16.9.2018

Kawasakilta kuumat uutuusmallit 16-vuotiaille motoristeille

Kawasaki 125

Kawasaki tuo vuodelle 2019 markkinoille 125-kuutioisen Z125-nakun sekä katetun Ninja 125 -sporttimallin.

Kawasaki on julkaissut jo ensimmäiset kuvat vuoden 2019 uutuusmalleista, jotka esitellään virallisesti 2. lokakuuta Kölnin Intermot-messuilla. 125-kuutioiset mallit eivät hätkähdytä paatuneita motoristeja 15 hevosvoiman tehoillaan, mutta moottoripyörävalmistajille kyseessä on yksi tärkeimmistä moottoripyöräluokista. Kun 16-vuotiaille on tarjolla läheisesti merkin isompia malleja muistuttavia malleja, on todennäköistä että motoristiura jatkuu myöhemmin saman merkin isompien mallien parissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhteinen tekniikka

Kawasaki 125 Ninja 125
Kawasaki Ninja 125

Molemmissa malleissa on yksisylinterinen ja nestejäähdytteinen nelitahtimoottori, joka tuottaa huipputehoa täydet A1-ajokorttiluokan sallimat 11 kilowattia eli 15 hevosvoimaa. Myös kompressoriahdetun Ninja H2 -mallin runkoa jäljittelevä sulava trellis-putkirunko on molemmissa malleissa yhteinen, samoin jarrut ja jousitus. 125-kuutioisten luokassa valmistaja voi valita ABS-jarrujen sijaan yhdistelmäjarrutoiminnon, mutta kuvien perusteella Kawasaki on päätynyt lukkiutumattomien jarrujen käyttöön.

Nakumalli Z125 on hieman yllättäen malleista istuinkorkeudeltaan suurempi, peräti 815 milliä. Rungon ja moottorin kapeuden ansiosta lyhyemmänkin kuljettajan jalat ylettänevät silti hyvin maahan. Ulkonäössä on paljon yhtäläisyyksiä merkin isompiin Z-malleihin, eikä varmastikaan sattumalta. Nyt julkaistuissa kuvissa Z-mallin päävärinä on musta, mutta vihreän trellis-rungon lisäksi vihreää väriä on mm. satulan reunaosissa.

Kawasaki 125 Z125
Kawasaki Z125

Mallia Jonathan Rean Superbike-luokan MM-kilpurista

Ninja 125 -mallin istuinkorkeudeksi ilmoitetaan 785 milliä. Kevyet viisipuolaiset vanteet, piparijarrulevyt sekä katteiden muotoilu ja teippaukset tuovat mieleen isommat Ninja-mallit ja jopa Jonathan Rean kolmeen Superbike-luokan maailmanmestaruuteen johdattaneen ZX10RR -mallin. Ajoasento näyttää kuvien perusteella olevan rennompi kuin äärimmäisissä isommissa sporttimalleissa.

Tarkemmat tekniset tiedot julkaistaan mallien virallisen esittelyn yhteydessä 2. lokakuuta.

Teksti: Janne Huhtala, kuvat: Kawasaki

Luetuimmat