Ajoneuvot Autonäyttely Uutinen 30.9.2016
Kaikelle on paikkansa: BMW X2
BMW vihjaa X2:n olevan aivan oma mallinsa.
Baijerissa on löydetty aukko tunnusten X1 ja X3 välistä. Ongelmaa on lähetty ratkaisemaan jämäkän ja menevän näköisellä maasturikonseptilla, joka kantaa nimeä BMW Concept X2.
Toistaiseksi X2 on vasta muotoilututkielma, mutta auton linjoista voinee vetää vahvoja johtopäätöksiä lopullisesta tuotantomallista. Brittilehti Autocarin lähteiden mukaan tuotantoversio olisi vuorossa jo ensi vuonna.
X1-mallin tapaan X2 perustuu pienistä BMW-malleista tuttuun poikittaismoottoriseen perusrakenteeseen. Auton huippuversiot ovat varmasti nelivetoisia, mutta perusmalli nähtäneen etuvetoisena.
Toisin kuin X3-mallin virtaviivaistettu X4-painos, X2 ei vaikuta olevan vain peräosastaan menevöitetty X1. Konseptin linjat vihjaavat auton olevan täysin oma mallinsa.
Jos auton härskit vanteet ja BMW-konsepteista tutut puskurit korvaa mielessään tavallisemmilla osilla, saa hyvän käsityksen lopputuotteen linjoista. Matala ja vihainen keula saa tukevuutta BMW:lle tyypillisestä nousevasta kylkilinjasta, johon tuodaan urheilullisuutta laskevalla kattolinjalla.
X2:n C-pilariin kiinnitetty BMW-logo on viittaus kuusi–seitsemänkymmentälukujen taitteen ajattomaan E9-coupeen, joka tuli tunnetuimmaksi 3.0 CSL –kilpuriversiostaan.
Takaviistosta X2:n viirumaiset valot ja pyöristetty takaikkuna taas tuovat mieleen Renault Clion. Hieno ele Pariisin autonäyttelyn kotimerkkejä kohtaan, mutta se tuskin oli BMW:llä mielessä?