8.4.2019

Käytetyt erikoisuudet – Alfa Romeo Giulia 1600 Spider

Alfa Romeo Giulia 1600 Spider - Tori.fi

Kevät kutsuu avoautoja. Alfa Romeo Giulia 1600 Spider tarjoaa italialaista kauneutta katottomaan liikkumiseen, joten myynti-ilmoitus on vähintäänkin houkuttava.

Käytetyt erikoisuudet –juttusarja on pyörinyt viime viikot vahvasti urheiluautojen ympärillä, mutta annettakoon se anteeksi. Tällä viikolla Alfa Romeo Giulia 1600 Spider tarjosi vastustamattoman kiusauksen avoautointoiluun. Se ei ole juttusarjan ensimmäinen Alfa Romeo, mutta hyvin erilainen kuin aiemmin esittelemämme merkkisisarus 75.

Alfa Romeo Giulia 1600 Spider kangaskatto - Tori.fi
Kangaskatolla varustettu Alfa Romeo Giulia 1600 Spider on kaunislinjainen ja yksi merkin monesta upeasta luomuksesta.

Ulkonäköasioista voi kiistellä, mutta Giulia 1600 Spider lienee eräs kauneimmista Alfa Romeon malleista ja se on italialaisvalmistajan historian tuntien paljon sanottu. Ranskalaisen toimesta Milanoon perustetun automerkin historia juontuu aina vuoteen 1910 asti, jolloin syntyi automerkki nimeltään A.L.F.A. Kymmenen vuotta myöhemmin nimeksi muuttui Alfa Romeo, mutta siirrytään ajassa suoraan 1950-luvulle.

Vuonna 1954 Alfa Romeo esitteli Torinon autonäyttelyssä Giuliettan. Kyseessä oli 2+2 -paikkainen coupé nimeltään Giulietta Sprint, mutta myöhemmin mallisto laajeni lisää. Lopulta se kattoi neliovisen porrasperän nimellä Berlina, avomallin Spider sekä puhtaasti kaksipaikkaisen coupén kahdella versiolla Sprint Speciale ja Sprint Zagato.

Alfa Romeo Giulia 1600 Spider avoauto - Tori.fi
Avokattoinen Alfa Romeo on tunnistettavissa mallinimestä Spider.

Olemme kiinnostuneita tässä yhteydessä avomallista. Giulietta Spider tuli mallistoon vuonna 1955 ja sen muodoista vastasi nimekäs Pininfarina. Giuliettan edistyksellinen nelisylinterinen moottori oli sijoitettu eteen, vetävät pyörät taakse ja kori oli itsekantavaa mallia. Kaikkia neljää pyörää hidastivat rumpujarrut.

Vuonna 1962 esiteltiin seuraaja Giulia. Nimikin edusti samaa vanhaa muottia hieman modernisoituna. Porrasperän muodot muuttuivat pyöreistä laatikkomaisiksi, mutta päivitykseen liittyi yksi huomionarvoinen seikka.

Alfa Romeo Giulia 1600 Spider keula - Tori.fi
Alfa Romeo Giulia 1600 Spider on erotettavissa edeltäjästään eritoten konepellin kuhmusta, jolla tehtiin lisätilaa moottorille.

Sprint, Sprint Speciale ja meitä erityisesti kiinnostava Spider saivat kyllä keulalleen uudet 1,6 -litraiset moottorit, mutta muuten ne säilyivät tuotannossa, pieniä päivityksiä lukuun ottamatta, lähes muuttumattomana. Nimi toki päivitettiin niidenkin osalta Giuliaksi. Nämä korvattiin täysin uusilla Giuliaan perustuvilla malleilla vasta vuonna 1965.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Alfa Romeo Giulia 1600 Spider

Suomen myynti-ilmoituksista löytyi Alfa Romeo Giulia 1600 Spider vuosimallia 1963. Myynti-ilmoituksessa ei ole ilmoitettu mittarilukemaa, joten emme lähde sitä arvuuttelemaan edes kuvien perusteella. Myöskään mainintaa auton mahdollisesta museorekisteröinnistä ei löydy.

Alfa Romeo Giulia 1600 Spider ohjaamo - Tori.fi
Ohjaamo on erittäin pelkistetty, mutta entisöinnin jäljiltä siistissä kunnossa.

Sen sijaan tämän yksilön luvataan olevan täysin entisöity ilman sen suurempia tarkennuksia. Ainakin istuimet näyttävät uudelleenverhoilluilta. Niiden materiaaliksi on myynti-ilmoituksessa mainittu nahka ja värinä näyttäisi olevan musta.

Sisätilat ovat 60-luvun urheiluautossa muutenkin koruttomat, kauniit ja tarkoituksenmukaiset. Mitään ylimääräistä sieltä on turha etsiä. Puinen vaihdekepin nuppi erottuu yksittäisenä yksityiskohtana muuten siistiltä näyttävistä sisätiloista.

Alfa Romeo Giulia 1600 Spider pölykapseli - Tori.fi
Pölykapselit tuovat viimeisen silauksen ulkonäköön.

Ulkopuolta koristaa pohjamaalin sävyjä muistuttava harmaa, joka sopii hienosti ja arvokkaasti tämänkaltaiseen urheiluautoon. Kangaskaton sävystä tulee mieleen saharan hiekka, joka istuu sellaisenaan muuhun värimaailmaan. Ulkokuoren kruunaa kauniit pölykapselit.

Tärkein vuoden 1962 päivityksistä, nimen lisäksi, oli 1,6-litrainen moottori. Alfa Romeon Twin Cam –moottorissa on hyödynnetty runsaasti alumiinia kevyen rakenteen saavuttamiseksi. Sen suunnittelijana toimi kuuluisa Giuseppe Busso ja moottori tuottaa tässä noin sata hevosvoimaa.

Alfa Romeo Giulia 1600 Spider moottori - Tori.fi
Kevytrakenteinen 1,6-litrainen moottori on Giulian sielu. Se tuottaa Spiderin tapauksessa hyvin karkeasti pyöristettynä noin 100 hevosvoimaa.

Moottorirakenne esiteltiin alunperin jo vuonna 1954 Giulian edeltäjämallissa 1,3-litraisena versiona. Kyseessä oli 1950-luvulla erittäin hienostunut ja kehittynyt moottori ja samaan perusrakenteeseen pohjautuvia moottoreita olikin Alfa Romeolla käytössä aina vuoteen 1994 asti. Erityisesti tämä 1,6-litrainen versio liikutti noin 1000 kilogrammaista Giuliaa aikakauden huomioiden varsin iloisesti.

Myynnissä oleva auto on Suomessa poikkeuksellinen. Alfa Romeo Giulia 1600 Spider on nykyisellään jo varsin harvinainen ja vähän ajettujen yksilöiden hinnat ovat lähennelleet jopa kuusinumeroisia summia. Käytetyn erikoisuutemme osalta hintakaan ei ole selvillä, vaan sitä pitää erikseen pyytää.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi

Luetuimmat