30.10.2017

Kawasakilta uusi retromalli – Z900RS legendaarisen Z1:n jalanjäljillä

Kawasaki Z900RS on ulkonäöltään kuin 1970-luvun superpyörä Z1, mutta tekniikka on lainattu uudesta Z900-nakusta.

Vaikka huhuja ja salakuvia uudesta Z900RS:stä on liikkunut jo pitkin syksyä, niin mallin julkistaminen oli silti positiivinen yllätys retromallia odottaneille.

Kawasaki on kunniottanut sekä pyörän tyylilssä että värimaailmassa merkin 1970-luvun superpyörää, 900-kuutioista Z1-mallia.

Z900RS tulee Kawasakin mallistoon siinäkin mielessä hyvään aikaan, että mallistossa ainoana retromallina olleen W800:n valmistus ehdittiin juuri lopettaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Retrompi ulkonäkö, modernimpi varustelu

Tekniikaltaan Z900RS perustuu vuosi sitten esiteltyyn Z900-nakuun.

Moottori on 948-kuutioinen nestejäähdytteinen rivinelonen, jonka jatkeena on kuusipykäläinen vaihteisto ja ketjuveto.

Retromallissa moottorin viritysastetta on laskettu aavistuksen pienentämällä puristussuhdetta. Vaikka huipputehoa on laskettu 14 hevosvoiman verran lukemaan 111, niin perus-Zetaan verrattuna voimaa on enemmän keskialueella ja vasta 7000 kierroksen jälkeen Z900:n tehokäyrä ylittää RS:n lukeman.

Erikoista uudelle retromallille on, että se on tekniikaltaan jopa modernimpi kuin Z900

Perusmallista poiketen RS:n varustuksen kuuluu kaksiasentoinen luistonestojärjestelmä, joka lisäksi on kytkettävissä pois toiminnasta. Myös ABS-jarruissa on kaksi asetusta ja ne voi halutessaan kytkeä pois käytöstä.

LED-valot ja etupään radiaallijarrut ovat nekin varusteita, jotka perus-Zetasta puuttuvat.

Pysty ja rento ajoasento

Vaikka retromalleissa on yleensä ”vanhan liiton” henkeä noudatellen matala istuinkorkeus, niin tässäkin Kawasaki yllättää 40 milliä korkealla lukemalla, eli RS:n istuinkorkeus on 835 milliä.

Ajoasentoa on muokattu rennompaan suuntaan 30 milliä leveämmällä ohjaustangolla, joka lisäksi on 65 milliä korkeammalla ja 35 milliä lähempänä kuljettajaa.

Jalkatapit on samalla siirretty 20 milliä alemmas ja edemmäs.

Etujousituksena on 41-millinen USD-teleskooppihaarukka, jossa esijännitys ja paluuvaimennus on säädettävissä. Takapään monojousituksessa on samat säätömahdolllisuudet.

Pakoputkisto on tavanomainen 4-1 -putkisto, vaikka Z1:n neljä erillistä äänenvaimenninta olisivat monen mielestä sopineet tyyliin paremmin.

Mittaristossa on kaksi tyyliin sopivaa pyöreää kromikehyksistä pyöreää näyttöä, ja jopa niiden väliin jäävä ajotietokoneen LCD-näyttö sulautuu retromalliin sulavasti.

Värivaihtoehtoja on kolme: ruskea-oranssi, metallimusta ja mattavihreä-valkoinen.

Hintaa ei vielä ole vahvistettu, mutta se tullee asettumaan jonkin verran Z900:n 12 495 euron hinnan yläpuolelle.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki

Luetuimmat