Ajoneuvot | Autonäyttely | Shanghai 2019 | Uutinen | 18.4.2019

Katutilamaasturi – Mercedes-Benz paljasti GLB Conceptin

Aakkosissa on vielä tilaa: GLB Concept yhdistää tila-autoa ja katumaasturia.

Jaa artikkeli

Mercedes-Benzin kompaktiautojen uusiutumiskierros on yhtä vaille valmis. Meillä on jo uusi A pystyperänä ja sedanina, tila-auto B sekä linjakas CLA sedanina ja Shooting Brakena. Vain katumaasturi GLA odottaa siirtymistä toiseen sukupolveen.

Oli siis aika julkaista Mercedes-Benz… GLB Concept. Siis maastohenkinen (GL) tila-auto (B). Stuttgartilaismerkki vihjaa konseptiauton leikittelevän sillä, miten kompaktiautoihin käytettävästä perusrakenteesta voisi tehdä tämänkin näköisen maastopainoksen.

Mercedes-Benz GLB

Sisaristaan venytetty

GLB on 4634 milliä pitkä, josta akselivälille koituu 2829 milliä. Lukema poikkeaa muista kompaktiluokan mersuista, sillä A:n, B:n ja CLA:n akseliväli on sama 2729 mm. Tästä poikkeaa vain Kiinan markkinoille suunnattu pitkäakseliväinen A-sarjan sedan, 2789 mm.

GLB:n pidempää akseliväliä hyödynnetään sisätilojen kolmessa istuinrivissä, eli näyttelyauto tarjoaa tilat seitsemälle. Istuimien kerrotaan taittuvan ja liikkuvan tila-autojen tapaan. Se voi enteillä myös pitkäakselivälistä versiota tavallisesta B-sarjasta, toisaalta valmistaja painottaa itsekin katumaasturien olevan malliston tärkein autoryhmä tällä hetkellä. Tila-auton myyminen katumaasturiksi naamioituna voisi siis olla hyvinkin järkevä veto Mercedes-Benziltä.

Mercedes-Benz GLB

GLB:n sisätilat ovat tyypillistä näyttelyautoa: peruslinjat ovat muista valmistajan kompaktimalleista tuttuja, mutta lisähuomiota haetaan villimmillä materiaali- ja värivalinnoilla.

Tuotantoonko?

Mercedes-Benz GLB

Näyttelyauton ilmettä korostetaan myös maastorenkain, kattokaitein ja tuulilasin päälle asennetuin lisävaloin. Kuorrutteen alta löytää hillityt perusmuodot: ei olisi vaikea kuvitella GLB:n siirtyvän hyvin pienin muutoksin tuotantoon.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mercedes-Benz

Jaa artikkeli

Keskustelu