13.1.2018

Kahdeksan tunnin drifti ja tankkaukset ’lennossa’ – BMW hämmästyttää

Kahdeksan tunnin drifti ja tankkaukset 'lennossa' – BMW hämmästyttää

Uusi BMW M5 ja driftausennätys on jo houkutteleva aihe, mutta miksi lopettaa siihen? Lisätään yhtälöön vielä auton tankkaaminen driftin aikana.

Vaikka saksalaisten huumorintajusta voi olla montaa mieltä, ei käy kiistäminen, etteikö kansakunta olisi parhaimmillaan heidän suhtautuessaan hauskanpitoon vakavasti. Baijerissa ei taatusti naurettu, kun Toyota pihisti kahdeksan tunnin driftausennätyksen omiin nimiinsä, mutta onneksi baijerilaiset ovat valmiita pähkähulluihin tekoihin kunniansa puolustamiseksi.

BMW esitteli loppuvuodesta uuden M5:n, jonka 600 hevosvoimalle lähes loputtomassa sivuluisussa ajaminen ei ole ongelma eikä mikään. Kun uudesta M xDrive -nelivedosta huolimatta auton saa ohjattua myös täysin takavetoiseksi, alkavat edellytykset driftaamisennätyksen rikkomiseen olla kasassa. Kostealla testiradalla toki riittäisi hiukan maltillisempikin aseistus driftausta varten.

Pitkien driftausetäisyyksien kohdalla ongelmaksi muodostuu kuitenkin polttoaine. Vaikka uuteen M5:een asennettiin erikseen aputankki auton tavaratilaan, tarvittaisiin BMW:n suunnitteleman kahdeksan tunnin driftauksen aikana lisää polttoainetta useammankin kerran. Guinnessin maailmanennätyksen kannalta tilanteessa ei tietysti ollut ongelmaa, sillä driftausennätyksen säännöt sallivat pysähtymisen tankkaamista varten.

Kävi kuitenkin niin, että saksalaiset ja amerikkalaiset innostuivat yllyttämään toisiaan, joten BMW päätti käyttää edellisen sukupolven M5:ttä tankkausautona aitoon toimintaelokuvatyyliin. Muun muassa sotilaslentokoneista tuttuun tapaan ennätysauto tankattaisiin kesken driftauksen ajamalla sen rinnalla sivuluisussa – kunhan autojen etäisyys pysyy sopivana, tankkaaja ei jää autojen väliin, eikä mikään syty tuleen. BMW:n kannalta idea ei vaikuttanut lupaavalta, sillä harjoitukset eivät sujuneet häävisti. Esimerkiksi tankkausletkun karkaaminen tankkaajan käsistä osoittautui ongelmaksi, joka saatiin ratkaistua vain pysähtymällä.

Kahdeksan tunnin drifti ja tankkaukset 'lennosta' – BMW hämmästyttää
Ei-yhdenkään-pysähdyksen taktiikka.

Lopulta tuloksena oli kuitenkin kahdeksan tunnin driftausennätys, jonka aikana uusi M5 ajoi 374,2 kilometriä yhtäjaksoisessa sivuluisussa, eli matkan Helsingistä Seinäjoelle muutaman taukopaikan kautta. Kuljettajana ennätysautossa toimi BMW:n kouluttaja Johan Schwartz. Schwartz kertoo behind the scenes -videossa, että hän suhtautui iloiten driftaushaasteen uusimiseen. Loppuvaiheesta suurimmat ongelmat olivat kipeä niska sekä puutuvat jalat.

Samalla baijerilaiset halusivat nimiinsä myös pisimmän yhtäjaksoisen kahden auton driftausennätyksen vesiavusteisella radalla. Tunnin aikana Matt Mullins roikkui ennätysauton mukana 79,3 kilometrin ajan tankkausautolla.

Muulloin Mullinsin autosta roikkui tankkaajana Detroit Speed -verstaan Matt Butts. Kaikkiaan kahdeksan tunnin ennätysdriftiin päästiin viidellä 'lentotankkauksella', jossa 50 sekunnissa siirrettiin noin 30–45 litraa polttoainetta. Suurimmat ongelmat olivat autojen nopeus ja kulma, sillä yhteenkolahduksilta ei vältytty.

Mutta miksi tehdä asioita helposti, kun ne voi tehdä makeasti? Jopa Guinnessin ennätyksenvalvoja vaikutti innostuneelta saksalaisten paneutumisesta.

Lähde ja kuvat: BMW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat