BMW i8 Roadster

Ajoneuvot Esittely Uutinen 1.12.2017

Katto auki, täältä tulee hybridi: BMW i8 Roadster päivittää myös coupén

Hartaasti odotettu BMW i8 Roadster tuo mukanaan kevyen faceliftin myös kovakattomalliin.

Odotettu, janottu ja toivottu BMW i8 sporttihybridi on vihdoin saanut Roadster-avomallin tutun coupén rinnalle. Samalla koko mallisto sai joukon pieniä päivityksiä.

BMW i8 Roadster

Vuosia odotettu BMW i8 Roadster on vihdoin paljastettu Los Angelesin kansainvälisessä autonäyttelyssä. Kovan katon poistaminen on vaatinut korin jäykistämistä muilla keinoilla, mutta BMW on saanut pidettyä Roadsterin painoeron maltillisessa 60 kilogrammassa kovakattoiseen versioon nähden. BMW i8 Roadster painaa 1 595 kilogrammaa.

BMW i8 Roadster

Palkintona on sähköisesti operoitava kangaskatto, joka toimii 15 sekunnissa ja mekanismia voi käyttää aina 50 km/h nopeuteen saakka. BMW:n mukaan Z-muotoon taittuva kattoratkaisu on myös luonut 100 litraa ylimääräistä tavaratilaa istuinten taakse uuden lokeron muodossa. Roadster on kuitenkin puhtaasti kaksipaikkainen kovakaton ollessa edelleen 2+2.

BMW i8 Roadster

Valmistaja on myös ylpeä kattomekanismin alumiiniosista, jotka valmistetaan 3D-tulostamalla. Tuotantomenetelmän avulla pystytään BMW:n mukaan luomaan komponentteja, jotka eivät onnistuisi valuprosessilla. Takalasi toimii sähköisesti ja eikä sen toimintaa ole sidottu katon asentoon. Samalla se toimii myös tuulenohjaimena katon ollessa avattuna. Molempien mallien jäähdytysilman reitit on suunniteltu uudelleen avoauton ehdoilla pyörteilyn minimoimiseksi.

BMW i8 Roadster

Roadsteria on piristetty myös mallikohtaisesti kalibroidulla jousituksella sekä uusilla 20-tuumaisilla vanteilla, jotka säästävät noin kilogramman per vanne verrattuna aiempiin vannevaihtoehtoihin. Uudet värivaihtoehdot E-Copper metallic ja Donington Grey ovat saatavissa sekä roadsteriin että kovakattoon. Myös verhoiluvaihtoehtoja on lisätty ja autojen vakiovarustelua on parannettu.

BMW i8 Roadster

Uutta nähdään myös pinnan alla, sillä i8:n litiumiakusto päivittyy 20 ampeeritunnista 34 ampeerituntiin, nostaen kapasiteettia 7,1 kWh:sta aina 11,6 kWh:n. Myös sähkömoottori on saanut 12 hevosvoimaa lisää, joten pelkällä sähköllä rullatessa käytössä on nyt 143 hevosvoimaa (105 kW). Moottorin vääntö on 250 newtonmetriä.

BMW i8 Roadster

Samalla sähköajon huippunopeus on kasvanut 105 kilometriin tunnissa aiemmasta 70 km/h-rajoituksesta ja erillistä eDrive-sähkötilanappia painamalla sähköllä pääsee jopa Suomessa riittävät 120 km/h. BMW lupaa sähköllä toimintamatkaa noin 53 kilometriä i8 Roadsterille, kovakaton selvitessä 2 kilometriä pidemmälle.

BMW i8 Roadster

BMW i8:n 3-sylinterinen 1,5-litrainen bensiinimoottori on säilynyt mielenkiintoisilta osilta ennallaan, tehon ollessa edelleen 231 hevosvoimaa. Tehtaan mukaan moottorin ääniä on viritetty ja päästöjä on optimoitu hiukkassuodattimella.

BMW i8 Roadster

Kun oikeanpuoleisen polkimen painaa pohjaan, on hybridiärjestelmän yhteisteho 374 hevosvoimaa. Roadsterin yhdistetty NEDC-kulutus on 2,1 litraa per 100 km, Coupén selvitessä 0,2 litraa vähemmällä (Roadster CO2 46g/km, Coupé 42 g/km).  BMW:n mukaan älykäs energiajärjestelmä huolehtii, että tyypillisen kaupunkiajomatkan todellinen kulutus on alle 5 litraa per 100 km ja pidemmillä matkoilla i8 kulkee alle 7 litraa per 100 km kulutuksella.

BMW i8 Roadster

Lähde: BMW Kuvat: BMW, Lauri Ahtiainen

 

Jaa artikkeli

Valmistajalta: BMW

Kaikki koeajot

Uusimmat