17.9.2016

Kaikkea se korealainen keksii: Euroopan ainoa Kia Carnival Hi-Limousine

Kia Carnival Hi-Limousine

Kia Carnival Hi-Limousine tarjoaa korealaista erikoisuutta Euroopassa.

Kun uuden Kia Rion ensiesittely oli ohitse, tarjoutui lentokenttäkyyditykseen tavallista kummallisempi kulkine. Kian Euroopan pääkonttorin edustalla odotti musta tila-auto Carnival, jonka katon kiinteä korotus toi välittömästi mieleen Citroën BX Vanin.

Kia Carnival Hi-Limousine

Veronkierto ei suinkaan ollut Kian motiivi varsin eriskummalliselle ratkaisulle. Outouden koko nimi kuuluu Kia Carnival Hi-Lumousine. Kyseessä on korealainen näkemys edustusautosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilaa koko hallitukselle

Meidänkin markkinoilla taannoin nähty Carnival vetää nykysukupolvessaan kahdeksasta yhteentoista matkustajaa.  Hi-Limousinea varten istuinmäärää on laskettu kahdeksaan. Neljästä kahden istuimen rivistä kolme ensimmäistä tarjoavat länsimaisellekin kohtuulliset tilat, mutta neljäs rivi on tavaratilasta ylös taittuva hätäratkaisu.

Kia Carnival Hi-Limousine

Varsinaiset erikoisuudet löytyvät auton yläosasta. Kattokoroke ei varsinaisesti tarjoa pääntilaa, mutta kulku autoon helpottuu. Sisätilojen suunnittelijat ovat löytäneet korokkeesta tilaa muovisille puulistoille, ja onpa etuosaan mahtunut näyttöruutukin.

Viihteellä merisairaaksi

Karaoken sijaan näyttöruudulta avautuu Android-käyttöliittymä, jota hallitaan keskikonsolin lokeroon kätketyllä kaksipuoleisella kaukosäätimellä.  Selkeämpi puoli tarjoaa tavalliset näppäimet, kääntöpuolelta löytyy länsimaiset aakkoset.

Kia Carnival Hi-Limousine

¨Käyttöjärjestelmän hiirtä ohjataan Nintendo Wiin tyyliin ohjainta kallistelemalla. Ilmeisesti Korean tiet ovat huipputasaiset, sillä saksalaisella tieverkolla ohjausyritykset vievät oloa kohti merisairautta.

Verhojen vaikutus

Ikkunoiden verhoja tarkastellessa aasialaisuudesta ei voi erehtyä. Länsimaisten nostettavien näkösuojien sijaan korealaiset luottavat kauniisti laskostuviin verhoihin, joiden avaaminen ja sulkeminen on perin työlästä.

Omamassaltaan peräti 2 830 kiloinen jätti liikuu pehmeästi, mutta saksalaisten edustusautojen ylväydestä ei ole tietoa. Carnival Hi-Limousine sopineekin parhaiten metropolin ruuhkassa mateluun, sillä keula kätkee vain 145 hevosvoimaisen 2,2-litraisen dieselmoottorin.

Kia Carnival Hi-Limousine

Kia Carnival Hi-Limousine on Euroopassa outolintu, ja syystäkin yksittäiskappale. Länsimaisessa kulttuurissa kuusihenkiselle edustustila-autolle tuskin olisi kysyntää (muistatteko R-sarjan Mercedeksen?), mutta siitä huolimatta on hienoa nähdä Kian tuovan Eurooppaan maistiaisia kotikulttuuristaan.

Teksti ja kohisevat kännykkäkuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat