10.6.2018

Katto pois Karoq: opiskelijatyö Škoda Sunroq irroittelee

Škoda Sunroq

Jos Škoda Karoqilta kysyttäisiin miltä "rantakunto" näyttäisi, vastaus voisi hyvinkin olla Škoda Sunroq.

23 eri opiskelijaa uurastivat kahdeksan kuukauden ajan luodakseen Škoda Karoqista avokattoisen version. Škoda Sunroq sai ulkoilman lisäksi erikoiskäsittelyä myös muissa yksityiskohdissa, sillä opiskelijat eivät tyytyneet pelkän katon poistamiseen.

Škoda Sunroq

Upean oppilastyön takana ovat 17-20-vuotiaat opiskelijat Škodan omasta vuonna 1927 perustetusta ammattikoulusta. Lisäksi he saivat apua Škodan ammattikoulun opettajilta, teknisen tuotekehityksen, muotoiluosaston ja tuotetekniikan väeltä. Nimi puolestaan löytyi sosiaalisen median voimalla asiakkaiden ja kiinnostuneiden joukosta. Voittajaehdotuksen tehnyt henkilö saikin kutsun Sunroqin esittelytilaisuuteen, jossa hän pääsi myös ajelulle ainutlaatuisella autolla.

– On hienoa saada esitellä Sunroq yleisölle. Kuluneet kahdeksan kuukautta ovat olleet upea haaste koko tiimille. Mielestäni onnistuimme mainiosti, kommentoi opiskelijatiimin jäsen Michal Bydžovský.

Škoda Sunroq

– Tämän projektin tulos osoittaa, miten korkealaatuista opetusta Škodan oman ammattikoulun opiskelijat saavat. Opiskelijoidemme osaaminen ja intohimo näkyy selvästi Sunroq-konseptiautossa, lisää Škoda Academyn johtaja Carsten Brandes.

Opiskelijat eivät lähestyneet avoimen Karoqin konseptia sieltä, missä aita on matalin. Sunroqissa on nähty vaivaa esimerkiksi poistamalla B-pilari kokonaan, jolloin etuistuinten turvavyöt täytyi siirtää osaksi istuimia. A-pilarit, etupuskuri ja takapuskuri tarvitsivat muokkausta, ja koria täytyi vahvistaa katon puuttumisen johdosta. Samalla uudistuslistalle joutuivat kaikki neljä ovea sekä takaluukku.

Škoda Sunroq

Lopputuloksena on avoauto, joka on Karoqin kanssa yhtä pitkä (4 382 mm), leveä (1 811 mm) ja sen akseliväli on säilynyt 2 638 mm:ssä. Korkeutta Sunroqilla on 1 480 mm, kiitos Octavia RS:stä peräisin olevien joustintukien, jotka madaltavat autoa 50 millimetrillä. Mielenkiintoisesti tavaratilaa on jopa enemmän kuin 521-litraisessa Karoqissa.

Sunroqin oimanlähteenä on 1,5-litrainen TSI-bensiinimoottori, joka on saanut 163 hevosvoiman ja 279 newtonmetrin voimavarat kiitos uudistetun moottorinohjauksen. Niinpä Sunroq kiihtyy 0–100 km/h 8,6 sekunnissa ja sen huippunopeus on 195 km/h. Muutoksia on tehty myös pakoputkiston sointiin.

Škoda Sunroq

Rantalookin kruunaa Velvet Red -punaväri, joka on yhdistetty rohkeasti valkopunaiseen nahkaverhoiluun. Ovien ulkokahvat ja jopa pyöränkotelot on valaistu ledeillä. Škodan logoilta on vaikea välttyä, sillä projektiovalaisimet ovissa ja puskureissa heijastavat tutun merkin maan pintaan. Logo heijastetaan myös tavaratilaan kun takaluukku avataan.

Škoda Sunroq

Škodan ammattikoulussa on toteutettu opiskelijatyönä konseptiauto vuodessa aina vuodesta 2014 saakka. Ensimmäinen oli kaksipaikkainen Škoda Citigo. Vuonna 2015 syntyi Škoda Fabian avolavaversio, vuonna 2016 Škoda Rapid Spaceback coupé ja viime vuonna Škoda Citigosta jalostettu electric buggy.

Lähde ja kuvat: Škoda

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat