Ajoneuvot | Uutinen | 24.1.2018

Kannentiivisteet vaihtoon – 27 000 Ford Focus RS:ää korjaamolle

Road & Track -lehden mukaan ongelman taustalla on epähuomiossa Focus RS:ään asennettu Mustang EcoBoostin kannentiiviste.

Jaa artikkeli

Ford ilmoittaa vaihtavansa sylinterikannen tiivisteen 27 000 Ford Focus RS:ään. Toimenpiteen syynä on joidenkin Focus RS:ien kärsimä jäähdytysnesteen kulutus ja siitä seuraava valkoinen savu pakoputkistossa.

Korjaustoimenpide koskee myös Suomea, ja se suoritetaan riippumatta auton iästä tai ajetuista kilometreistä. Maahantuoja ilmoittaa kontaktoivansa asiakkaita kirjeitse lähiaikoina.

Ennen korjaustoimenpidettä autojen jäähdytysjärjestelmä paineistetaan viiden tunnin ajaksi. Jos järjestelmän paine laskee testissä yli 0,28 baria (4 PSI), vaihdetaan sylinterikannen tiivisteen ohella koko sylinterikansi. Road & Track -lehden lähteiden mukaan Ford laskee tiivisteenvaihdon kestävän 9,2 tuntia ja mahdollinen sylinterikannen vaihto tuo vajaan tunnin lisätyön.

Road & Trackin mukaan korjaus koskee kaikkia aikavälillä 3.8.2015–6.7.2017 valmistuneita Focus RS -yksilöitä.

Lue Moottorin koeajo huippuhauskasta Focus RS:stä täältä.

Road & Track: syynä väärä tiiviste

Lehden selvitysten mukaan ongelman syy on Fordille kiusallinen: osaan Focus RS:n 2,3-litraisista EcoBoost-moottoreista on päätynyt väärä sylinterikannen tiiviste, jota käytetään yhtiön muissa 2,3-litraisissa EcoBoost-moottoreissa, esimerkiksi Mustangissa. Ford ei ole vielä vahvistanut onko tämä ongelman syy.

Ford Focus RS

Moottorin koeajossa Focus RS:ää seurasi savupilvi, mutta lähde oli oikea: renkaat.

Ford suunnitteli 2,3-litraisen EcoBoostin jäähdytyskanavat uudelleen korkeaviritteistä RS-mallia varten. Sylinterien välistä jäähdytysnestekiertoa muokattiin, mikä vaati muokkauksia kannentiivisteessä oleviin jäähdytysnestereikiin. Road & Trackin mukaan väärä tiiviste aiheuttaa nesteen tihkumisen umpikujaan, jossa jäähdytysneste kiehuu vaurioittaen tiivistettä.

Ford Focus RS:n kannentiivisteongelmasta kiinnostuneiden kannattaa lukea Road & Trackin erittäin tarkka selvitys aiheesta täältä.

Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen, lähde: Road & Track

Jaa artikkeli

Keskustelu