13.12.2018

Joka neljäs sähköautoilija ei ole saanut taloyhtiöstä latauspistettä

sähköauton palo

Sähköautojen ja hybridiautojen latausjärjestelyt kotipihoilla ovat vielä monin paikoin järjestämättä – tai suunnittelematta.

Sähköautojen ja myös ladattavien hybridiautojen yleistyessä taloyhtiöiden isännöitsijät, hallitukset ja yhtiökokoukset ovat tärkeiden linjapäätösten äärellä.

Peruskysymys kuuluu: kuinka lataus järjestetään? Lisäkysymyksiä on melkoinen tukku.

Kuka maksaa pysäköintialueen lataussähkön? Onko latausta mahdollista tarjota yhdenvertaisesti? Millainen on taloyhtiön sähköliittymä, kestääkö se lisäkuormaa vai tarvitaanko päivitystä? Kuka maksaa investoinnit: taloyhtiö vai latausta tarvitseva autoilija?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tärkeitä linjauksia

Ja jotta asia ei olisi liian yksinkertainen, taloyhtiöissä voi olla kahdenlaisia pysäköintipaikkoja – ne voivat olla taloyhtiön tai sen osakkaan hallinnassa. Joissakin taloyhtiöissä voi olla usean taloyhtiön omistama huoltoyhtiö, joka vastaa pysäköintipaikkojen hallinnoinnista.

Kiinteistöliiton taloyhtiöille tekemän kesäkuussa julkistetun kyselyn mukaan latauspisteille ei ole vielä riittävästi kysyntää. Kyselystä selviää myös, että joka neljäs taloyhtiössä asuvasta sähköautoilijasta ei ollut saanut järjestettyä autolleen latauspistettä.

Ongelmana asenteet ja tiedonpuute

– Taloyhtiöiden päätöksentekoa latauspisteiden toteuttamisessa pitäisi helpottaa ja puolueetonta tietoa erilaisista latausratkaisuista lisätä. Asenteet ja tiedonpuute nähdään isoimmiksi esteiksi latauspisteiden yleistymisessä taloyhtiöissä, projektipäällikkö Mikko Pihlatie VTT:ltä arvioi.

Asiana latausjärjestelyt koskevat varsin suurta joukkoa suomalaisia, sillä asunto-osakeyhtiöiden määrä Suomessa on lähes 90 000 ja niissä asuu lähes 2,7 miljoonaa ihmistä.

Lähde: Kiinteistöliitto, VTT Kuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat