19.12.2016 Ajoneuvot Julisteet vaihtoon, uusi Lamborghini on saapunut: Aventador S ja 740 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Enemmän tehoa, parempaa aerodynamiikkaa ja 350 kilometriä tunnissa. Miura, Countach, Diablo, Murcielago ja Aventador. Isolla V12-moottorilla varustetussa Lamborghinissa on aina ollut kesyttämätöntä draamaa. Tehdas on nyt esitellyt lippulaivansa, Aventador S:n. Nimensä mukaisesti uutuus on jatkojalostettu Aventador, mutta pelkästä kasvojenkohotuksesta ei ole kyse. Tehdas väittää uuden 740 hevosvoimaisen Aventador S:n ulkonäkömuutosten juontavan aerodynaamisista tarpeista. Keulassa ilmaa ohjaa pidempi splitteri, perää hallitsee valtava diffuusori, jonka varmasti saa sopurahalla hiilikuituisena. Aktiivista takasiipeä ohjataan nopeuden ja ajotilan mukaan. Lamborghin kertoo siiven toimivan yhdessä auton pohjan vortex generatoreiden kanssa. Hiilikuituinen auto on nyt varustettu nelipyöräohjauksella. Takapyörien viiden millisekunnin reagointiaika lämmittänee merkkiuskollisten mieltä, vaikka tylysti englanniksi nimetty Lamborghini Rear Wheel Steering kuulostaakin sangen epäitalialaiselta. Nelipyöräohjausta varten Aventador S:n taka-akselin ylä- ja alatukivarret sekä pyörien pystytuet on uusittu. Iskunvaimennuksesta vastaa säätyvä Lamborghini Magneto-rheological Suspension. Kaikkea hulluutta kaitsee ajonvakautusjärjestelmä, jota italialaiset nimittävät tylsästi ESC:ksi. Suomalaista Lamborghini-markkinaa lämmittänee tieto järjetelmän kattavasta testauksesta jäällä ja lamella. Ja kun alijärjestelmät lyödään yhteen, alkaa italiakin sujua: LDVA, eli Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva, on auton ajodynamiikan aivot. Aikamme tyyliin Lamborghini tarjoaa kuljettajalle neljä ajotilaa. Stradalla käydään espressolla, Sportilla poltetaan höyryjä vuoristoteillä ja Corsalla kierretään Imolaa. Uutuutena on personoitava vaihtoehto, jonka nimi on Ego. Tietysti. Kaiken sydämenä on tietysti vapaasti hengittävä V12-moottori. 6,5-litraisesta pedosta revitään 740 hevosvoimaa 8400 kierroksella minuutissa – rajoitin sallii vielä sata kierrosta korkeamman pyöritänopeuden. Kierrätys kantautuu maailmalle viidenneksen kevyemmästä pakoputkistosta, jonka tunnistaa kolmesta ulostulosta. Aventador S:n vaihteistona on edeltäjästä tuttu Independent Shifting Rod, eli hävittäjälentokoneelta kuulostava ISR 7 -vaihteisto. Voimalinjan yhteistyö siivittää 1 575 kiloisen auton sataseen 2,9 sekunnissa, ja leikki loppuu vasta neulan osoittaessa lukemaa 350. Koska mikään ei riitä nykyajan Lambo-miehelle, voi V12:sta lauluja seästää Apple CarPlay -yhteensopivuuden ansiosta vaikka Mikko Alatalon tuotannolla. Komeuden hinta ennen verokarhua on Euroopassa 281 55 euroa. Ennen tilausta kannattaa varmistaa tehtaalta, onko myös Aventador S:ssä edeltäjänsä paraatitoiminto, lähtöjärjestelmä nimeltä Thrust Mode. Lähde ja kuvat: Lamborghini Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta