12.2.2016

Koeajo: Jeep Renegade – malliston pienin nyt nelivetoisena

Jeep Renegade Trailhawk

Nelivetoinen Renegade pärjää tarvittaessa myös maastossa. Hyvää: äänettömyys maantiellä, maasto-ominaisuudet, isot taustapeilit. Huonoa: ohjaus tunnoton keskialueella, hinta.

Jeep Renegade Trailhawk

Jeep Renegade:n on tähän asti saanut Suomessa vain etuvetoisena. Nyt Jeepin pienin kaupunkimaasturi täydentyy nelivedon myötä astetta pystyvämmäksi kulkupeliksi.

Koeajettu  Trailhawk-malli eroaa etuvetomallista myös ulkoisesti. Etu- ja takapuskurit ovat paremmin muotoiltu maastokäyttöä ajatellen, koska kohtauskulma on jyrkempi. Maavaraa on korotettu ja alustaa panssaroitu kolhuja vastaan. Vanteet ovat 17-tuumaiset. Pyöränkoteloissa on hyvin tilaa myös karkeille maastorenkaille.

Trailhawkin persoonallisen ulkonäön kruunaa maukas kaksivärinen maalaus. Kaksiväriteema jatkuu sisätiloissa.

Jeep Renegade Trailhawk

Renegaden neliveto pohjautuu elektronisesti ohjattujen etu- ja takatasaupyörästöjen kytkimien yhteispeliin. Lisäksi vetopidon menettänyttä rengasta jarrutetaan käyttöjarrulla, jolloin voima siirtyy akselin toiselle pitävämmälle pyörälle. Pitävällä pinnalla Renegade on pelkästään etuvetoinen.Jeep Renegade Trailhawk

Maastossa etenemistä helpottaa eniten yhdeksänvaihteisen automaattivaihteiston ykkösvaihde, joka on välitetty suhteessa 20:1. Lyhyellä välityssuhteella Renegade etenee sopivan hitaasti ja hyvällä vääntömomentilla. Kaksilitrainen Multijet -dieselmoottori on hyvä voimanlähde myös maastoon.

Jeep Cherokeen koeajossa sama 170 hevosvoimainen dieselmoottori ja automaattivaihteisto jättivät toivomisen varaa. Renegadessa sama voimalinja toimii mainiosti, joten tehtaan tekemät hienosäädöt ja välityssuhteen muutos ovat tepsineet.

Nelivedon ohjelmakytkin on keskikonsolissa, josta voi valita viisi eri asetusta. Käytännössä näiden eroja on vaikea huomata ilman perusteellista maastoajotestausta. Tavallisessa ajossa nelivedon asetus on kohdassa Auto, jolloin Jeep tekee omat johtopäätöksensä pidon laadusta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jeep Renegade Trailhawk

Hiljainen maantiellä

Maantieajossa Renegade tuntuu tukevalta ja hiljaiselta. Kori on erittäin vääntöjäykkä eikä ylimääräisiä ääniä kantaudu ohjaamoon.

Ohjaustuntuma on keskialueella hieman tahmea sillä se ei keskitä itsestään. Se tekee pikkujeepistä hieman rauhattoman maantiellä. Kaupungissa se on parhaimmillaan, jossa ketteryys ja helposti hahmotettavat ulkomitat auttavat.

Jeep Renegade on persoonallinen pikkumaasturi, jonka ulkonäkö jakaa vahvasti mielipiteitä. Nelivetoisen Trailhawkin hinta kipuaa lisävarusteilla yli 40 000 euron. Tässä nelivetoisten kaupunkimaastureiden hintaluokassa on useita muitakin harkinnanarvoisia vaihtoehtoja. Osa jopa paremmin varusteltuja.

Renegade on kilpailijoitaan astetta maastokykyisempi mutta ei käyttöominaisuuksillaan muuten loista erityisemmin.

Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus

Jeep Renegade 2.0 4wd Trailhawk

Hinta alkaen

43 169 €

Moottori

Dieselmoottori 1 956 cm³, ahdin , 9-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

125 kW (170 hv), 3750 r/min

Vääntö

350 Nm (1750 r/min)

Vääntö

350 Nm (1750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,9 s

Huippunopeus

196 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

151 g/km

Mitat

pituus 4259 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1727 mm, akseliväli 2570 mm

Muu tieto

Vetopaino jarrullinen 1 500 kg.

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat