Ajoneuvot | Koeajo | 8.9.2016

Kaupunkimaasturien uusiutunut haastaja – Suzuki SX4 S-Cross

1.0 Boosterjet 4WD GL

Suzuki SX4 S-Cross:n sekavaa mallinimeä ei kannata kavahtaa, sen taakse kätkeytyy pätevä nelivetoinen perheauto. Hyvää: runsaat tilat, nelivetoisuus, taloudellisuus. Huonoa: ohituskiihtyvyys.

Jaa artikkeli

Suzuki SX4 S-Cross

Suzuki SX4 S-CrossSuzukin koko Suomeen tuotava mallisto on nelivetoinen eikä Suzuki SX4 S-Cross tee poikkeusta. Muutoinkaan version valinnassa ei kulu aikaa. Pellin alla on tästä lähin aina uusi turboahdettu bensiinimoottori, Fiatilta lainassa ollut dieselmoottori poistuu valikoimasta. Varustetasojakin on vain yksi eli GL.

Nyt myynnin aloittaneen viisivaihteisen manuaalivaihteiston vaihtoehdoksi on tulossa kuusivaihteinen automaattivaihteisto (+ 3 000 euroa) vuoden lopulla.

Suzuki SX4 S-Cross

Rotevampi ulkonäkö

Suzuki SX4 S-Cross ehti olla myynnissä vain pari vuotta ennen nyt tapahtunutta uusiutumista. Ilmeisesti sen ilmeeseen eivät olleet tyytyväisiä sen enempää asiakkaat kuin suunnittelijatkaan. Sen verran perusteellisesti koko keula on uudistettu.

Suzuki SX4 S-Cross

Perheauton pyöreä olemus on muuttunut kertaluokkaa ronskimmaksi ja maasturimaisemmaksi. Samalla maastokelpoisuutta on parannettu suurentamalla maavaraa. Sivulinjat on säilytetty entisellään ja takanakin on selvitty valojen ja puskurien tuunauksella.

Suzuki SX4 S-Cross

Sisällä suurin muutos on isompi kosketusnäyttö keskikonsolissa ja uudistettu verhoilu. Vakiovarusteita on lisätty led-ajovaloilla ja peruutuskameralla.

Suzuki SX4 S-Cross

Suzuki SX4 S-CrossMatkustajat pysyvät tyytyväisinä reilujen tilojen, matalan melutason ja miellyttävän jousituksen ansiosta. Kuljettaja jää toivomaan ainakin enemmän sivuttaistukea istuimeensa ja ohjaustuntoa.

Uusi pieni bensiiniturbo

Aikanaan Suzukin esitellessä SX4 S-Crossin sitä soimattiin vanhanaikaisesta 1,6-nelosmoottorista. Nyt on kertaheitolla siirrytty moderniin kolmisylinteriseen litraiseen bensiinimoottoriin. Huipputeho on itse asiassa laskenut kahdeksalla hevosvoimalla, mutta vääntömomentti on kasvanut 14 newtonmetrillä.

Suzuki SX4 S-Cross

Tärkeintä on, että molemmat arvot saavutetaan aiempaa vähemmillä kierroksilla. Voiman tuntu alakierroksilla on selvästi kasvanut ja kiihdyttäminen on vaivattomampaa. Isommalla kuormalla moottorin koko tulee vastaan ohituskiihtyvyydessä.

Kellolla ero vanhaan ei kuitenkaan näy, kiihtyvyysarvo on pysynyt entisellään 12 sekunnissa. Yllättäen vaikutus kulutukseenkin on vain muutama desilitra. Suzuki ilahduttaa kuitenkin kulutuslukeman rehellisyydellä, kevyessä ajossa on helppo päästä ilmoitettuun 5,3 l/100km lukemaan. Pääkaupunkiseudulla ajetun testiajon kulutus jäi 5,6 l/100km, ennenkuulumaton lukema nelivetoiselle bensiiniperheautolle.

Suzuki SX4 S-Cross

Tiukka kilpailutilanne

Suzuki SX4 S-Cross kuuluu kooltaan ja hinnaltaan maamme myydyimpään segmenttiin. Kilpailijoita siltä ei puutu, vastassa ovat kaupunkimaastureiden ja crossover-mallien lisäksi myös nelivetoiset farmarimallit. Kuitenkin kaikki vähänkään maasturin kaltaiset verrokit ovat joko Suzukia pienempiä tai kalliimpia.

Suzuki SX4 S-Cross

Luokan myydyimmästä, Nissan Qashqaista löytyy samalla hinnalla kutakuinkin samoin varusteltu auto, mutta vain etuvetoisena. Nissaniin nelivedon saa vain roppakaupalla kalliimpaan dieselmalliin. SX4 nousee siis joukosta esiin hintansa ja ominaisuuksiensa osuvalla yhdistelmällä.

Jaa artikkeli

Keskustelu