20.12.2016 Ajoneuvot Moottorin joulutarina: Nissan GT-R on jouluihme Japanista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tapahtui päivinä ennen joulua… Käsintehty V6 parkuu himmeiden revontulien alla kuin pohjoista pakkasilmaa kauhistellen. Matkaa on tehty jo auringonnoususta saakka, mutta lempeän keltaisen pallon laskustakin on jo monta tuntia. Tasaisen jurnutuksen katkaisevat vain navigaattorin kohteliaat huomautukset ja satunnainen keskustelu ohitetuista paikkakunnista. Monikohan vastaantulijoista tunnistaa Nissan GT-R:n ainutlaatuiset takavalot taustapeilistään? Ja mitä japanilainen huippu-urheilija edes tekee täällä, missä pimeys estää tajuamasta, miten keskellä ei-mitään sitä ollaankaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Epäonnistuminen ei ole mahdollisuus Autossa soi: Death in Vegas – Girls Syy pitkään ajomatkaan löytyy GT-R:n naftista hansikaslokerosta. Siellä odottaa itse Joulupukille osoitettu kirje, joka löytyi aamulla pääkaupunkiseudulta. Kirjeistä huolehtiva tonttu lienee siis tonttuillut, mutta joulumielemme ei antanut jättää kirjettä toimittamatta. Vaikka aikuisena jouluun suhtautuu usein tahtomattaankin kyynisesti, ei kenenkään juhlaa sovi pilata, ei varsinkaan kirjanpidollisen virheen takia. Matka Rovaniemen Joulupukin pajakylään on kuitenkin pitkä eikä aikaa ole hukattavaksi. Koska kyseessä on maraton eikä sprintti, sovimme lähtiessä ettei autossa kuunnella joululauluja. Sen sijaan yritämme asettautua hämmentyneen turistin, GT-R:n, asemaan kuuntelemalla Lost in Translationin soundtrackia. Kulttuurienvälisestä toiseudesta kertova elokuva tarjonnee ääniväylän maantietä rullaavan japanilaisen superauton sielunmaisemaan. Vuonna 2007 ensiesitelty Nissan GT-R saattaa vaikuttaa väärältä autolta pitkän matkan taittamiseen. Ajan mukana kehittynyt raaseri kätkee sisäänsä 3,8-litraisen tuplaturbo-V6:n, jonka Nissanin erikoiskoulutettu Takumi-ammattilainen rakentaa alusta loppuun kuudessa tunnissa. Lieköhän tämän moottorin koonnut Tsunemi Ōyama arvannut, että hänen työnsä päätyy Joulupukin asialle syvälle Pohjolaan? Voittamaton japanilainen Autossa soi: The Jesus and Mary Chain – Just Like Honey Autona Nissan GT-R on muistutus menneistä ajoista. Jyhkeä nelivetojärjestelmä suosii taka-akselia, antaen 570 hevosvoiman jyrätä rengasparin pidon ennen etuakselin vaivaamista. Turbot ovat tuomassa tehoa, eivät osallistumassa trendikkääseen downsizingiin. Uudistuneesta sisustasta ja alati päivittyvästä viihdejärjestelmästä huolimatta autossa tuntuu häpeilemätön japanilaisuus, joka on yleensä tuttua maan 1990-luvun sporttimalleista. GT-R viittaa aikaan, jolloin japanilaisvalmistajat uskoivat olevansa pysäyttämättömiä. Pysäyttämättömältä tuntuu GT-R:kin. Vaikka nimen R-kirjain viittaa todellakin racingiin, on autolla myös nimensä mukainen sivupersoona. Leppoisa kruiseri, gran turismo. Mallivuodelle 2017 uusitut penkit eivät aiheuta väsymystä edes satojen kilometrien loikissa ja pehmeäksi säädettynä iskunvaimentimet selviävät jopa pääkaupungin moderneista mukulakivistä. Suurimmat haitat ovat kohtalainen tiemelu sekä toimintasädettä rajoittava bensatankin koko. Viimaisilla tankkauskentillä odotellessa päässä jyskyttää ajatus joulukirjeen toimittamisesta. Viimeiset viisikymmentä kilometriä Autossa soi: Edo Boys – No One Sleep In Tokyo Melankoliset panhuilut alkavat kuitenkin tympiä ajotuntien karttuessa. Bosen äänijärjestelmä pumppaa pian uutta energiaa animesarja Initial D:n vauhdikkaan soundtrackin muodossa, sillä määränpää häämöttää jo. Rovaniemen kilometrit vähenevät jokaisen kappaleen myötä. GT-R vastaa reippaampaan ajotahtiin iloisesti, onhan auto pohjimmiltaan tehty urheilulliseen menoon. Suorituskykyä löytyy kiitettävästi ja taival täyttyy kutoskoneen tyytyväisestä murinasta. Maantie ja talvinopeusrajoitukset eivät verota auton kykyjä paljonkaan, mutta Keski-Euroopan näkemykset talvirenkaista ovat hetkittäin helisemässä painavan tehomonsterin kynsissä. Nissanin lähivalot ovat erinomaiset, mutta kaukovalot eivät tuo valotehoon parannusta. Onneksi GT-R pärjää jopa etelän kurakeleissä, kiitos hyvien lasi- ja valopesureiden. Herpaantumiseen ei kuitenkaan ole varaa. Vaikka maisemasta löytyvät porot ja kuuset kuuluvat jouluun, ne pitää mieluiten erillään autosta. Lopulta metalliharmaan superauton keula kääntyy navigaattorin opastamana Joulupukin pajakylän takaovelle, jonne meitä luvattiin tulla vastaan. Kallioseinän oviaukosta astuu esiin lapsuudesta saakka tuttu silhuetti. – Onks… – On se. Tärkeän postin ojentaminen suoraan itse kiireiselle Joulupukille on hetki, joka pistää toimittajakaksikon hiljaiseksi. Jonkun joulu on toivottavasti pelastettu ja se riittää meille mainiosti. Myöhemmin, rovaniemeläisessä majapaikassa on kuitenkin pakko kysyä, mitä Lauri toivoi pukilta joululahjaksi. – Näitä avaimia, kuuluu väsynyt virnistys. Moottorin toimitus toivottaa kaikille lukijoilleen oikein hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2017! Joulutonttuina: Aake Kinnunen ja Lauri Ahtiainen Myös Joulupukin porot antoivat GT-R:lle hiljaisen hyväksyntänsä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku