Mercedes-AMG Project One

Ajoneuvot Uutinen 16.1.2017

Katujen Formula – Mercedes-AMG Project One -hyperautoon yli 1000 hv

Mercedes on vahvistanut Project Oneksi kutsutun hyperautoprojektin olevan todellakin katujen F1.

Alunperin Pariisin autonäyttelyn yhteydessä julkistetusta Mercedeksen hyperautoprojektista on kerrottu jälleen uusia yksityiskohtia Detroitin autonäyttelyssä. Kiusoitteluluonnoksen lisäksi Mercedeksen johtohahmot kertoivat joitain tietoja ja tavoitteita koodinimellä ’Project One’ kulkevasta hankkeesta.

Äärimmäisyyksien hyperauton tekniikka lainataan Mercedeksen sangen voitokkaasta W07 F1-autosta. 1,6-litraisen V6-turbomoottorin lisäksi lainaukseen joutuu koko hybridijärjestelmä, sillä Project One käyttänee Formulan tavoin sekä kineettiseen energiaan perustuvaa MGU-K- että lämpöenergiaan perustuvaa MGU-H-latausjärjestelmää akkujensa lataamiseksi. Täyssähköistä toimintamatkaa Mercedes lupailee vain 25 kilometriä, mikä on linjassa McLaren P1:n ja Porsche 918 Spyderin kaltaisten hybridihypereitten kanssa.

Mercedes-AMG Project One

Ratakova Mercedes-AMG GT R tarjonnee käsityksen Project Onen muotoilutyylistä.

Mercedes–AMG:n johtohahmoihin kuuluva Tobias Moers kommentoi Autocarille, että merkin F1-moottori on paljon oletettua kestävämpi, joten sen pitäisi kestää katuajon leppoisammat rasitteet ongelmitta. Moottorin kierrosrajoitin on katuversiossakin yli 10 000 minuuttikierroksen lukemassa. Kilpureiden tavoin katuautojen moottorityöstä vastaa Mercedes-AMG:n Brixworthin voimalinjaosasto.

Vetotavaksi tähän katujen Formulaan on tulossa neliveto, jossa etupyörien veto toteutetaan puhtaasti sähköisesti. Mekaanisesti yksinkertaisemman rakenteen lisäksi tällä saavutetaan etuakselin torque vectoring, jossa ajolinjaa voidaan hallita sähkömoottoreiden avulla. Vielä ei ole tiedossa miten katuautossa ratkaistaan päästörajojen ja F1-vaihteiston asettamat haasteet.

Mercedes-AMG Project One

20 vuotta sitten Mercedes-Benz CLK GTR toi kilparatojen tekniikkaa kadulle.

Mercedeksen tavoitteena on luoda Project Onesta hyötysuhteeltaan kaikkien aikojen paras hyperauto, joten suoranaisen tehokuninkaan roolin sijaan tavoitteena ovat myös keveys ja taloudellisuus. Auto on suunniteltu ensisijaisesti katukäyttöön eikä vain ratapäivien leluksi. Hiilikuituinen monokokkirakenne kätkee sisäänsä kuljettajan istuimen lisäksi kartanlukijan paikan, joten lapset täytynee kuskata kouluun yksitellen. Autosta julkaistu silhuettiluonnos tuo mieleen Mercedes-Benz CLK GTR:n, josta nähtiin myös kourallinen katuversioita.

Moersin mukaan auton valmistusmäärä jää alle 300 yksilön, hintalapun ollessa noin kaksi miljoonaa euroa. Tilauskirja on täyttynyt lupaavalla tahdilla ja Mercedes olettaakin myyvänsä autot loppuun ennen syksyn Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä tapahtuvaa ensiesittelyä. Project Onen testien odotetaan alkavan lokakuussa ja muuan Lewis Hamiltonin sanotaan kuuluvan testaajien joukkoon. Varsinaisten autojen pitäisi saapua omistajilleen kesällä 2018.

Lähde: Autocar, Mercedes-AMG Kuvat: Mercedes-AMG

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat