30.9.2018

Kaverien yllytyksestä: Bemarissa tehoa 500…600…755 hevosvoimaa

Niklas Malaskan BMW 316

Mad Max -henkinen kolmossarjan BMW ja konehuoneesta pilkistävä Holset 40 Super. ”Ulkonäkö ei ole pääasia, vaan se että tekniikka toimii.”

Niklas Malaskan BMW 316 poikkeaa radikaalisti X-treme Car Shown kaikista muista rakennelluista eurooppalaisista autoista. Ulkonäköön ei juuri ole satsattu, vaan päinvastoin siinä on todellista Mad Max -henkeä. Konehuoneessa on ahdasta ja ohjaamossa tarkoituksenmukaisen karua. 

– Tekniikka tässä autossa on pääasia. Sekään ole näyttelykelpoista, mutta toimivuus on tärkeintä, sanoo auton omistaja ja rakentaja Niklas Malaska.

Niklas Malaskan BMW 316

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

”500 hevosvoimaa saa riittää…”

Taustalla on se tavanomainen tarina: ”ei ollut koskaan ajatusta tehdä mitään tallaista, se vaan on tullut pikkuhiljaa rakenneltua.” Aluksi ei edes ollut 316-Bemaria, vaan vuoden 1991 M5. Kun siihen ei saanut leimaa, hankittiin 316 ja siirrettiin tekniikka siihen. Pari vuotta meni vaparikoneella ajellessa. Sitten kaverit alkoivat vinoilla, että pitäähän se nyt ahtaa.

– Ajattelin, että 500 hevosvoimaa saa riittää ahdettuna. 

Niklas Malaskan BMW 316

Pari vuotta se riittikin, mutta kaverien painostuksesta teholapun lukema piti saada alkamaan kuutosella. Nyt rakentaminen on edennyt siihen vaiheeseen, että suurin jarrutettu teholukema on 755 hevosvoimaa. Käytännössä ajellaan yhden barin ahtopaineilla, jolloin tehoa on käytössä noin 650 hevosvoimaa.  Mutta kauanko se riittää?

– Suunnitelmissa on parin vuoden sisällä rakentaa kone uudelleen ja vaihtaa sen verran isompi ahdin, että 1 000 hevosvoimaa menee rikki. Se saa riittää, sen jälkeen aletaan kysyä tosissaan jo lompakon paksuutta.

Ja riittäähän se varmasti, ainakin niin kauan että kaverit alkavat vinoilla ”vain 1 000-heppaisesta” autosta.

Niklas Malaskan BMW 316

Ahtimen kapasiteetti käytetty

Nyt 3,6-litrainen moottori on ahdettu modatulla Holset 40 Super -ahtimella ja vaihteisto on E60-sarjan diesel-Bemarista. Kansi on portattu ja siihen on vaihdettu isot venttiilit. Syyläri on siirretty taakse ja jäähdytyksestä huolehtii sähköinen vesipumppu. Ahdin herää vajaan 3000 kierroksen kohdalla ja rajoitin on säädetty 7600 kierrokseen, joten käyttökelpoinen kierrosalue on laaja. 

– Tällä ahtimella ei juuri lisää tehoa saa moottorista irti, mutta toisaalta painoakaan koko autolla ei ole kuin 1000 kiloa.

Niklas Malaskan BMW 316

Ja jatkossa ehkä vielä vähemmän, sillä tarkoitus on rakentaa keula ja ovetkin lasikuidusta. Nyt kuidusta on jo tehty takalokarit ja koko takaosa. Keulasta kuljettajan penkkiin asti runkona on putkirunko. Sitäkin saatetaan myöhemmin muokata niin, että autoon tehdään kokonaisuudessaan putkirunko, johon lasikuitukori kiinnitetään muutamalla pikakiinnikkeellä.

Mihin tällaista autoa sitten käytetään?

– En aja mitään kilpasarjaa, mutta omaksi iloksi ajetaan radalla ja driftaillaan silloin kun on aikaa ja haluja. 

Epäilemättä soiva peli hauskanpitoon, ja kuinka hauska se onkaan kun moottorin seuraavan päivityksen jälkeen tehopainosuhteeksi tulee hevosvoima per kilo?

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Luetuimmat