30.9.2018 Ajoneuvot Kaverien yllytyksestä: Bemarissa tehoa 500…600…755 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mad Max -henkinen kolmossarjan BMW ja konehuoneesta pilkistävä Holset 40 Super. ”Ulkonäkö ei ole pääasia, vaan se että tekniikka toimii.” Niklas Malaskan BMW 316 poikkeaa radikaalisti X-treme Car Shown kaikista muista rakennelluista eurooppalaisista autoista. Ulkonäköön ei juuri ole satsattu, vaan päinvastoin siinä on todellista Mad Max -henkeä. Konehuoneessa on ahdasta ja ohjaamossa tarkoituksenmukaisen karua. – Tekniikka tässä autossa on pääasia. Sekään ole näyttelykelpoista, mutta toimivuus on tärkeintä, sanoo auton omistaja ja rakentaja Niklas Malaska. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ”500 hevosvoimaa saa riittää…” Taustalla on se tavanomainen tarina: ”ei ollut koskaan ajatusta tehdä mitään tallaista, se vaan on tullut pikkuhiljaa rakenneltua.” Aluksi ei edes ollut 316-Bemaria, vaan vuoden 1991 M5. Kun siihen ei saanut leimaa, hankittiin 316 ja siirrettiin tekniikka siihen. Pari vuotta meni vaparikoneella ajellessa. Sitten kaverit alkoivat vinoilla, että pitäähän se nyt ahtaa. – Ajattelin, että 500 hevosvoimaa saa riittää ahdettuna. Pari vuotta se riittikin, mutta kaverien painostuksesta teholapun lukema piti saada alkamaan kuutosella. Nyt rakentaminen on edennyt siihen vaiheeseen, että suurin jarrutettu teholukema on 755 hevosvoimaa. Käytännössä ajellaan yhden barin ahtopaineilla, jolloin tehoa on käytössä noin 650 hevosvoimaa. Mutta kauanko se riittää? – Suunnitelmissa on parin vuoden sisällä rakentaa kone uudelleen ja vaihtaa sen verran isompi ahdin, että 1 000 hevosvoimaa menee rikki. Se saa riittää, sen jälkeen aletaan kysyä tosissaan jo lompakon paksuutta. Ja riittäähän se varmasti, ainakin niin kauan että kaverit alkavat vinoilla ”vain 1 000-heppaisesta” autosta. Ahtimen kapasiteetti käytetty Nyt 3,6-litrainen moottori on ahdettu modatulla Holset 40 Super -ahtimella ja vaihteisto on E60-sarjan diesel-Bemarista. Kansi on portattu ja siihen on vaihdettu isot venttiilit. Syyläri on siirretty taakse ja jäähdytyksestä huolehtii sähköinen vesipumppu. Ahdin herää vajaan 3000 kierroksen kohdalla ja rajoitin on säädetty 7600 kierrokseen, joten käyttökelpoinen kierrosalue on laaja. – Tällä ahtimella ei juuri lisää tehoa saa moottorista irti, mutta toisaalta painoakaan koko autolla ei ole kuin 1000 kiloa. Ja jatkossa ehkä vielä vähemmän, sillä tarkoitus on rakentaa keula ja ovetkin lasikuidusta. Nyt kuidusta on jo tehty takalokarit ja koko takaosa. Keulasta kuljettajan penkkiin asti runkona on putkirunko. Sitäkin saatetaan myöhemmin muokata niin, että autoon tehdään kokonaisuudessaan putkirunko, johon lasikuitukori kiinnitetään muutamalla pikakiinnikkeellä. Mihin tällaista autoa sitten käytetään? – En aja mitään kilpasarjaa, mutta omaksi iloksi ajetaan radalla ja driftaillaan silloin kun on aikaa ja haluja. Epäilemättä soiva peli hauskanpitoon, ja kuinka hauska se onkaan kun moottorin seuraavan päivityksen jälkeen tehopainosuhteeksi tulee hevosvoima per kilo? Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia 8.4.2024 Ajoneuvot Valtakunnan ykkösauto vaihtuu – mennäänkö perinteisellä, sähköllä vai crossoverilla? – Ja mikä tärkeintä, mihin asioihin presidentti itse voi autovalinnassa vaikuttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?