiä lukuun ottamatta, lähes muuttumattomana. Nimi toki päivitettiin niidenkin osalta Giuliaksi. Nämä korvattiin täysin uusilla Giuliaan perustuvilla malleilla vasta vuonna 1965. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – Alfa Romeo Giulia 1600 Spider Suomen myynti-ilmoituksista löytyi Alfa Romeo Giulia 1600 Spider vuosimallia 1963. Myynti-ilmoituksessa ei ole ilmoitettu mittarilukemaa, joten emme lähde sitä arvuuttelemaan edes kuvien perusteella. Myöskään mainintaa auton mahdollisesta museorekisteröinnistä ei löydy. Ohjaamo on erittäin pelkistetty, mutta entisöinnin jäljiltä siistissä kunnossa. Sen sijaan tämän yksilön luvataan olevan täysin entisöity ilman sen suurempia tarkennuksia. Ainakin istuimet näyttävät uudelleenverhoilluilta. Niiden materiaaliksi on myynti-ilmoituksessa mainittu nahka ja värinä näyttäisi olevan musta. Sisätilat ovat 60-luvun urheiluautossa muutenkin koruttomat, kauniit ja tarkoituksenmukaiset. Mitään ylimääräistä sieltä on turha etsiä. Puinen vaihdekepin nuppi erottuu yksittäisenä yksityiskohtana muuten siistiltä näyttävistä sisätiloista. Pölykapselit tuovat viimeisen silauksen ulkonäköön. Ulkopuolta koristaa pohjamaalin sävyjä muistuttava harmaa, joka sopii hienosti ja arvokkaasti tämänkaltaiseen urheiluautoon. Kangaskaton sävystä tulee mieleen saharan hiekka, joka istuu sellaisenaan muuhun värimaailmaan. Ulkokuoren kruunaa kauniit pölykapselit. Tärkein vuoden 1962 päivityksistä, nimen lisäksi, oli 1,6-litrainen moottori. Alfa Romeon Twin Cam –moottorissa on hyödynnetty runsaasti alumiinia kevyen rakenteen saavuttamiseksi. Sen suunnittelijana toimi kuuluisa Giuseppe Busso ja moottori tuottaa tässä noin sata hevosvoimaa. Kevytrakenteinen 1,6-litrainen moottori on Giulian sielu. Se tuottaa Spiderin tapauksessa hyvin karkeasti pyöristettynä noin 100 hevosvoimaa. Moottorirakenne esiteltiin alunperin jo vuonna 1954 Giulian edeltäjämallissa 1,3-litraisena versiona. Kyseessä oli 1950-luvulla erittäin hienostunut ja kehittynyt moottori ja samaan perusrakenteeseen pohjautuvia moottoreita olikin Alfa Romeolla käytössä aina vuoteen 1994 asti. Erityisesti tämä 1,6-litrainen versio liikutti noin 1000 kilogrammaista Giuliaa aikakauden huomioiden varsin iloisesti. Myynnissä oleva auto on Suomessa poikkeuksellinen. Alfa Romeo Giulia 1600 Spider on nykyisellään jo varsin harvinainen ja vähän ajettujen yksilöiden hinnat ovat lähennelleet jopa kuusinumeroisia summia. Käytetyn erikoisuutemme osalta hintakaan ei ole selvillä, vaan sitä pitää erikseen pyytää. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku