30.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: kartanon pihalta tulevaisuuteen – Volvo V90 D5 AWD Business Inscription aut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotettu kartanoauto, uusi Volvo V90, on ylellinen arkiauto ja käytännöllinen tavarajuhta. Ihmisille ja tavaroille on tilaa, ja viimeistely vakuuttaa. Hyvää: tilat ja niiden muunneltavuus, ajettavuus, istuimet, viimeistely. Huonoa: tien täristely (näillä renkailla). Uusi Volvo V90 D5 AWD aut on yhtä aikaa käytännöllinen tavarajuhta ja ylellinen arkiauto. Ihmisille ja tavaroille on tilaa, ja ne ovat vaivattomasti muokattavissa. Takakontti on kookas ja matkustajilla on väljät polvitilat. Kattavasti varusteltu ja lisäherkuilla höystetty Volvo saa toivomaan vain kahta: ilmajousitusta ja veikkausonnea. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajettavuus kiitettävä Ajettavuus on kohdillaan. Ohjaus on tunnokas, joten kuljettajalla ei ole vaikeuksia aistia renkaiden asentoa ja kulloistakin pitoa. Tuntuma tiehen on erinomainen. Nelivetoisella voi nojata moottoritien rampin kaarteeseen voimallisesti, eikä ole huolta ajolinjalla pysymisestä. Kaipaan kuitenkin taka-akselille lisävarusteista ilmajousitusta (1 881 euroa), josta on kokemusta Volvo XC90:n koeajosta. Ilmajousitus lisäisi mukavuutta ja vakaata ajokäytöstä pitämällä ajokorkeuden vakiona ja vaimentamalla tienpinnan epätasaisuuksia. Se avittaisi myös perävaunun vetämistä. Mainiota ajokokemusta häiritsee rengastus. Alla on kookkaat renkaat (255/35 R20). Ne ovat näyttävät, mutta syövät mukavuutta. Tästäkin syystä varustaisin Volvon ilmajousituksella – ja tyytyisin 18-tuumaisiin kumeihin. Runsaasti varusteita Koeajetun auton hinta kipuaa kipurajoille. Runsaasti varusteltu Volvo maksaa yli 82 000 euroa. Tehdaslisävarusteita on 16 681 eurolla, jolla summalla saisi vaikka Ford Fiestan. Toisaalta Momentum-varusteltuna Volvo maksaisi 60 889 euroa. Jo Momentum-taso tuo kattavan katraan avustimia kuten mukautuvan vakionopeudensäätimen, hätäjarrutustehostimen, etäisyys- ja kaistavahdit sekä törmäysvaroittimen automaattisella täysjarrutuksella. Koeajetussa autossa on varustepaketit Intellisafe Pro ja High Tech, jotka maksavat 2 340 ja 2 446 euroa. Intellisafe Pron osaset ovat mukautuvat led-ajovalot ja täysaktiiviset led-kaukovalot häikäisynestoautomatiikalla, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, risteävän liikenteen varoitus peruutettaessa, takatörmäysvaroitin ja automaattisesti himmenevät ulkopeilit. Pysäköintiapuna ovat 360 asteen kamerakuva ympäri auton sekä laajakulmakamerat edessä ja takana. High Tech tuo tuulilasiin heijastusnäytön, navigointijärjestelmän liikennetiedotuksilla (TMC) ja Volvo On Call -järjestelmän, jolla voi hallita autoa etäältä. Järjestelmän avulla auton voi esilämmittää kylminä päivinä tai viilentää kuumina päivinä jo ennen autoon ja ajoon käymistä. 19 kaiutinta Sensus Connect -audiojärjestelmän ydin ovat Bowers & Wilkins -äänentoistolaitteet subwooferilla höystettynä (3 136 euroa). Varustepaketti Launch Inscription maksaa 1 819 euroa. Se tuo mukanaan muun muassa sähkötoimisen nappanahkaisen istuimen muistilla myös etumatkustajalle. Metalliväri ja polttoainetoiminen lämmitin ajastimella pakottavat kumpikin kaivamaan kuvetta 1 192 euron verran. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Totuttelu palkitsee Sensus-käyttöjärjestelmä vaatii hieman totuttelua, mutta on askel kohti tulevaisuutta. Kosketusnäyttö toimii tableteista tutuin naputuksin ja pyyhkäisyin. On muuten näppärää zoomata esimerkiksi karttanäkymää halutun yksityiskohtaiseksi kahden sormen nipistyksin ja levityksin – se onnistuu myös katse tiessä. Joku voi tietty kokea hankalaksi ensiksi napauttaa esimerkiksi sisälämpötilan astelukua, jotta saa näkyville pystyn lämpöasteikon säätöä varten. Pyörökytkimellä asia hoituisi katsetta tiestä irrottamatta. Kuljettajaa kohti kallistettu kirkas 9-tuumainen kosketusnäyttö on toteutettu tyylikkäästi. Näyttö on keskeinen osa modernia sisustusta, eikä sen käyttöön kerran tottunut enää välttämättä halua takaisin erilliskytkinten käyttäjäksi. 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo on näyttävä, selkeä ja näkymiltään muokattavissa. Tältäkin osin Volvo on samalla tasolla saksalaisten premium-kilpailijoidensa kanssa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Volvo V90 D5 AWD Business Inscription aut Hinta alkaen 66 031 € Koeajetun auton hinta varusteineen 82 712 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 173 kW (235 hv), 4000 r/min Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,2 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4936 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1475 mm, akseliväli 2941 mm Takuu 2 Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku