19.12.2016

Julisteet vaihtoon, uusi Lamborghini on saapunut: Aventador S ja 740 hevosvoimaa

Lamborghini Aventador S

Enemmän tehoa, parempaa aerodynamiikkaa ja 350 kilometriä tunnissa.

Miura, Countach, Diablo, Murcielago ja Aventador. Isolla V12-moottorilla varustetussa Lamborghinissa on aina ollut kesyttämätöntä draamaa.

Tehdas on nyt esitellyt lippulaivansa, Aventador S:n. Nimensä mukaisesti uutuus on jatkojalostettu Aventador, mutta pelkästä kasvojenkohotuksesta ei ole kyse.

Tehdas väittää uuden 740 hevosvoimaisen Aventador S:n ulkonäkömuutosten juontavan aerodynaamisista tarpeista. Keulassa ilmaa ohjaa pidempi splitteri, perää hallitsee valtava diffuusori, jonka varmasti saa sopurahalla hiilikuituisena.

Lamborghini Aventador S

Aktiivista takasiipeä ohjataan nopeuden ja ajotilan mukaan. Lamborghin kertoo siiven toimivan yhdessä auton pohjan vortex generatoreiden kanssa.

Hiilikuituinen auto on nyt varustettu nelipyöräohjauksella. Takapyörien viiden millisekunnin reagointiaika lämmittänee merkkiuskollisten mieltä, vaikka tylysti englanniksi nimetty Lamborghini Rear Wheel Steering kuulostaakin sangen epäitalialaiselta.

Nelipyöräohjausta varten Aventador S:n taka-akselin ylä- ja alatukivarret sekä pyörien pystytuet on uusittu. Iskunvaimennuksesta vastaa säätyvä Lamborghini Magneto-rheological Suspension.

Kaikkea hulluutta kaitsee ajonvakautusjärjestelmä, jota italialaiset nimittävät tylsästi ESC:ksi. Suomalaista Lamborghini-markkinaa lämmittänee tieto järjetelmän kattavasta testauksesta jäällä ja lamella.

Ja kun alijärjestelmät lyödään yhteen, alkaa italiakin sujua: LDVA, eli Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva, on auton ajodynamiikan aivot.

Lamborghini Aventador S

Aikamme tyyliin Lamborghini tarjoaa kuljettajalle neljä ajotilaa. Stradalla käydään espressolla, Sportilla poltetaan höyryjä vuoristoteillä ja Corsalla kierretään Imolaa. Uutuutena on personoitava vaihtoehto, jonka nimi on Ego. Tietysti.

Kaiken sydämenä on tietysti vapaasti hengittävä V12-moottori. 6,5-litraisesta pedosta revitään 740 hevosvoimaa 8400 kierroksella minuutissa – rajoitin sallii vielä sata kierrosta korkeamman pyöritänopeuden. Kierrätys kantautuu maailmalle viidenneksen kevyemmästä pakoputkistosta, jonka tunnistaa kolmesta ulostulosta.

Aventador S:n vaihteistona on edeltäjästä tuttu Independent Shifting Rod, eli hävittäjälentokoneelta kuulostava ISR 7 -vaihteisto. Voimalinjan yhteistyö siivittää 1 575 kiloisen auton sataseen 2,9 sekunnissa, ja leikki loppuu vasta neulan osoittaessa lukemaa 350.

Koska mikään ei riitä nykyajan Lambo-miehelle, voi V12:sta lauluja seästää Apple CarPlay -yhteensopivuuden ansiosta vaikka Mikko Alatalon tuotannolla.

Komeuden hinta ennen verokarhua on Euroopassa 281 55 euroa. Ennen tilausta kannattaa varmistaa tehtaalta, onko myös Aventador S:ssä edeltäjänsä paraatitoiminto, lähtöjärjestelmä nimeltä Thrust Mode.

Lähde ja kuvat: Lamborghini

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat