1.10.2014

Koeajo: Jeep Renegade

Jeep-perheen pienimmän maastokyvyt vakuuttavat. Hyvää: maastokyvyt, vaihteisto, äänieristys, viimeistely. Huonoa: pintakova jousitus maantieajossa, etuistuimen säätöratkaisu, takatilat ihmisille ja tavaroille.

Uusi Jeep Renegade on ensimmäinen Euroopassa suunniteltu ja tehty Jeep.

Renegade on tärkeä malli valmistajalleen, paikkaahan se kilpailijoiden täyttämää mallistoaukkoa.

Jeepin tunnistaa Jeepiksi kaukaa ja etenkin keulasta, seitsenaukkoinen grilli ja pystykalterit luovat yhtä vahvan merkkimielikuvan kuin bemarin munuaiset.

Ja neliskanttisuus on osa maasto-uskottavuutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katukelpoinen kulkupeli

Ratti säätyy riittävästi tarjoten hyvän ajoasennon niin lyhyelle kuin pitkällekin. Etuistuinkin säätyy riittävästi, mutta selkänojan kaltevuusssäätö on heiveröisen muovivun varassa. Istuinosan sivutuki on riittämätön, mutta selkänojan osalta kunnollinen.

Ohjaustuntuma maantiellä on jämäkkä ja tunnokas. Ohjaus palauttaa hieman lasikanlaisesti, mutta ajolinja on helppo pitää isommitta paimentamisitta.

Äänieristys on onnistunut: auto on maasturiksi lähes äänetön. Maantiellä autolla on yhtä miellyttävää edetä kuin henkilöautolla, jos korkean auton heilahteluherkkyyttä ei lasketa lukuun.

Kaksilitrainen diesel vetää nöyrästi ja kiihtyy kerkeästi. Yhdeksänlovinen automaatti vaihtaa jouheasti ja viiveittä. Se edustaa parasta a-ryhmää. Koeajettu kuusivaihteinen manuaalivaihteisto ei tosin sekään vaadi kuljettajalta ylimääräistä työtä.

Moottoreita arvuutellessa

Renegaden mallistokirjo Suomessa selviää vasta alkutalvesta. Uutuus tulee pohjolan perukoille vuoden 2015 alkupuolella.

Rohkenen valistuneeseen arvaukseen, jonka lopputulos on nelikko. Bensiinillä käyvä 1,4-litrainen (140 hv) moottori olisi oiva kumppani etuvetoisena. Ja nelivetoisena pelittäisi ruudikkampi 1,4-litrainen (170 hv).

Dieselkaksikko lienee etuvetoinen 1,6-litraisella (120 hv) moottorilla ja nelivetoinen kaksilitraisella (170 hv) voimanlähteellä. Kuusilovinen manuaalivaihteisto olisi luonteva pienempien moottorien yhteydessä, yhdeksänlovinen automaattivaihteisto väkevämpien moottorien kanssa.

Moottorit ovat turboahdettuja, nelisylinterisiä ja varustettu nykyaikaisesti kulutusta alentavalla sammututustoiminnolla. Valmistajan mukaan järjestelmä vähentää kulutusta 5–10 prosentilla.

Röykytystä ja kolinaa

Pohjapanssari kolahtelee vähän väliä ilkeästi maastoradalla, jossa on tarjolla moninaisia koettelemuksia: isojen irtokivien sorateitä, salakavalia kuoppia, jyrkkäprofiilisia ylä- ja alamäkiä, mutavelliä ja sivukallistuseinämiä.

Kuski ja Jeepkin selviävät myös jousitusta ja akselistoa koettelevasta ristiriipuntakumpereikosta.

Renegade on oikea maasturi, vaikkei Jeepissä tasauspyörästön lukkoa olekaan. Rengaskotelon liikevarat ja jousituksen kyvyt vakuuttavat lopullisesti, että koeajossa on aidosti maastokelpoinen työkalu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Fiksut ajo-ohjelmat

Ajo-ohjelmien automaattiasetus hoitelee suurimman osan tarpeista myös maastossa.

Kuski voi valita ajoalustan mukaan erityisasetuksen, joita ovat hiekka, muta, lumi ja kivikko. Järjestelmä säätelee vetoa ja voimaa renkaille alustan mukaan, jotta matka etenee eivätkä renkaat sudi.

Automaattivaihteiston voi säätää hitaalle, jolloin veto pysyy mastoröykytyksessä päällä, mutta auto ei ryntäile.

Ja alamäkihidastin laskee Jeepin nätisti alas jyrkistä kohdista ilman että kuskin tarvitsee huolehtia jarrupolkimesta.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Luetuimmat